סגור

"הסוד" של אנטוניו קונטה הוא יצירת אווירה משפחתית שדוחפת למצוינות

החתמתו של המאמן המבריק בטוטנהאם מהפרמיירליג היא חדשות רעות לכל שאר הליגות באירופה. אם יש מישהו שיודע לשקם קבוצות זה קונטה

אנטוניו קונטה הוא מאמן מבריק ש-5 אליפויות ב-9 השנים האחרונות הן הוכחה מספיק טובה לכך שהוא יודע להוציא את המיטב משחקניו. הוא יודע להפוך בלמים לצוות מנצח ולמצוא שטחים לחלוצים כדי שיהפכו קטלניים במיוחד. רשימת השחקנים שטיפח ופיתח היא ארוכה ולמרות חוסר הצלחה יחסי במסגרות האירופיות, אף מאמן בכיר לא רוצה לפגוש קבוצה של קונטה.
"הסוד" של קונטה הוא יצירת אווירה משפחתית שדוחפת למצוינות. באינטר, בשיא מגפת הקורונה, השחקנים לא קיבלו את שכרם והמועדון היה על סף פשיטת רגל - אבל קונטה הצליח לשמר את כולם בפוקוס ומחוייבים למטרה ואחד לשני. גם כשהמתח היה בלתי נסבל והחלוץ לאוטורו מרטינס צעק על מאמנו כשהוחלף במשחק נגד רומא, ביום למחרת השחקנים ארגנו "קרב אגרוף" קומי בין השניים. רומלו לוקאקו, שותפו של מרטינס, היה בתפקיד מייקל באפר, הכרוז המפורסם של עולם האגרוף. האווירה המשפחתית הזו - בה מותר להתווכח ולריב אבל תמיד נשארים משפחה - היא סימן היכר של כל הקבוצות של קונטה.
קונטה מגיע לטוטנהאם, שמנוהלת מקצועית על ידי פאביו פראטיצ'י - שהיה המנהל המקצועי ביובנטוס בזמן שקונטה והוא השתלטו מחדש על הליגה האיטלקית. בטוטנהאם קונטה ימצא מועדון שנבנה מחדש בעשור האחרון. אצטדיון חדש ומרהיב, מגרש האימונים החדשני באירופה וסגל שרבים ממנו לא מזמן שיחקו בגמר ליגת האלופות. כמובן שתהיה לו עבודת שיקום אחרי שנים לא טובות - אבל אם יש מישהו שיודע לשקם קבוצות זה קונטה, שאת בארי הציל מירידה לליגה השלישית ועלה איתה לסריה A בעונה שאחרי. קונטה היה גם המאמן שהגיע ליובנטוס אחרי שנתיים בהן סיימה מחוץ לטופ 5 של איטליה ואיתו זכתה שלוש פעמים אלופת איטליה. גם לצ'לסי קונטה הגיע לעבודת שיקום. בעונה שלפניו סיימה בבמקום ה-10. בעונה הראשונה איתו סיימה במקום הראשון. כאמור, מדובר במאמן מבריק שמגיע למועדון כמעט נטול תארים.
2 צפייה בגלריה
אנטוניו קונטה מאמן כדורגל
אנטוניו קונטה מאמן כדורגל
אנטוניו קונטה
(צילום: שאטרסטוק)
ובראייה רחבה הרבה יותר - הוא מאמן ברמה הגבוהה ביותר, שמצטרף לסט מאמנים מרשים מאוד שיש בליגה האנגלית: פפ גווארדיולה, יורגן קלופ ותומאס טוכל.
לפי הדיווחים, קונטה רצה, תחילה, להגיע לאמן את מנצ'סטר יונייטד - אבל המועדון לא היה מעוניין לפטר את אולה גונאר סולשייאר. עדיין. ההנחה שברגע שסולשייאר יפוטר אז למועדון תהיה בחירה בין כל מאמן פנוי (או שניתן לרכושו מהמועדון שלו) בעולם: זינאדין זידאן, למשל; מאוריסיו פוצ'טינו - אולי. אריק טן האח ומארק אוברמארס שעושים עבודה מרהיבה באייאקס - ייתכן מאוד. מועדון אחר שמחפש מאמן על הוא ניוקאסל יונייטד, שעם הכסף הסעודי, יכול להציע לכמעט כל מאמן בעולם להצטרף למסע הראשוני במעלה הטבלה.
בקצרה, הפרמיירליג - עם הכסף הגדול שלה יש ולליגות האחרות אין - יכולה למשוך את מיטב מוחות הכדורגל מאירופה. מאמנים ומנהלים. אם דייגו סימאונה, למשל, יסיים את תפקידו באתלטיקו מדריד הוא יחפש שכר בסביבות 15-20 מיליון יורו. בשנים הקרובות, לא תהיה קבוצה מחוץ לאנגליה שתוכל להרשות לעצמה אותו. בטח לא אינטר (קבוצה שסימאונה סיפר שהוא מעוניין לאמן אותן) שמתמודדת עם חובות לטווח הארוך. אם פוצ'טינו לא ימשיך בפריז סן ז'רמן - ספק אם קבוצה שאינה אנגלית תרשה לעצמה להביא אותו בשכרו (יותר מ-7 מיליון יורו בשנה). אולי באיירן מינכן - אבל זה אומר שיוליאן נאגלסמן (שכר של 8 מיליון יורו בשנה) אחד ממוחות הכדורגל המבריקים בעולם - יעזוב. ולאן יעזוב? כנראה לאנגליה.
