סגור

בלעדי
ריצ'י האנטר רוכש 50% ממשק ויילר לייצור טופו

קרן גרין לאנטרן של ריצ'י רוכשת מחצית ממשק ויילר בכ־15 מיליון שקל ארבעה חודשים אחרי שרשות התחרות פסלה עסקה שתעניק לשטראוס שליטה בחברה

קרן ההשקעות גרין לאנטרן בבעלות ריצ'י האנטר נכנסת לנעלי שטראוס ורוכשת 50% ממניות חברת הטופו משק ויילר. ל"כלכליסט" נודע כי העסקה נחתמה במזכר הבנות בשבוע שעבר בכפוף לבדיקות נאותות ואישורים רגולטורים. שווי החברה בעסקה יהיה דומה לזה שבו רכשה שטראוס את המניות בעסקה שלא יצאה לפועל, כלומר בין 20־30 מיליון שקל לויילר. ויילר עדכנה את שטראוס לגבי המו"מ מול גרין לאנטרן.
בפברואר פסלה רשות התחרות את העסקה של רכישת המניות בידי שטראוס שנחתמה ביולי 2021. שטראוס ביקשה להיכנס לתחום לאחר שהמתחרה שלה, תנובה, מובילת שוק תחליפי החלב, רכשה את א.י.ן. יצרנית טופו ומשווקת את טופו שיזן וטופו יפני, כהמשך להרחבת פעילותה בתחום תחליפי החלב שבו מכירות שוק הטופו עומדות על כ־70 מיליון שקל בשנה.

1 צפייה בגלריה
טופו משק ויילר
טופו משק ויילר
טופו של משק ויילר. שטראוס דווחה על המגעים עם גרין לאנטרן
(צילום: אתר ויילר)

מה שעמד בבסיס ההחלטה של רשות התחרות לא לאשר את עסקת הרכישה בידי שטראוס היו מסמכים פנימיים שהגיעו לידיה וחשפו את כוונת שטראוס לפעול לצמצום התחרות, בין היתר באמצעות הפסקת ייצור מוצרי טופו כמותג פרטי ללקוחותיה הקיימים של ויילר. בדיקת רשות התחרות העלתה כי המיזוג מעלה חשש לפגיעה בתחרות ובצרכנים ולגריעת שטראוס כמתחרה פוטנציאלית בייצור טופו טרי. "אם יאושר המיזוג", כתבה הממונה על התחרות מיכל כהן, "יהיו לחברה היכולת והתמריץ לדחוק את מתחריה במקטע השיווק, שהם גם לקוחותיה במקטע הייצור, באמצעות העלאת מחירים או פגיעה בדרך אחרת בתנאי האספקה, עד להפסקת הייצור עבורם".
ויילר היא הגדולה והדומיננטית מבין שתי ספקיות הטופו הטרי בארץ (לצד א.י.ן.), ומחזיקה במותג המוביל בקטגוריה, ונערכת לפעול בשוק המשקאות הטריים, הנשלט היום על ידי תנובה. בנוסף לכך מייצרת ויילר את מותגי סום ויופיקס עבור שטראוס, וכן מייצרת למותגים פרטיים של שופרסל, מחלבות גד, ליב, הרדוף וניצת הדובדבן.
חברת משק ויילר הוקמה ב־1994 על ידי דוד ויילר ונרכשה לפני ארבע שנים בידי שלושה שותפים: גלעד צרי, דורי פרידמן ואילן ספריאל. מוצרי הטופו של החברה מיוצרים במפעל החברה בנתיבות. החברה מעסיקה 70 עובדים ושטראוס היא המפיצה את מוצריה מאז 2019 וגם היום.
הרוכשת, קרן גרין לאנטרן מנוהלת בידי ריצ'י האנטר, לשעבר מנכ"ל שופרסל, דניאל בן רעי ויוסף אליאש. הרכישה נעשית באמצעות הקרן החמישית שלה. בניגוד לשטראוס שביקשה לרכוש את השליטה — 51% — ולא קיבלה את אישור הממונה, הקרן שהפעילות שלה בתחום המזון הרבה יותר קטנה משטראוס, מסתפקת ברכישת 50% ממניות ויילר, בדומה לעיסקאות רכישה אחרות שהיא מבצעת.
גרין לאנטרן פועלת בעיקר בתחום המזון ומחזיקה במחצית ממניות חברת הגבינות גד, לצד המייסד עזרא כהן, ובשיעור דומה ממניות גלידות פלדמן. בפברואר רכשה הקרן 51% ממניות חברת הנקניקים יחיעם מידי הקיבוץ לפי שווי של 150 מיליון שקל. בנוסף מחזיקה הקרן יחד עם דיסקונט קפיטל, המנוהלת בידי הילה חימי, 50% ממניות פטריות מרינה.
בשבוע שעבר נכנסה הקרן לראשונה לתחום האופנה כשחתמה על הסכם לרכישת 50% מחברת מותגי האופנה 911, בעלת רשת מותגי הפרימיום סטורי, לפי שווי של כ־90 מיליון שקל. בנוסף מחזיקה הקרן בשליטה ברשת חדרי הכושר הולמס פלייס.