סגור
פוטו מונדיאל 2022 אוהדים יפן
אוהד של יפן במונדיאל. היפנים בדרך כלל לא מגיעים לבד לשחק באירופה (צילום: Reuters/Issei Kato)

מונדיאל 2022
כך למדו היפנים מאירופה איך לנצח אותה

ליפנים יש תוכנית לכדורגל עד 2050. חלק גדול מהתוכנית הוא לשאוב כמה שיותר אינפורמציה על כדורגל מאירופה, בעיקר גרמניה, ספרד ואיטליה. עם הידע הזה היפנים ניצחו את ספרד וגרמניה ועלו לשמינית הגמר במונדיאל 2022

דימטר קרמר היה שחקן ומאמן גרמני שהוביל את באיירן מינכן לשתי אליפויות אירופה, אבל עוד לפני שעשה זאת קיבל את הכינוי "אבי הכדורגל היפני". קרמר - שכונה גם "פרופסור לכדורגל" בגלל הירידה שלו לפרטים קטנים, וגם "נפולאון" כי התנשא לגובה של 1.61 מטר - הוא חבר במסדר האוצר הקדוש (מסדר יפני שייסד הקיסר מייג'י ב-4 בינואר 1888) בזכות עבודתו ההיסטורית ביפן.
לאחר ששיחק ואימן בליגות הנמוכות של גרמניה, ואף ניסה את מזלו כעיתונאי ספורט (ועזב אחרי שישה חודשים - זה לא לכל אחד), נשלח קרמר על ידי התאחדות הכדורגל הגרמנית בתחילת שנות השישים ליפן כדי שיתפקד שם כיועץ כדורגל להתאחדות הכדורגל המקומית. המטרה שלו היתה להכין את הנבחרת היפנית למשחקים האולימפיים בטוקיו, ומאחר שהרשים כל כך את היפנים בידע וביסודיות שלו, הוא נבחר לאמן את הנבחרת. אבל תפקידו לא הסתיים באימון הנבחרת. הוא היה אחראי בין השאר לבניית מערכי אימון, לקורסי המאמנים ולהקמת הליגה הלאומית המקומית. באולימפיאדת 1968 במקסיקו סיטי יפן כבר הפכה לכוח משמעותי בכדורגל העולמי ולקחה הביתה את מדליית הארד - הרבה בזכות העבודה של קרמר.
אמש נבחרת יפן עלתה לשלב שמינית הגמר על חשבון נבחרת גרמניה בזכות ניצחון על ספרד - מדינה נוספת שיפן שאבה ממנה אנשים וידע בכדורגל. מהכדורגל הגרמני היפנים לקחו סדר ומתודיקה. מהכדורגל הספרדי היפנים למדו איך להיות דומיננטיים עם הכדור - למרות הגוף הקטן יחסית שלהם. "ליפנים יש מבנה גוף כמו של הספרדים", אמר הירושי ג'ופוקו, לשעבר מאמן נבחרת הנערים של יפן. "אנחנו יכולים להתפתח לשחקנים כמוהם".
הכל חלק מתוכנית אדירה של הכדורגל היפני לשאוב כמה שיותר אינפורמציה, ידע והבנה של המשחק מאירופה ולהפעיל את הידע הזה נגד היריבות האירופיות. או כפי שמאמן נבחרת יפן במונדיאל 2022, האג'ימה מוריאסו, אמר: "לנצח עם 26% החזקה בכדור? ראיתי הרבה משחקים של יובנטוס בשנתיים האחרונות. הם מאסטרים בזה". אמש היפנים ניצחו את ספרד עם החזקת כדור של פחות מ-18% - החזקת הכדור הנמוכה ביותר בהיסטוריה של קבוצה שמנצחת במונדיאל. מאז 1966 רק פעמיים קבוצה הפסידה, אף שמסרה את הכדור יותר מ-700 פעמים. זה קרה לגרמניה נגד יפן בשבוע שעבר ונגד ספרד אמש.
בתחילת שנות השמונים החליטה התאחדות הכדורגל היפנית (JFA) להפוך את הכדורגל המקומי לאחד הטובים בתבל. לשם כך חיברו ב־JFA את "תוכנית 100 השנים". חלקים נרחבים ממנה כבר בוצעו - כגון הקמת ליגת-העל המקומית (J-League) ואירוח המונדיאל ב־2002. אבל החלק החשוב ביותר בתוכנית של ההתאחדות לכדורגל היפנית היה בניית השיטה הטובה ביותר לפיתוח שחקנים באסיה שיובילו את יפן לזכייה באליפות העולם ב־2050. הם הביאו מומחים מכל העולם בשביל התוכנית המאוד יפנית הזו. יש להם כיום כמה מהשחקנים הכי טובים בעולם.