הליגה האנגלית היא הליגה היחידה שמאמן זוכה לשעבר בליגת האלופות מאמן קבוצת מרכז טבלה (רפא בניטס באברטון). היא הליגה היחידה בה מי שזכה בליגה עצמה כמאמן נמצא בה בתחתית ומנסה להציל קבוצה מירידה (קלאודיו ראניירי). הפרמיירליג היא ליגה שיש בה מאמן שזכה בליגה הפורטוגלית עם שיא אחוזי ניצחונות (ברונו לאז'י בוולבס) ומאמן כמו מרסלו ביאלסה (לידס) - שהוא מנטור לחלק מהמאמנים הטובים בעולם (פפ גווארדיולה, סימאונה) ואחד מהמוחות המבריקים בכדורגל העולמי. אה, והפרמיירליג היא הליגה היחידה שיש בה יותר מזוכה אחד בליגת האלופות על הקווים (גווארדיולה, קלופ, בניטס, טוכל). ונראה שכולם בתעשייה מחכים שמנצ'סטר יונייטד תתאפס על עצמה ותביא מאמן טוב יותר.
2 צפייה בגלריה
טוטנהאם מנצ'סטר סיטי רבע גמר ליגת האלופות 17.4.19
טוטנהאם מנצ'סטר סיטי רבע גמר ליגת האלופות 17.4.19
טוטנהאם מול מנצ'סטר סיטי
(צילום: איי פי)
תחזית מ-2016
ב-2016 פרופ' סטפן שימאנסקי, מומחה לכלכלת הכדורגל, אמר לכלכליסט שהוא צופה שזה יקרה. וכדאי להקשיב לו כי הוא צפה גם את כישלון הפייר פליי הפיננסי ופתיחת הפערים העצומים בליגות ברחבי אירופה. "אנגליה תמשוך את המאמנים הטובים בעולם והם יגיעו אליה עם תפיסת כדורגל חזקה מאוד והמון קשרים מקצועיים" אמר שימאנסקי ב-2016. "לשחקן לא חשוב רק הכסף אלא גם אצל מי הוא מתאמן, ועכשיו אנגליה מציעה לו את שני הדברים. הייתי מאוד מודאג אם הייתי קבוצה לא אנגלית".
לפי שימאנסקי: "בגלל ששחקנים גדולים רוצים לשחק עבור מאמנים גדולים, 'ליאו מסי הבא' כבר יגיע לאנגליה".
הדומיננטיות הזו של הפרמיירליג היתה אחת מהסיבות שפלורנטינו פרס, נשיא ריאל מדריד ואנדראה אניילי, נשיא יובנטוס, דחפו להקמת הסופרליג - עם 6 קבוצות אנגליות (לפחות פי 2 יותר מכל ליגה אחרת). "הפרמיירליג חצי דרך להיות ה-NBA של הכדורגל - כלומר למשוך את כל השחקנים הטובים והמאמנים הטובים אליה" לפי שימאנסקי ב-2016. "אז אם הייתי הליגה הספרדית, הגרמנית או האיטלקית – המטרה העיקרית שלי בחיים היתה לעצור את הפרמיירליג. ייתכן שכבר עברנו את הנקודה שאפשר לעצור את התהליך. כיום
(216) נקודה בפרמיירליג שווה לקבוצה יותר מהשתתפות בליגת אירופה ועוד מעט יותר מהשתתפות בליגת האלופות. מבחינה כלכלית, לקבוצה כדאי יותר להצליח באנגליה מאשר באירופה. זה מאוד מסוכן עבור הליגות האחרות. הקבוצות באירופה חייבות להילחם בכל דרך נגד הדומיננטיות הכלכלית של הפרמיירליג, כי אחרת הן ייהפכו לבלתי רלבנטיות".
פרס ואניילי כל כך רצו את האנגליות בגלל ההבנה שזה יחליש את הליגה האנגלית, שבה כיום קבוצת מרכז טבלה יכולה להחתים את אחד מחמשת המאמנים הטובים בעולם ויכולה להרשות לעצמה להחתים כמעט כל שחקן מחוץ לפרמיירליג. נראה שהאנגליות שהצטרפו הבינו זאת ובגלל זה יצאו מהיוזמה מהר מאוד. חאבייר טבאס, נשיא לה ליגה, הסביר: "ברצלונה וריאל מדריד עדיין מאמינות בסופרליג למרות שהאנגליות מחוץ לסופרליג. הסופרליג לא יכולה להתקיים בלי 6 האנגליות. אין לה עתיד. אז אנחנו חייבים להודות לאנגליה על כך". אבל במקום מסוים אנגליה הובילה למצב הזה - אז לא ברור כמה אפשר "להודות" לה על כך.
ברור שיש איים של מצוינות מחוץ לאנגליה. העניין הוא שהם איים שכדי להתמודד עם האיום האנגלי חייבים לשאוב את רוב ההכנסות והמשאבים של הליגות המקומיות שלהם. פריז סן ז'רמן, באיירן מינכן, ריאל מדריד, ברצלונה, יובנטוס. ואם האיים הללו נתקלים בצרות כגון משברים כלכליים (ע"ע ברצלונה) או סוף מחזור של מצוינות (ע"ע יובנטוס) אז הם יתפללו שקבוצת תחתית אנגלית עם בעלים מיליארדרד, כמו ניוקאסל, תציל אותם על ידי רכישות רהב של איזה פיליפ קוטיניו או ארון ראמזי. אבל זה גם אומר המשך זליגת הכישרון לעבר בריטניה.
כבר ב-2016 שימאנסקי העריך שהפרמיירליג "חצי דרך" להיות ה-NBA של הכדורגל. הקורונה, המצב הפיננסי ב-3-4 השנים הבאות של הכדורגל האירופאי והמשך ההתחזקות הפיננסית והמקצועית של הליגה האנגלית הבכירה - וייתכן שהפרמיירליג כבר 60%-70% בדרך להיות "ה-NBA של הכדורגל".