$
ספורט עולמי

"המותג" מנצ'סטר יונייטד חייב תארים

המודל העסקי של מנצ'סטר יונייטד נשען על המותג החזק ואם המותג יחלש בגלל הפסדים, כל המודל יכול לקרוס

אוריאל דסקל 21:0520.01.14

דבר אחד בטוח ב־99.9%: דיוויד מויס לא יפוטר העונה ממנצ'סטר יונייטד. הסקוטי, שנבחר למחליפו של אלכס פרגוסון, קיבל חוזה ל־6 שנים ובתוך המועדון בחרו בו בגלל שיש לו "DNA של מנצ'סטר יונייטד". הם כל כך מאמינים בו שהדיבור כרגע הוא לא "האם מויס יפוטר?" אלא "איך מויס יבנה מחדש את הקבוצה?".

 

 

 

 

 

מנצ'סטר יונייטד לא צפויה להשקיע כסף בחיזוק משמעותי בחלון העברות החורפי אבל כבר החלה לבנות את עצמה מחדש לקראת העונה הבאה. ההפסד אמש לצ'לסי (3־1) הוא מכה נוספת לסיכויי העפלה של השדים האדומים לליגת האלופות אבל אף אחד לא לוחץ על 'כפתור הפאניקה'. כמו שאואן גיבסון, כתב "הגרדיאן" מציין: "אחרי שמויס ואד וודוררד, המנכ"ל, נכנסו רק בקיץ האחרון לתפקיד וכשלו בחיזוק הקבוצה (בצורה מביכה למדי), המטרה כעת היא להגיע לקיץ מאורגנים ומסודרים. הנחישות היא לשמר על המודל שהעלה את מנצ'סטר יונייטד לגדולה תחת אלכס פרגוסון".

 

 

אד וודוורד. בוול סטריט אוהבים רווחים בלי הוצאות אד וודוורד. בוול סטריט אוהבים רווחים בלי הוצאות צילום: איי פי

 

ריבית זו בעיה

המודל זה מנג'ר כל־יכול שבוחר, מטפח ובונה קבוצות בעצמו. ההיררכיה ביונייטד רגועה ובטוחה במודל הזה בעיקר בגלל הכנסות ענק שיאפשרו לה לרכוש שחקנים (ואם צריך מאמן) ברמה הגבוהה ביותר - גם אם וויין רוני יעזוב. צפי ההכנסות של מנצ'סטר יונייטד נע בין 420 מיליון ליש"ט ל־430 מיליון ליש"ט - אך הצפי תלוי בהעפלה לרבע גמר ליגת האלופות לפחות ומספר משחקים בגביעים המקומיים. הצפי הזה תלוי גם במקום שלישי לפחות בפרמיירליג. ההכנסות לעונה לא צפויות להיות גרועות בהרבה מ־420 מיליון ליש"ט אבל בעונה הבאה, במקרה והקבוצה של מויס לא תעפיל לליגת האלופות, תהיה ירידה חדה יותר בהכנסות (ההכנסות מליגת האלופות נעות בין 35 מיליון ליש"ט ל־50 מיליון ליש"ט). וכאן יכול להיווצר בעיה בתשלומי הריבית של משפחת גלייזר על ההלוואה שלקחו כדי לרכוש את המועדון (עד 2016 המועדון יוציא מכיסו יותר ממיליארד ליש"ט על טיפול בחובות - כך על פי הבלוגר הפיננסי, אנדי גרין).

 

יונייטד. לא ליברפול

אלכס פרגוסון, בזכות המעמד והיכולות שלו, הצליח לשמר את מנצ'סטר יונייטד בפסגה למרות הוצאות נמוכות על חיזוק. למשל, מאז 2010 מנצ'סטר יונייטד הוציאה 97.7 מיליון ליש"ט קשרים בעוד שצ'לסי הוציאה כ־230 מיליון ליש"ט. בכלל, פרגוסון הוציא רק 22 מיליון ליש"ט בשנה (נטו) על רכישת שחקנים. זה 550 מיליון ליש"ט ב־27 שנה. לשם השוואה, מנצ'סטר סיטי הוציאה מאז 2006 כ־571 מיליון ליש"ט (נטו - כלומר מאזן רכישות ביחס למכירות) על רכש וצ'לסי הוציאה כ־653.8 מיליון ליש"ט. יש לציין שמחירי הכרטיסים באולד טראפורד עלו ב־55% מאז הגלייזרים השתלטו על המועדון ב־2005.

