סגור

כדורגל - מקום מסוכן לקטינים

השילוב המסוכן ביותר הוא תלות גדולה מדי של קטין במאמן ומחסור במעגלי תמיכה; מאמנים שפחות מתעניינים ברווחתם הפיזית והנפשית של הילדים, ויותר בהשגת המטרה התחרותית, הם חלק גדול מהבעיה

בתחילת הסופ"ש האחרון רומן מולינה, עיתונאי חוקר שעובד בין השאר עבור "הגרדיאן" ו"הניו יורק טיימס", הטיל כמה פצצות בטוויטר. מולינה, שמוכר בעולם הכדורגל כקול שפוי ומאוד אמין, פרסם בספייס שאירח בטוויטר מספר דברים מזעזעים שנוגעים לעולם הכדורגל. הוא דיבר על מקרה אלימות מינית קשה של פרלאנד מנדי, מגן ריאל מדריד; הוא חשף את לאונרדו, המנהל הספורטיבי של פריז סן ז'רמן, כמי שמייצר אווירה רעילה במועדון שבבעלות קטארית; הוא דיווח על שימוש נרחב בסמי מסיבות בקרב כדורגלנים; וגם על שחקן נבחרת צרפת לשעבר שהבריח סמים בעצמו. ומולינה גם חשף פרטים רבים על שחיתויות ותקיפות מיניות בהתאחדויות כדורגל ברחבי העולם. החשיפות המטרידות ביותר היו על מאות, אם לא אלפי, מקרי פדופיליה באקדמיות כדורגל בצרפת ובעולם.
בשנים האחרונות נחשף שמאות ילדים ששיחקו כדורגל באנגליה בשנות השבעים, השמונים והתשעים היו קורבנות של פדופילים שקיבלו את תפקיד המאמן שלהם וניצלו את כוחם ומעמדם כדי לאנוס ולהשתיק את הכדורגלנים הצעירים. בסופ"ש האחרון, כאמור, מולינה חשף שיותר מ-400 שחקנים צרפתים, חלקם משחקים בליגות הבכירות בעולם, נאנסו כשחקני אקדמיה בצרפת. חלקם סובלים מבעיות ומחלות, ומבקרים בקליניקות המתמחות בטיפול בבעיות הללו. הסיפור המלא יפורסם בדצמבר על ידי מולינה.
1 צפייה בגלריה
פריז סן ז'רמן שחקנים חוגגים בסיום ליגת האלופות
פריז סן ז'רמן שחקנים חוגגים בסיום ליגת האלופות
שחקני פריז סן ז'רמן (למצולמים אין קשר לכתבה)
(צילום: איי פי )
מולינה דיבר גם על קבוצת ליגה ראשונה בצרפת שלא שיתפה פעולה עם המשטרה כדי לטפל ב"סקנדל פדופיליה" שנחשף באקדמיה שלה; הוא דיבר על אחת מהאקדמיות הגדולות בקונגו שמנוהלת על ידי רשת פדופילים; הוא דיווח על מאמן בינלאומי שאנס שתי בנות 13 ועל כך שקטינה נאנסה ועברה הפלה - והכל בחסות פיפ"א. כמו כן מולינה דיבר ארוכות על התנהגויות מיניות אלימות ומעוותות של כדורגלנים - חלקם מאוד מוכרים.
החשיפות המטרידות מבליטות שוב את החשיבות והצורך ביצירת אווירה בטוחה לקטינים בעולם הכדורגל, במיוחד אלו ממדינות עולם שלישי שמגיעים לאירופה עם הבטחות ריקות מאנשים שאכפת להם אך ורק מכסף.
קטינים חשופים במיוחד לטורפים מיניים בעמדות כוח. בטח כשזה בעולם תחרותי כמו ספורט מקצועני, ובטח כשהורי הילדים לא תמיד מבינים איפה עובר הגבול בין אימון להתנהגות לא ראויה, ואם המאמן מפעיל לחץ פיזי ונפשי על שחקן כדי "להוציא ממנו יותר" או שיש להתנהגות שלו אופי מתעלל.
ד"ר שלומית גיא ופרופ' סימה זך מווינגייט כותבות בימים אלו מאמר שמבוסס על שיחות עם ספורטאי עילית ישראלים שמדברים על מערכת היחסים שלהם עם המאמנים. חלק מעדויות הספורטאים קשות ומטרידות, יש גילויי אלימות - נפשית, פיזית וכלכלית - קשים. את המורכבות של מערכת היחסים בין הספורטאים למאמנים אפשר לסכם במשפט שאומר אחד הספורטאים: "הבן אדם שאני הכי אוהב עושה לי הכי הרבה נזק".
לפי זך וגיא, השילוב המסוכן ביותר הוא תלות גדולה מדי של קטין במאמן ומחסור במעגלי תמיכה - בבית ובבית הספר. כמו כן, לפי כותבות המאמר, מאמנים שפחות מתעניינים ברווחתם הפיזית והנפשית של הילדים, ויותר בהשגת המטרה התחרותית, הם חלק גדול מהבעיה.
אפשר לקוות שהחשיפות האחרונות, ביחד עם מחקרים כמו של זך וגיא, יהפכו את עולם הכדורגל לבטוח יותר עבור קטינים. כרגע הסכנות הן רבות והמודעות אליהן נמוכה.