סגור
שעון לפתיחת מונדיאל דוחא קטאר
שעון לפתיחת המונדיאל (צילום: בלומברג)

יאללה, לרחוב: קטאר פינתה אלפי עובדים זרים מבתיהם - לטובת תיירי המונדיאל

הביקורת על היחס המחפיר של הרשויות במדינה המפרצית לעובדים לא מרתיעה את הרשויות; השבוע קיבלו רבים מהם, המתגוררים במרכז הבירה דוחא, התרעה של שעתיים לצאת מבתיהם - כדי שישמשו את התיירים; חלופות מגורים? תמיד אפשר לישון על המדרכה

הרשויות בקטאר פינו בניינים שבהם התגוררו אלפי עובדים זרים בשכונות במרכז הבירה דוחא, וזאת לטובת אוהדי הכדורגל שיגיעו לצפות במשחקי המונדיאל, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס.
לדברי עובדים שפונו מבתיהם, יותר מעשרה בניינים פונו ונסגרו על ידי הרשויות, כך שהעובדים הזרים – מרביתם מאפריקה ומאסיה – נותרו ללא קורת גג מידית וחלקם ישנו על המדרכות.
המונדיאל ייפתח בעוד פחות מחודש, ב-20 בנובמבר, והבחירה בקטאר כמארחת סופגת ביקורת קשה, בעיקר בשל חשיפת היחס המחפיר לעובדים הזרים והפרת הזכויות שלהם. לפי דיווחים, הרשויות עדכנו את 1,200 הדיירים באחד הבניינים ברובע אל-מנסורה, ב-20:00 ביום רביעי, שיש להם שעתיים בלבד להתפנות. ואכן, ב-22:30 הוציאו הרשויות את מי שנשאר ונעלו את דלתות הכניסה, כך שחלק מהעובדים לא הספיקו אפילו לחזור בזמן לדירות לאסוף את החפצים שלהם. "אין לנו לאן ללכת", סיפר אחד מהם.
דובר של הממשלה הקטארית מסר כי הפינויים לא היו קשורים למונדיאל ונבעו "מתוכניות מקיפות וארוכות טווח לארגן מחדש אזורים בדוחא". עוד הוסיף כי כל העובדים שוכנו מחדש במגורים הולמים. מפיפ"א, המארגנת את המונדיאל, לא נמסרה תגובה.
בסביבות 85% מאוכלוסיית קטאר, המונה 3 מיליון בני אדם, הם עובדים זרים. המפונים עבדו בעיקר כנהגים או בעבודת מזדמנות. לפי אחד העובדים, הפינוי היה בעיקרו של גברים רווקים, והרשויות חסו על בעלי משפחות. מרבית הבניינים שפונו שוכנים בשכונות שבהן הממשלה השכירה דירות לאוהדי הכדורגל.
מוחמד מבנגלדש, שעובד בקטאר כנהג, סיפר לסוכנות רויטרס שהוא התגורר באותה שכונה במשך 14 שנה, עד שביום רביעי קיבל הודעה מהרשויות לעזוב את הבית בו התגורר עם עוד 38 אנשים: "מי בנה את האצטדיונים? מי סלל את הכבישים? מי עשה הכל? אנשים מבנגלדש, מפקיסטן, אנשים כמונו. ועכשיו הם מרחיקים את כולנו".