 

כיום למנצ'סטר יונייטד יש 83.6 מיליון ליש"ט במזומן בבנק והסכמי החסות הרבים מספקים לפחות 80 מיליון ליש"ט בשנה. ההכנסות של יונייטד זינקו ברבעון הראשון של השנה בזכות צמיחה של 63% בהכנסות מחסויות. המספרים האלה מספקים רווחים תפעוליים רבים שמאפשרים למשפחת גלייזר לכסות עלויות ריבית גבוהות ולשמר את מנצ'סטר יונייטד כמותג ספורט מנצח.

 

אד וודוורד, המנכ"ל, מאמין שגם ללא ניצחונות המודל הכלכלי של המועדון ימשיך להיות איתן. "המציאות היא שאי אפשר תמיד לנצח", אמר בראיון לפנזין "United We Stand". "יש הרבה מאוד עניין סביב המועדון ותראו את ליברפול, הם לא זכו בליגה מאז 1990 ועדיין היא מוכרת כמויות אדירות של חולצות".

 

אנשים מוול סטריט כמו וודוורד אוהבים את זה. לעשות רווחים בספורט מבלי לנצח. ניצחונות, אחרי הכל, עולים הרבה כסף. צריך לשלם בונוסים לעובדים ועוד. ויש חיה כזאת.

 

 

מויס. קיבל סגל חלש יותר מצ'לסי ומנצ'סטר סיטי מויס. קיבל סגל חלש יותר מצ'לסי ומנצ'סטר סיטי צילום: איי אף פי

 

המודל: ארסנל?

הדוגמה לקבוצה שלא ניצחה אבל הרוויחה נמצאת בלונדון. השווי של ארסנל צמח מ־513 מיליון ליש"ט ב־2006 ל־846 מיליון ליש"ט ב־2013 וזאת למרות שהקבוצה לא זכתה בדבר מאז 2005. הבעלים של ארסנל, סטן קרונקי, לא הכניס יד לכיסו בשביל לכסות על הפסדים או להשקיע אקסטרה בסגל הקבוצה. הוא נהנה משכר דירקטור נאה (20 אלף ליש"ט בשבוע) ועלייה אדירה בשווי הנכס שלו. זאת בזמן שהמועדון איבד כוכבים גדולים ומחירי הכרטיסים עלו בעשרות אחוזים. הגלייזרים רואים בו כמודל.

 

מועדון ספורט רווחי מבלי הצורך לשלם בונוסים או להשקיע מהכיס. העניין הוא שמנצ'סטר יונייטד אינה ארסנל. המועדון, מבחינה היסטורית, מחוייב יותר לניצחונות ותארים מאשר ארסנל, שיכלה לבנות את המותג שלה על כדורגל נאה ו"לונדוניות". יונייטד בלי ניצחונות היא לא יונייטד ושווי המותג שלה עשוי להישחק בצורה הרבה יותר משמעותית וקיצונית במקרה ש"רק תתחרה" בליגת האלופות ובפרמיירליג ולא באמת תזכה בתחרויות האלה. האוהדים של יונייטד הגיעו לקבוצה בגלל ההבטחה לתארים - בלי התארים, לא בטוח שכל האוהדים (יותר מ־630 מיליון על פי המועדון) ישארו אוהדים.

 

המודל העסקי של מנצ'סטר יונייטד נשען על המותג החזק ואם המותג יחלש בגלל הפסדים, כל המודל העסקי של וודוורד והגלייזרים יכול לקרוס.

 

השאלה הגדולה היא: למה מועדון צריך 'בעלים' אם הבעלים לא מתכנן להשקיע מכספו כשצריך? אם מועדון חי על פי יכולותיו, כל רווח ממנו, זה כסף שנלקח מחיזוק הקבוצה והאוהדים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x