סגור
מוצרי חלב ב קרפור רעננה 9.5.23
מוצרי החלב צפויים להתייקר (צילום: JACK GUEZ / AFP)

בחסות המצב הביטחוני: גל נוסף של התייקרויות במשק מיד אחרי פסח

מוצרי החלב בפיקוח יתייקרו ב־4.5% אחרי פסח ובעקבותיהם צפויים לעלות גם מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח. יצרנית הנקניקים יחיעם מעלה מחירים ב־9% "כדי להישאר עסק חי ומפרנס על גבול הצפון"

גל ההתייקרויות בשוק המזון לא עוצר. חודשיים אחרי העלאות המחירים החדות שביצעו שטראוס, אסם, שסטוביץ, זוגלובק וחברות נוספות, הודיעו בימים האחרונים כמה חברות ובראשן דיפלומט על העלאת מחירים מיד אחרי חג הפסח. אתמול הצטרף משרד החקלאות לגל ההתייקרויות והודיע כי מחירי מוצרי החלב שתחת צו הפיקוח על המחירים יעלו ב־4.5% מיד למחרת החג. ההערכות בשוק הן כי במחלבות – תנובה, שטראוס, טרה וגד – לא יסתפקו בהעלאת מחירי המוצרים המפוקחים וייקרו גם את מוצרי החלב שאינם בפיקוח. זאת בנימוק שלא יוכלו לספוג את ההתייקרות במוצרים כמו משקאות חלב, גבינות צהובות וקוטג', שבהם החלב הגולמי הוא חומר גלם מרכזי.
זו הפעם הראשונה שמוצרי החלב יתייקרו ללא מעורבותם של שרי האוצר והחקלאות וללא חתימתם על צו. הסיבה לכך היא הסכם שעליו חתם בשנה שעברה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם המחלבות. במאי 2023 היתה אמורה להיות התייקרות של 16% במוצרי החלב בפיקוח, ובהסכם בין המחלבות לשר האוצר הוחלט למתן את ההתייקרות ל־9% ולפרוס את ההפרש על פני שלוש שנים. בתמורה להסכמתן של המחלבות לדחות בשנה חלק מההתייקרות, שהגיעה להן לאור התייקרות החלב הגולמי, סמוטריץ’ העביר את עדכון המחירים למנגנון אוטומטי, כמו זה הקיים במחיר הדלק. מבחינת המחלבות, מדובר בהישג חסר תקדים לאחר שנאלצו לספוג במשך שנים ארוכות את התייקרות החלב הגולמי, בשל סירוב שרי האוצר לאשר העלאת מחירים.


על פי הודעת משרד החקלאות, מחיר חלב טרי 3% יטפס בעוד שבועיים מ־5.94 שקל ל־6.21 שקל, גבינה צהובה עמק 28% תתייקר מ־48.95 שקל ל־51.14 שקל לק"ג וגבינה לבנה 5% תתייקר מ־5.43 ל־5.68 שקלים.
התייקרות זו תתווסף כאמור לעליית המחירים הרוחבית שהובילה בשבוע שעבר דיפלומט בשיעור של עד 15% על מותגי היינץ, קלוגס, קיקומן, אריאל, אולוויז, וולה ועוד. דיפלומט כבר העלתה מחירים ארבע פעמים בשנה וחצי האחרונות בנימוק של עליות מחירים מצד ספקיה. דיפלומט התריעה לאורך השנה שעברה כי אם לא תעלה מחירים, תוצאותיה העסקיות ייפגעו אך למרות זאת היא שיפרה את הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה, וחילקה דיבידנד של 40 מיליון שקל.
לדיפלומט הצטרפה גלידות נסטלה, בבעלות פרונרי ישראל, המשווקת את גלידות אוראו, מילקה, קוקילידה, טילוני אקסטרים ועוד, שהודיעה על העלאת מחירים של 6.3% בממוצע. בינואר היתה זו יוניליוור, בעלת גלידות שטראוס, שהודיעה על העלאת מחירי מוצרי השוקולד וגלידת שטראוס בשיעור של עד 15% החל מיוני כך שרוב המוצרים במקרר הגלידות יתייקרו תוך חודשיים בשיעור של עד 15%.
גם יצרנית הנקניקים יחיעם, שהעלתה מחירים בתחילת 2023, הודיעה כי מיד אחרי הפסח תעלה מחירים בשיעור של עד 9% תחת הנימוק של זינוק במחירי הבקר וההודו. לדברי החברה, "מאז חודש נובמבר 2023 חלה עלייה חדה של מעל 30% במחירי הגלם שאנו רוכשים - בקר והודו. המחירים ממשיכים לעלות בחדות ללא התמתנות באופק. אם אנחנו רוצים להוסיף לשמר ולפתח את מעדני יחיעם כעסק חי, משקיע ומפרנס על גבול הצפון – אין מנוס מביצוע עליית מחיר".
גם מוצרי הנקל סוד, ובהם צבעי שיער של אינדולה, מוצרי כביסה של פרסיל, דאודורנט fa ומשחות שיניים לילדים, יעלו אחרי הפסח בשיעור של 10% עד 30%.
עליות המחירים לא נעצרות בשוק המזון. בינואר עלה תעריף המים ב־0.7%, בפברואר התייקר החשמל ב־2.6% והתייקרויות נוספות אופק. הסיבה לכך היא שהחודש עלה שכר המינימום ב־5.5% ל־5,880 שקל והדלק התייקר ב־21 אגורות לליטר. התייקרויות אלו עלולות לגרום לחברות נוספות להודיע על העלאות מחירים אחרי הפסח, מתוך הערכה שהקשב הציבורי מופנה לחזית הביטחונית ולממשלה אין כלים לפעול נגד ההתייקרויות.