סגור

צלע אחת בשילוש הקדוש של ליברפול עזבה

מייקל אדוורדס, שביחד עם מייק גורדון ויורגן קלופ הפכו את ליברפול לאחת מהקבוצות הטובות בעולם, עזב את הקבוצה. מה הפך את המנהל הספורטיבי של ליברפול לטוב כל כך בעבודתו, ומה תהיה המשימה הראשונה (והקשה) של מחליפו?

את ההצלחה הרבה של ליברפול בשנים האחרונות מייחסים, בצדק, ליכולות האימון הנהדרות של יורגן קלופ. ואולם, המנג'ר הגרמני יהיה הראשון שיתן הרבה מאוד קרדיט למישהו פחות מוכר ומפורסם ממנו - מייקל אדוורדס, המנהל הספורטיבי של המועדון, שבשבוע שעבר הודיע על עזיבתו.
"זו מערכת יחסים טובה מאוד" הסביר קלופ בשנה שעברה. "אדוורדס הוא איש שחושב לעומק על דברים. אנחנו לא תמיד מגיעים לדיון עם אותה הדעה אבל תמיד מסיימים את השיחות שלנו עם אותה דעה או דעה דומה".
בשנים האחרונות היו אלה קלופ (האחראי על הקבוצה הבוגרת), אדוורדס (האחראי על המערך המקצועי של כל המועדון) ומייק גורדון (האחראי מטעם הבעלים על המערך העסקי) שהפכו את ליברפול לאחת מהקבוצות החזקות בעולם. זה קרה הרבה בזכות ריתוך מעולה של דעות ותפיסות שונות אבל לא נוגדות, ש"השילוש הקדוש" עשו בשיחות ודיונים רבים.
קשה מאוד להפריד בין התרומות של קלופ לתרומות של אדוורדס, אבל אם נפקס את כל העבודה של אדוארדס לפעילות בשוק העברות, אפשר בהחלט להגיע למסקנה שמדובר במנהל הספורטיבי הטוב בפרמיירליג.

