סגור
מרלוג שטראוס בשוהם
מרלוג שטראוס בשוהם (צילום: Igal Vaisman / Shutterstock)

איחוד מחלקות ושינויים בהנהלה: הצעדים הבאים של שטראוס בדרך להתייעלות

קבוצת המזון מאחדת את פעילות הקפה בישראל עם פעילות הממתקים, שטרם התאוששה מריקול 2022 ועדיין רושמת הפסדים. המחלבות והסלטים יאוחדו לפעילות אחת, מהלך שעלול להאט חדשנות ולהחליש את מעמד המותגים

בניסיון להתייעל, שטראוס חוזרת לאחור. תוכנית ההתייעלות של שטראוס תכלול מלבד פיטורי 150 עובדים, גם שינוי במבנה הפעילות שיעבור התכנסות. חודש אחרי התפטרותו של ציון בלס, מנכ"ל חברת הקפה הבינלאומית, פיצלה שטראוס את חברת הקפה האחראית לכמחצית מהכנסות הקבוצה, והוציאה ממנה את פעילות הקפה בישראל.
פעילות הקפה בישראל, שמכירותיה בתשעת החודשים הראשונים השנה הסתכמו בכ־620 מיליון שקל, תתווסף לפעילות הממתקים של החברה, שמתקשה להתאושש מהריקול הקיצוני שעברה ב־2022 ועדיין מסבה לקבוצה הפסדים. את הפעילות המאוחדת ינהל יפתח עצמון, שעד כה כיהן כמנכ"ל המחלבות.
מי שיחליף את בלס הוא הילל קרמר, שכיהן כסמנכ"ל הכספים של חברת הקפה. אלא שקרמר יקבל לידיו זרוע בינלאומית מקוצצת, שתכלול בעיקר את הפעילות בברזיל שמנוהלת על ידי משפחת לימה השותפה (50%) ופעילות במזרח אירופה, שהתכווצה אחרי ששטראוס מכרה בשנה החולפת את פעילותה בסרביה ונותרה עם רוסיה ואוקראינה שנפגעות מהמלחמה ופעילויות קטנות בפולין וברומניה.
שינוי משמעותי נוסף הוא ההחלטה לאחד בין פעילות המחלבות לפעילות הסלטים והאוכל המוכן. את הפעילות המאוחדת תנהל אריאלה שיפנבאור וייס, שכיהנה עד כה כמנכ"לית המלוחים.
בעבר ניהלה שטראוס את המחלבה והסלטים יחד, אולם אז סבלו שתי הפעילויות מהרעה משמעותית ואיבדו נתחי שוק; בסלטי אחלה לסלטי צבר של אסם, וביוגורט דנונה ליופלה של תנובה. בשנת 2008, כשמונה ציון בלס לתפקיד מנכ"ל שטראוס ישראל, הוא הפריד בין הפעילויות ומינה מנכ"ל לכל אחת מהן. החלטתו הסתברה כצעד נכון שהחזיר את שטראוס להוביל את שוק הסלטים, וחיזק את כוחה בשוק החלב, בין היתר עם פיתוח היוגורט המועשר בחלבון.
התפיסה ששלטה באותם ימים היתה ששטראוס ישראל פועלת בהרבה קטגוריות ובאמצעות מספר מותגים, וכדי להוביל בכל אחת מהן צריך מיקוד בקטגוריה. כעת נראה כי בשטראוס בוחרים לאבד פוקוס, לטובת ניצול סינרגיות והתייעלות, מה שעלול להאט את יכולת החדשנות ולפגוע במהלכים שיווקיים לחיזוק ושימור מעמדם של מותגי החברה.
בעקבות האיחוד תסיים דינה שובל את כהונתה כמנכ"לית חטיבת המזון, ותעזוב את החברה. בהודעה פנימית ציין מנכ״ל שטראוס ישראל רענן קובלסקי כי שובל ביקשה לסיים את תפקידה ובקרוב תתתבצע חשיבה משותפת על המשך דרכה. בכך תצטרף שובל לתשעה בכירים שעזבו את החברה בשנה האחרונה. האחרון לעזוב היה גור זמיר, סמנכ"ל הכספים של שטראוס ישראל. קודם לכן פרשו אייל, דרור מנכ"ל שטראוס ישראל, מנכ"ל אובלה אירופה אלי איצקין, מנכ"ל סברה ג'ואי ברגשטיין, סמנכ"ל השיווק בישראל אלעד רביד, סמנכ"לית משאבי אנוש אלונה מגור וכן איתי אנגלנדר, שכיהן כמנכ"ל חברת הממתקים ועבר לנהל פרויקטים שונים עד שעזב.
את שיפנבאור, שעברה כאמור מפעילות החטיפים המלוחים, תחליף טל בן פורת, שכיהנה כמנכ"לית הממתקים, ובמהלך כהונתה פרץ משבר הסלמונלה במפעל עלית בנוף הגליל. בנוסף לכך אבי לאופר, מנכ"ל קפה ישראל, ימונה לסמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה שטראוס ישראל, ויחליף את אלעד רביד, שהודיע לפני כחודש על התפטרותו.
בשטראוס צופים שהמבנה החדש יאפשר לחברה להמשיך ביישום תוכניותיה להאיץ את צמיחתה ולהתמקד בפעילויות שבליבת העסק, לצד המשך שיפור תוצאותיה שסובלות מהרעה מתמשכת. צעדים אלו מתווספים להחלטה לפטר 150 עובדים, בהמשך לפיטורים קודמים של 150 עובדים בתחילת 2023, ולהעלאת מחירים בשיעור של 25%, שתיכנס לתוקף בשבוע הבא. בעוד כחודש וחצי תציג שטראוס תוכנית התייעלות תפעולית שהכינה עבורה מקינזי, במטרה לחסוך כ־300 מיליון שקל בשנה.