סגור
מימין שי באב"ד מנכ"ל שטראוס אלעד קומיסר סמנכ"ל פיתוח עסקים בקבוצת שטראוס ו יהונתן ברגר מנכ"ל חממת הקיטשן בחממת הפודטק של שטראוס
מימין: שי באב"ד, מנכ"ל שטראוס; אלעד קומיסר, סמנכ"ל פיתוח עסקים בקבוצת שטראוס; ויהונתן ברגר, מנכ"ל חממת הקיטשן (צילום: טל שחר)

בלעדי
פיטורים בחממת הפודטק The Kitchen של שטראוס

תוכנית ההתייעלות של חברת המזון גובה מחיר מחממת הפודטק. אחרי ההחלטה על עצירת ההשקעה בה, שלושה עובדים מתוך שבעה קיבלו הודעה על סיום העסקתם. מנכ"ל וסמנכ"ל החממה יעברו למשרה חלקית ושכרם ירד בהתאם

תוכנית ההתייעלות של שטראוס גובה מחיר כבד מחממת הפודטק The Kitchen: ל"כלכליסט" נודע כי שלושה עובדים מתוך שבעה קיבלו הודעה על סיום העסקתם. העובדים הועסקו בחממה במשרות שיווק ואדמיניסטרציה. כמו כן צומצם היקף משרותיהם של יהונתן ברגר, מנכ"ל החממה, ואמיר זיידמן, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החממה. השניים יועסקו במשרה חלקית ושכרם ירד בהתאם.
הקיצוצים נרשמים בהמשך להחלטת שטראוס לעצור את ההשקעות בחממה. בשלב הראשון ביקשה שטראוס לצאת לחלוטין מהחממה ולהשיב לרשות החדשנות את הזיכיון שקיבלה להקמתה. בסופו של תהליך מורכב הסכימה שטראוס להמשיך להפעיל את החממה, אך בכפוף לקיצוץ משמעותי בהוצאותיה ובהשקעה בחברות הפועלות בחממה, כלומר היא תבחר השקעות במשורה ורק בהתאם למיזמים אסטרטגיים שיכולים להתאים לצרכיה.
החממה הטכנולוגית של שטראוס הוקמה ב־2015 כדי להשקיע במיזמים טכנולוגיים פורצי דרך בתעשיית המזון. בסבב הראשון של החממה, עד 2022, פעלו בה 21 חברות שפיתחו מוצרים שונים ממיץ מופחת סוכר ועד תחליף ביצה. לפני כשנתיים נרשמה הצלחה מרשימה כשאחת מחברות החממה, אלף פארמס (Aleph Farms), שמפתחת בשר מתורבת ומייצרת סטייק מתאי בקר, השלימה גיוס של 105 מיליון דולר, ואפשרה לשטראוס לרשום רווח של כ־58 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2021. בסוף שנת 2022 החל הסבב השני של החממה שתחתיה פועלות חמש חברות.
מאז הקמתה ועד תום הרבעון השלישי של 2023 השקיעה החממה ב־25 חברות, שחלקן סיימו את פיתוח המוצר, התחילו מכירות ראשוניות וגייסו השקעות המשך. אלא שרק בחלק מהגיוסים האלו שטראוס השתתפה ובסכומים שאינם מהותיים לה. מתחילת 2023 השקיעה החממה בתשע חברות.
נכון לספטמבר האחרון, ערכן הכולל של ההשקעות בחברות החממה לפי שיטת השווי המאזני הסתכם ב־113 מיליון שקל, לעומת כ־138 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2022. בדו"חותיה לסיכום הרבעון השלישי של 2023 ציינה שטראוס כי להערכתה בעתיד הנראה לעין היא צפויה לרשום הפסדים מחברות החממה.
בתוך כך נראה כי תוכנית ההתייעלות שהציגה שטראוס לפני כחודש, וכללה פיטורי 150 עובדים ואיחוד חטיבות, לא הגבירה את אמון המשקיעים, שכן מניית החברה, שצנחה לשפל, עלתה באמצע החודש שעבר, מיד לאחר פרסום התוכנית, אך בתוך זמן קצר צנחה חזרה. שטראוס נסחרה בפברואר 2022, לפני משבר הסלמונלה במפעל הממתקים בנוף הגליל, לפי שווי של 10.2 מיליארד שקל. בעיצומו של המשבר וסגירת המפעל למשך ארבעה חודשים, צנח שווי החברה ל־8.05 מיליארד שקל. כשנכנס שי באב"ד לתפקיד מנכ"ל הקבוצה, בדצמבר 2022, עמד שווי השוק של שטראוס על 8.65 מיליארד שקל, וכעת נסחרת החברה לפי שווי של 7.1 מיליארד שקל.
במסגרת יישום תוכנית ההתייעלות ואיחוד חטיבת החלב והסלטים, כמו גם חטיבת הממתקים והקפה בישראל, אוחדו תפקידי מנהלי כספים, מנהלי מכירות ומנהלי משאבי אנוש. באופן זה בוטלו שישה תקני מנהלים שסיימו את כהונתם, זאת במסגרת פיטורי 150 עובדים.
גם שטף הפורשים לא עוצר. ל"כלכליסט" נודע כי לעשרת הבכירים שפרשו מאז מינויו של באב"ד למנכ"ל הקבוצה, הצטרף אמיר יפרח, מנכ"ל רשת קפה עלית, שהודיע על סיום כהונתו ומעבר לחברה המרכזית.
במקביל, שלושה חודשים אחרי התפטרות ג'ואי ברגשטיין, מנכ"ל סברה, שבבעלות משותפת של שטראוס ופפסיקו העולמית, מונה דן מויסאן למנכ"ל חברת הממרחים בארצות הברית. זו הפעם הראשונה מאז הוקמה החברה שמונה לעמוד בראשה גורם מטעם פפסיקו. לאורך השנים ניהלו את החברה ישראלים, כשאת תפקיד היו"ר וסמנכ"ל הכספים מילאו גורמים מטעם פפסיקו. כעת כל שלוש המשרות מאוישות על ידי גורמים מטעם פפסיקו, מה שעשוי להעיד על שינוי ביחס של שטראוס לסברה, שהיתה ממנועי הצמיחה המשמעותיים בשנים האחרונות. בעקבות ריקול במפעל החברה בווירג'יניה, בו התגלה זיהום סלמונלה, נפגעו תוצאתיה בשיעור חד ולהערכת שטראוס היא לא תוכל לחזור לנתח השוק שהיה לה, למעלה מ־60% מהמכירות בקטגוריה. בשטראוס דחו את הטענה והבהירו כי לא מדובר בצעד שיש בו לאותת על שינוי מאזן הכוחות בין השותפים וכי הם היו מעורבים בבחירת המנכ"ל.
במקביל לקיצוצים והפיטורים, וכחודש לפני שתציג תוכנית התייעלות חדשה שהכינה עבורה חברת הייעוץ מקינזי, רעננה שטראוס את רשימת הפרזנטורים לטובת קידום מכירות המותגים המקומיים. החברה העלתה החודש קמפיין לסלטי אחלה בהובלתה של ניב סולטן, וקמפיין למילקי עם שניים מהפרזנטורים היקרים בשוק: אילן פלד וגיה באר גורביץ'. זאת במקביל להגברת הקמפיין של תחליף החלב אלפרו בהובלת נונו.