סגור

רכישת ניוקאסל: כך נראית מכבסה תדמיתית

האוהדים של ניוקאסל יונייטד סבלו מספיק תחת "השלטון" חסר השאיפות של מייק אשלי. הם רשאים להיות אופטימיים בקשר לעתיד המועדון שלהם, בזכות רכישת הקבוצה על ידי חברת ההשקעות הסעודית. אבל אסור לשכוח לרגע שמי שאיפשר לזה לקרות, לא התעניין בזכויות אדם

בפברואר 2010 הגיע לתיבת האימייל של משרדי Human Rights Watch בניו יורק, מסר מבוהל: "אני הומו, עובד בערב הסעודית. חברים שלי ואני הגענו לקניון ופתאום משטרת סעודיה תקפה אותנו ועצרה את החבר שלי, מואיד. הצלחתי לברוח אבל הוא בכלא. הם מתייחסים אליו כמו אל חיה. הם מכים אותו, אין לנו שום תקווה - תעזרו!".
בארגון ראו את המייל ובמשך ימים חיפש עורך דין סעודי שיעזור למואיד, שנעצר בגלל שהלך עם חולצה "צמודה מדי" ו"נשית מדי". הוא עונה על ידי המשטרה וגם נאנס. הכל כדי שילשין בחקירה על חבריו ההומואים האחרים.

כשלבסוף שוחרר, עמותות בינלאומיות הצליחו להבריח אותו לירדן. הוא אזרח עיראקי שהיה במעמד פליט בסעודיה. היה לו מזל. הרבה מהסיפורים של הומואים, לסביות, ביסקסואלים, טרנסג'נדרים וקווירים בערב הסעודית פשוט לא יוצאים לאור. בסעודיה זה נחשב ל"לא מוסרי" ו"לא הגון" להיות חלק מקהילת ה-LGBTQ. אין חוק ספציפי נגד הקהילה אבל רוח החוק היא השריעה וחוקים מסוימים מגיעים היישר מהקוראן. החוק אוסר לבוש "נשי מדי" או "פעולות הומוסקסואליות". היום, עם הגישה שיש לרשויות הסעודיות לרשתות החברתיות של אזרחי המדינה, אפשר להעניש או לסחוט כל מי שנחשד בהתנהגות הומוסקסואלית. הומואים בסעודיה העידו כי סבלו מהצלפות פומביות, מכות, עינויים, סירוסים כימים. היו מקרים של הומואים שנשלחו לכלא לכל חייהם.
בימים האחרונים הכדורגל האנגלי מביע תמיכה בג'יימס אדקוק, שופט שיצא מהארון כהומו. מועדונים צייצו את תמיכתם בו. בנובמבר ודצמבר יחגגו בפרמיירליג האנגלית את חודש הגאווה ויחליפו את דגלי הקרן והסמלים שלהם בדגלי הגאווה. שחקנים מכל הקבוצות יספרו שחדר ההלבשה המודנרי הוא מקום סובלני והם מכירים הומואים בכדורגל שעדיין לא מרגישים בנוח לצאת מהארון' ולכן צריך לשנות את התרבות בקרב האוהדים כדי להפוך את האצטדיון למקום בטוח ונעים לאנשים מכל הסוגים.

1 צפייה בגלריה
ניוקאסל יונייטד פרמיירליג אוהדים
ניוקאסל יונייטד פרמיירליג אוהדים
האוהדים של ניוקאסל
(צילום: גטי)

הכל טוב ויפה אבל מה ניוקאסל יונייטד תעשה?