קצת מספרים

בתקופתו של אדוורדס בליברפול כמנהל ספורטיבי (מ-2016) הקבוצה רכשה 22 שחקנים ב-487.5 מיליון ליש"ט, ו-27 שחקנים נמכרו ב-371 מיליון ליש"ט. ההוצאה נטו עמדה על 161 מיליון ליש"ט. לשם השוואה, מנצ'סטר יונייטד רשמה הוצאה נטו של 457.6 מיליון ליש"ט (פי 2.8) באותה התקופה, בעוד שמנצ'סטר סיטי הוציאה, נטו, 357.3 מיליון ליש"ט (פי 2.2). בסך הכל, 14 קבוצות באירופה הוציאו יותר מליברפול באותה תקופה.
מתוך 27 השחקנים שנמכרו, 16 נמכרו ברווח, כשהרווח מהם עמד על 270 מיליון ליש"ט. חלק גדול מהרווח הזה מגיע ממכירתו של פיליפה קוטיניו, שנרכש על ידי ליברפול ב-8.5 מיליון ליש"ט (ב-2013) ונמכר לברצלונה ב-142 מיליון ליש"ט (2018). זו היתה מכירה אסטרטגית שסייעה לאדוורדס להשלים את הבנייה של הקבוצה הבוגרת ברכש מעורר קנאה.
מקיץ 2017, אז ליברפול התחילה את הנסיקה למעלה, ההוצאה נטו של המועדון עמדה על 153 מיליון ליש"ט - פחות מ-10 קבוצות בפרמיירליג. זה באמת נתון מדהים בהתחשב במה שהקבוצה השיגה באותה תקופה.
2 צפייה בגלריה
חגיגות אליפות ליברפול יוני 2020
חגיגות אליפות ליברפול יוני 2020
חגיגות האליפות של ליברפול, יוני 2020
(צילום: גטי אימג'ס)
אדוורדס, למשל, עמד מאחוריי הרכישה של מוחמד סלאח ב-43.9 מיליון ליש"ט. הוא היה צריך לשכנע את קלופ שסלאח הוא האיש המתאים, ולא יוליאן ברנדט שהמאמן הגרמני רצה. סלאח הוא כיום השחקן שבתקופתו בפרמיירליג כבש הכי הרבה שערים, בעט הכי הרבה פעמים למסגרת, זכה בהכי הרבה כדורים בשליש האחרון של המגרש ואף אחד לא היה מעורב ביותר שערים ממנו. זו רכישה משנה גורלות.
גם הרכישה של אנדי רוברטסון מהאל סיטי ב-10 מיליון ליש"ט הפכה לאחת מהרכישות הטובות ביותר בכל הזמנים, ואדוורדס מקבל קרדיט גם על ההחתמות, בזול יחסית, של פירמינו (לא כמנהל ספורטיבי), פאביניו ודיוגו ג'וטה. גם הרכישות הגדולות של אדוורדס - אליסון (65 מיליון ליש"ט) ו-וירג'יל ואן דייק (75 מיליון ליש"ט), יותר מהצדיקו את עצמן.
ברור שהיו החתמות לא מבריקות ואפילו החתמות גרועות, אבל שיעור ההצלחה של אדוורדס, שהגיע לליברפול ב-2011 כראש מערך האנליטיקס, הוא מדהים.
זה לא במקרה. החברה הבעלים של ליברפול, FSG, מוכרת כארגון מאוד מתקדם מבחינת מדעי הספורט ושימוש בנתונים בסקאוטינג, גיוס שחקנים והכנה. אדוורדס השתלב מצוין בחזון של האמריקאים ובנה מערך מדעי שהוביל איאן גרהאם. אדוורדס הוא האיש מאחוריי שיטה יעילה לקבלת החלטות לטווח הארוך ולטווח הקצר. זה אולי הדבר הקרוב ביותר ל"מאניבול" בצמרת של הכדורגל האירופאי.
הקבוצה משתמשת בנתונים שהיא מייצרת בעצמה כדי להשיג את היתרון על פני היריבות. למשל Goal Probability Added (GPA), "תוספת לסיכוי לשער" - זה משהו שהמציאו בחדרי המחקר של ליברפול. "ניסינו להכניס הכל לתוך 'מטבע' אחד", חשף איאן גרהאם בראיון לפודקאסט "פריקונומיקס": "אנחנו מנסים לקחת כל פעולה שכל שחקן עושה על המגרש - מסירה, בעיטה, תאקל - ולשאול לגביה, 'מה היה הסיכוי של הקבוצה לכבוש לפני שהפעולה הזו נעשתה, ואיך הפעולה שינתה את הסיכוי לכבוש". המדד הזה הוא רק חלק ממערך סטטיסטי מתקדם שלם שמסייע לארגון לקבל החלטות.
2 צפייה בגלריה
מייקל אדוארס ליברפול
מייקל אדוארס ליברפול
מייקל אדוורדס
(צילום מסך: youtube)
אם החישוב הזה נשמע למישהו בלתי אפשרי, קחו בחשבון שגרהאם הוא ד"ר לפיזיקה תיאורטית מקיימברידג', ושצוותו כולל אסטרופיזיקאי, מתמטיקאי אלוף שח שעסק בחיפושי גז ונפט, וד"ר לפיזיקת חלקיקים מארווארד (שגם היה המדען שחישב את רוחבו של חלקיק הבוזון היגס). מדובר כנראה במחלקת הרכש המוצלחת באנגליה, ואולי באירופה כולה. אדוורדס עצמו, אגב, נחשב ל"אולד סקול" בקרב קהילת האנליטיקס המתקדמים. הוא עדיין מאמין בסקאוטינג של פעם וזיהוי התנהגויות לפי צפייה בשחקן ולא רק במספרים שלו.
המחקר של אדוורדס וגראהם היה גם מאחוריי ההחתמה המרהיבה של קלופ. דייב פאלוס, האחראי על גיוס והסקאוט הראשי בארי האנטר, גם כן גויסו על ידי אדוורדס, שגם היה אחראי לחלק מהעיצוב והרעיונות בבניית מגרש האימונים החדש של המועדון. המבנה - הפיזי והאנושי - בליברפול יישארו גם אחרי אדוורדס, שהוריש את תפקידו לעוזרו ג'וליאן וורד. המורשת שלו בליברפול היא באמת מפוארת.

משימה בלתי אפשרית

אחד מהתפקידים הראשונים של וורד נראה בלתי אפשרי. קלופ דיבר בעבר על יציאה לשנת שבתון ב-2024, כשחוזהו נגמר. וורד יצטרך, כבר עכשיו, להתחיל לחקור את עניין המחליף לקלופ. סטיבן ג'רארד, שחתם באסטון וילה השבוע, נראה כמו המועמד הטבעי להחליף את הגרמני, אבל וורד יצטרך להיות זה שמקבל את ההחלטה הנכונה על הצלע הכה חשובה בשילוש שהיווה את הבסיס לליברפול. משולש שאיבד השבוע את הבסיס המקצועי שלו - מייקל אדוורדס.