סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

האיחוד האירופי מוכן לוותר על פרטיות באינטרנט עבור המאבק בפדופיליה

הפרלמנט האירופי אישר חוק המאפשר לחברות דיגיטל ואינטרנט לנטר, לפקח ולדווח על פעילויות החשודות כפדופיליה בפלטפורמות שלהן

האיחוד האירופי ידוע בעמדות נחרצות בכל הנוגע לשמירה על פרטיותם של אזרחיו - אולם נראה שגם הוא נתקל במקרה בוחן ששינה קצת את תפיסותיו.
על פי דיווח של אתר פוליטיקו אתמול (ג'), הפרלמנט האירופי, הגוף המחוקק של האיחוד, אישר חוק המאפשר לחברות דיגיטל ואינטרנט לנטר, לפקח ולדווח על פעילויות החשודות כפדופיליה בפלטפורמות שלהן. לשם כך הן יוכלו לבצע מעקב אחר המשתמשים וכל זאת בשלוש השנים הקרובות.
החוק קודם באגרסיביות על ידי הנציבות האירופית (המקבילה של הממשלה באיחוד) ועל ידי פעילי זכויות ילדים וזאת כנגד עמדת הפרלמנט ובעיקר הרגולטורים של חוקי ה-GDPR שחוששים שהחוק החדש ישמש גם כדי לחתור תחת חוק הפרטיות האירופי המחמיר.
חלק מחברי הפרלמנט קראו ללחץ עליהם להעביר את החוק החדש "סחטנות מוסרית". זאת ועוד, מחוקקים אחרים בפרלמנט הביעו חשש שהחוק עצמו "לקוי בבסיסו", ושהוא יקרע לגזרים אם יבוא כבסיס לתביעה בבתי משפט.
1 צפייה בגלריה
ילדים פדופיל פדופיליה
ילדים פדופיל פדופיליה
אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
הסיבה להעברת החוק בצורה הזו היא שבמקביל מתכוננים בנציבות ליישום רגולציה חדשה על אפליקציות מסרים (צ'ט) שהיתה מונעת מהחברות המפעילות אותם גישה לתכני ההודעות כמו גם לניטור התקשורת והקבצים המשותפים דרכן.
בכל מקרה, כבר כיום רוב חברות הטכנולוגיה באירופה הפסיקו לבצע ניטור ישיר של התקשורת המתבצעת דרכם. עם זאת, החוק עצמו הועבר גם בזכות לחץ כבד שהופעל על ידי מדינות שותפות של האיחוד: בריטניה, קנדה וארה"ב כמו גם על ידי השחקן אשטון קוצ'ר שהוא גם פעיל זכויות ילדים ידוע.
הצעד של האיחוד מהווה מתכון למצב בו לא ברור איזה צד מחזיק בקצה הנכון של המקל. בעוד תומכי ומגיני הפרטיות מודאגים שהמהלך יאפשר לחברות הטכנולוגיה הגדולות לעקוף את מגבלות ה-GDPR - מגיני זכויות הילדים מודאגים מפריחת הפדופיליה על גבי פלטפורמות מוצפנות כגון ווטסאפ, טלגרם או אפילו סיגנל. כבר כעת קוראים באיחוד למגיני הפרטיות ולמגיני זכויות הילד לשוחח ביחד על הנקודות הבעייתיות כדי לנסות ולמצוא נוסחת פשרה שתאפשר לשמור על הפרטיות תוך מעקב וניטרול פדופילים ברשת.