זו שאלה שמגיעה אחרי שבשבוע שעבר הפרמיירליג הסכימה שחברת ההשקעות של סעודיה תרכוש את ניוקאסל בעסקה בשווי 305 מיליון ליש"ט. בפרמיירליג הדגישו שלא ערב הסעודית רכשה את הקבוצה או יורש העצר מוחמד בן סלמאן אלא חברת ההשקעות הסעודית (PIF) ביחד עם משקיעים בריטים אבל כולם יודעים שמדובר במהלך סעודי ליצירת עוצמה רכה, גיוון השקעות והלבנת תדמית.
ונחשו מה קרה בימים שאחרי השלמת הרכישה? עמותת United With Pride, עמותת האוהדים הגאים של ניוקאסל, הוציאה הודעה על הבעלים החדשים של הקבוצה שלהם: "אפשר להסתכל על הרכישה כהזדמנות למקבלי ההחלטות בערב הסעודית לחזות באיך תרבויות אחרות מתייחסות לקבוצות מיעוט" מסרו מ-United With Pride. "יש כאן פוטנציאל להיות עם השפעה חיובית שתשפר את התנאים של קהילת ה-LGBTQ בערב הסעודית... לאחרונה המדינה (ערב הסעודית) ריככה חלק מהחוקים לנשים ואפשר לתת קרדיט לכך להשפעה בינלאומית. יותר מזאת, העובדה שכחלק מההשקעה הזו הם שיתפו פעולה עם אמנדה סטייבלי מצביעה על כך שהם כבר מושפעים על ידי התרבות שלנו של כבוד, שיוויון וסובלנות".
אבל כך בדיוק נראית מכבסה תדמית ספורטיבית. 93% מהאוהדים של ניוקאסל היו בעד הרכישה של הסעודים. רבים מהם חגגו ברחובות כשהם מחופשים לסעודים. היה אחד לפחות שהתחפש למוחמד בן סלמאן. מוחמד בן סלמאן הוא אדם ששולח נשים לבית כלא בגלל שהן נלחמות על הזכויות שלהן. זה ניצחון תדמיתי היסטורי לסעודים.
ולמרות התקוות של האוהדים הגאים של ניוקאסל, הסיכוי שסעודיה תשנה משהו בגישה שלה להומואים הוא קטן יותר מהסיכוי של ארסנל לזכות בליגת האלופות בשנים הקרובות. בדיוק כפי שהבעלות על מנצ'סטר סיטי לא הפכה את החיים של עובדים זרים באבו דאבי לקלים יותר ולא מנעה מהרשויות שם להעלים אנשים שמותחים ביקורת על הממשלה, ובדיוק כפי שהבעלות הקטארית על פריז סן ז'רמן לא מנעה מאלפי פועלים מבנגלדש, הודו, סרי לנקה, קניה למות בחום בזמן שהם בונים את המדינה לקראת המונדיאל ב-2022 - אז קשה מאוד לצפות מערב הסעודית לשנות משהו מההתנהלות הפנימית שלה - בגלל ניוקאסל יונייטד. הרכישה רק תסייע לתדמית של סעודיה. כאמור, היא כבר עכשיו מסייעת.
האוהדים לא אשמים שמדינה דיקטטורית רכשה את המועדון שלהם. הם גם לא היו אשמים שהבעלים הקודם של הקבוצה היה איש עסקים שרק רצה להרוויח מהבעלות שלו ולא השקיע זמן, מאמץ או כסף בקבוצה שלהם. וכן, הסעודים משקיעים בהרבה מאוד תעשיות וחברות - אבל Uber לא מסייעת להם, בצורה אקטיבית, להלבין את תדמיתם כמו שבעלות על קבוצת פרמיירליג עושה זאת. ל-Uber אין 50 אלף איש שמגיעים למשחקים באצטדיון שלה. חברת Uber היא לא מועדון שנוסד ב-1892. אז כן, אפשר להאשים את אוהדי ניוקאסל בקבלת פנים חמה מדי אבל מי שאשם בעיקר בסיטואציה העלובה הן רשויות הכדורגל.
הממשלה הבריטית לא יכולה למנוע מסעודיה לרכוש את ניוקאסל כי סעודיה רוכשת מהממשלה הבריטית נשק, אבל הפרמיירליג כן היתה יכולה למנוע מגופים המייצגים רוצחי עיתונאים ומעני הומואים לרכוש קבוצה שהיא חלק מליגה שתקשורת חופשית אחראית לפריחתה והיא מקדמת זכויות להט"בים ברחבי העולם. הפרמיירליג, שבוע לפני אישור ההסכם עם סעודיה, ישבה עם נציגי הקהילה הלהט"בית והבטיחה להמשיך לקדם אג'נדה שוויונית וליברלית. הפגישה נערכה מספר ימים אחרי שזוג הומואים הותקף בברמינגהאם. ואז מה הם עשו? הכניסו את סעודיה כשותפים.
האוהדים של ניוקאסל יונייטד סבלו מספיק "תחת השלטון" חסר השאיפות של מייק אשלי. הם רשאים להיות אופטימיים בקשר לעתיד המועדון שלהם. אם הכל ינוהל כמו שצריך, המועדון יחתים צוות מקצועי טוב יותר מהקיים, יגיע מאמן בכיר, יגיעו שחקנים טובים. האוהדים יתחילו ליהנות יותר מהכדורגל ואם להסתמך על תקדימי סיטי ופריז סן ז'רמן, הקבוצה תתחיל לזכות בתארים בקרוב. אפשר להמר שההמתנה לתואר ראשון מקומי מאז 1955 תסתיים בחמש השנים הקרובות. סביר להניח שאצטדיון סט.ג'יימס פארק ירגיש כמו מקום פורח וטוב, אבל אסור לשכוח לרגע מה התפקיד של ניוקאסל עכשיו בתמונה הגדולה של סעודיה. אסור לשכוח אפילו לרגע שמי שאיפשר לזה לקרות, לא התעניין אפילו לרגע בזכויות אדם. ואסור לשכוח מי סובל באמת.