סגור
דיוטי פרי נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
הדיוטי פרי בנתב"ג. "ביטול הפטור ממס על מוצרי עישון יוביל לביטול מוחלט של הקטגוריה" (צילום: יובל חן)

פגיעה בהכנסות ובתפעול: הדיוטי פרי ייאלץ להסתגל לסיגריה שאחרי

רשות שדות התעופה חוותה בשנים האחרונות זעזועים בהכנסות מהדיוטי פרי, וביטול הפטור ממס על סיגריות, שייכנס לתוקף בהדרגה מ־2026, יכביד עליה גם הוא: צפוי לגרוע 250־400 מיליון שקל בשנה, ולהרחיק מפעילים פוטנציאליים

רשות שדות התעופה (רש"ת) חוותה בשנים האחרונות זעזועים בהכנסות מהדיוטי פרי, וביטול הפטור ממס על סיגריות, מוצר עוגן שם, גם הוא צפוי להכביד עליה. ועדת הכספים החליטה השבוע על פשרה שלפיה הטבת המס תקטן בחצי החל מיוני 2026, עד יוני 2028 תבוטל במלואה.
הכנסות רש"ת מהפעילות המסחרית בדיוטי פרי עמדו ב־2019 על 1.2 מיליארד שקל, בשנים 2020־2021, תקופת הקורונה, הן צנחו ל־400 מיליון שקל בעקבות הירידה בתנועת הנוסעים, ב־2022 חזרו ההכנסות ממסחר לעלות והגיעו ל־1.4 מיליארד שקל, ומלחמת חרבות ברזל בסוף 2023 צפויה אף היא להשפיע לרעה על ההכנסות. בנוסף לגורמים החיצוניים הללו, כעת מעריכים ברש"ת כי ביטול הפטור ממס על סיגריות בדיוטי פרי יגרע מהכנסותיה כ־400-250 מיליון שקל בשנה.
חנות הדיוטי פרי, שלאחרונה עברה להפעלה מלאה של חברת היינמן הגרמנית, לאחר שרכשה את חלקה של ג'יימס ריצ'רדסון, היא החנות הגדולה ביותר בארץ לממכר סיגריות. סיגריות, על אף פגיעתן בבריאות, מהוות את הקטגוריה המובילה בהכנסות חנות הדיוטי פרי. מלבד הפגיעה הישירה בהכנסות מסיגריות, ברש"ת חוששים כי הצרכנים יעבירו קניות לחנויות דיוטי פרי ברחבי העולם, שם הסיגריות נמכרות במחיר מוזל, ועל הדרך גם יקנו שם מוצרים נוספים, ויוותרו על הכניסה לחנויות הדיוטי פרי בנתב"ג.
רש"ת לא מתבססת רק על הכנסות מפעילות קמעונאית בנתב"ג, אלא נהנית גם מאגרות שירותים לנוסעים ולחברות התעופה. ההכנסות שלה מאגרות נוסעים ומטוסים מהוות 60% מכלל ההכנסות השנתיות, שעמדו בשנת 2022 על 3.5 מיליארד שקל, וההכנסות מהפעילות המסחרית מהוות 40% מההכנסות השנתיות.
לפני המלחמה גבתה הרשות מהקמעונאים תשלום חודשי קבוע שהיווה כ־50% מההכנסות של הזכיינים, תלוי בתנועת הנוסעים ובתנאי המכרז עליו חתמו. אלא שמאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" צנחה תנועת הנוסעים בכ־70%, ובעקבות המצב רשות שדות התעופה חתמה עם הקמעונאים על הסכם חדש במסגרתו בוטל התשלום החודשי הקבוע שאליו התחייבו הקמעונאים במכרז, וכעת הם משלמים דמי זיכיון רק כאחוז מהפדיון.