ידע והבנה עמוקים

ב-1977 קבוצת FC קלן הגרמנית החתימה את יאשוהיקו אוקודרה היפני. מאז יותר מ-40 יפנים שיחקו בקבוצות בונדסליגה. חלקם הפכו לדמויות חשובות בקבוצות שזכו באליפויות. חלקם אפילו הפכו לקפטנים של קבוצות גרמניות. בסגל של יפן למונדיאל יש שמונה שחקנים שמשחקים בבונדסליגה, מה שלבטח סייע ליפנים לייצר את התוצאה המפתיעה מול גרמניה במחזור המשחקים הראשון במונדיאל - תוצאה שבסופו של דבר הבטיחה ליפנים את המקום הראשון בבית - למרות הפסד מפתיע לקוסטה ריקה. מאיה יושידה, בלם שאלקה, סיכם: "ניתחתי את התנועות של החלוצים שלהם ברגע שידענו שנשחק נגד גרמניה, אבל כמובן שלשחק נגדם הרבה יותר טוב ללמידה מאשר לנתח אותם בווידאו. זו אחת הסיבות שהגעתי לבונדסליגה. כדי להבין את הכדורגל הגרמני, את התרבות הגרמנית ואת היריבים הגרמנים".
פייר ליטבארסקי, קשר שזכה באליפות העולם עם נבחרת גרמניה ב-1990, סיפר לפני מספר שנים מה למד מסוף הקריירה שלו, אותו עשה בשתי קבוצות יפניות (ואז בילה תקופה לא קצרה כמאמן ביפן): "שחקנים יפנים צנועים וחרוצים, אבל כמובן שיש הבדלים תרבותיים גדולים מאוד. צעקות לא באות בחשבון, וגם הומור וסרקזם עשויים ליצור בעיות הבנה".
לפי ליטבארסקי, היפנים לא רק לומדים ומאמצים אלמנטים מאירופה, הם גם יודעים להתאים את עצמם תרבותית לכדורגל האירופי. הם בדרך כלל לא מגיעים לבד לשחק באירופה. הם יביאו איתם את המנהל האישי שלהם ושניים-שלושה חברים שיגורו איתם וידאגו להם. בדרך כלל מועדונים שמחתימים יפנים יביאו איתם גם מתורגמן. "הכדורגלן היפני מקדיש 100% מזמנו לכדורגל. הם יחשבו הרבה מאוד על כל מהלך שלהם", אמר ליטבארסקי, "ומומלץ מאוד להביא כמה יפנים לקבוצה שלך. שיהיו ביחד. הם מביאים לכדורגל הרבה מחויבות טוטלית, משמעת עצמית ודרישה לפרפקציוניזם". כל הדברים שהגרמנים אוהבים.

מאסטר מוריאסו

מאמן יפן אג'ימה מוריאסו הגיע לתפקיד אחרי כמעט שמונה שנים של מאמנים, בעיקר זרים. בהרבה מובנים הוא היה הבחירה הטבעית. הוא הכין את הנבחרת לאולימפיאדת טוקיו 2020 ולמונדיאל קטאר 2022. הוא מונה לתפקיד אחרי שהוביל את הירושימה לשלושה תוארי אליפות יפן, והיה עוזר מאמן של הנבחרת ברוסיה 2018 (אז אימן אותה הבוסני וחיד חלילהודז'יץ') .
מוריאסו הוא גם שחקן הנבחרת לשעבר וזכה עמה באליפות אסיה ב-1992. הוא גם היה באירועי "ייסורי דוחא" - משחק שבגינו יפן פספסה את ההעפלה למונדיאל 1994. 29 שנה לאחר מכן היה אחראי ל"נס דוחא" - הניצחון היפני על הגרמנים. מוריאסו למד ממאמנים גרמנים, הולנדים, אמריקאים, ספרדים ואיטלקים. הוא עשה זאת באופן עצמאי או דרך ההתאחדות לכדורגל היפנית. הוא למד מהטובים ביותר כדי להפוך לאחד הטובים ביותר. הוא מאסטר בכדורגל.