פגיעה באטרקטיביות

החשש של עובדי רשות שדות התעופה מירידה בהכנסות ברור. לפי הדו"חות הכספיים של הרשות, כל ההכנסות שלה מהפעילות הקמעונאית בנתב"ג משמשות לתשלום שכר לעובדים. בשנת 2018 הכנסות רשות שדות התעופה מפעילות מסחרית עמדו על 1.53 מיליארד שקל, וההוצאות שלה על שכר עבודה עמדו על 1.56 מיליארד שקל. גם בשנת 2022 המצב היה דומה: הכנסות מפעילות מסחרית היו 1.4 מיליארד שקל, והוצאות שכר העבודה שלה עמדו על 1.44 מיליארד שקל.
ברשות גם חוששים שעם תום תקופת החוזה של היינמן בעוד שנתיים היא תתקשה למשוך זכיינים למכרז בעקבות הפגיעה הצפויה בהכנסות חנות הדיוטי פרי. ברש"ת מציינים כי הם חתומים על הסכמים מסחריים מול זכייני הדיוטי פרי, ושינוי דרמטי בהכנסות החנות יוביל לפגיעה משמעותית באטרקטיביות של הפעילות בנתב"ג וישפיע על השתתפות של חברות זרות במכרזים עתידיים.
ביטול פטור המס על סיגריות אמנם יכניס כסף לקופת המדינה, אך יקטין את התמלוגים השנתיים שרש"ת משלמת למדינה. על פי נתוני הרשות, במהלך השנים 2019-2016 היא שילמה תמלוגים למדינה בהיקף של כ־3.6 מיליארד שקל, שהיוו כ־60% מההכנסות שלה מחנות הדיוטי פרי בשנים אלו.
בשנת 2020 שבה הציבור לא טס לחו"ל בשל מגפת הקורונה מרבית קניית הסיגריות ומוצרי עישון נעשתה בתוך ישראל, והכנסות המדינה ממס קנייה על סיגריות ומוצרי טבק עלו ב־900 מיליון שקל בהשוואה לשנת 2019, והסתכמו ב־7.3 מיליארד שקל.
על פי המחלקה לפיקוח תקציבי במרכז המחקר בכנסת, הסכום הזה מהווה אינדיקציה להכנסות הדיוטי פרי ממכירת סיגריות, שמוערכות ב־1.1 מיליארד שקל בשנה. "ההצעה לביטול הפטור של מס הקנייה על מוצרי טבק במעברי הגבול עשויה להקטין את הכנסות רש"ת מפעילות מסחרית, אם כי על פני השנים יש לרש"ת עודפים כספיים, וחלקם אף עובר לממשלה בדרכים נוספות", קבע מאיר איזנקוט, כלכלן במרכז המחקר בכנסת.

פגיעה בפרויקטים

מרש"ת נמסר בתגובה: "במהלך השנים 2019-2011 חל גידול משמעותי במספר הנוסעים בנתב"ג, מכ־11.5 מיליון לכ־24 מיליון נוסעים, עלייה של כ־128%. זאת בעיקר הודות לרפורמת השמים הפתוחים. עם זאת, ובעקבות מספר רפורמות, ובכללן הגבלת היקף האלכוהול המותר בפטור ממס בשנת 2011 והפחתת כמות הסיגריות המותרת מכ־400 ל־200 בשנת 2013, צנחו הכנסות הרשות מנוסע בתקופה זו בשיעור של כ־28%.
"קטגוריית מוצרי העישון נחשבת למושכת קהל ומובילה בהכנסות וביטול הפטור ממס על מוצרי עישון יוביל לביטול מוחלט של הקטגוריה, יצמצם את החשיפה של הנוסעים לחנות הדיוטי פרי ויגרום לקיטון משמעותי בהיקף המכירות גם של יתר קטגוריות המוצרים בדיוטי.
"אובדן ההכנסות השנתי הצפוי לרש"ת עומד על כ־250־400 מיליון שקל וייתכן שיותר מזה, כשפגיעה אפשרית בפוטנציאל התחרות בשנים הבאות עלולה לגרום לירידה נוספת בהכנסות. בהתאם לתחשיב שערכה רש"ת, צפויה פגיעה בהכנסות המדינה בסכום של כ־200 מיליון שקל בממוצע לשנה, ובסך כולל של כ־2 מיליארד שקל בעשור הקרוב. במקביל סביר שצרכני הסיגריות שירצו לרכוש אותן בזול יעשו זאת בחנויות הדיוטי בחו"ל ובכך יועברו מט"ח והכנסות אל מחוץ לישראל, במקום שיישאר במשק המקומי. בשנים הקרובות צפויה רש"ת להשקיע למעלה מ־10 מיליארד שקל בפיתוח עתידי של נתב"ג והתאמתו לגידול הצפוי בהיקף תנועת הנוסעים, שעתידה להגיע לכ־40 מיליון נוסעים בשנת 2035. פגיעה בהכנסות רש"ת בהיקף כה מהותי ומתמשך תביא בהכרח לפגיעה בפרויקטים שתוכננו".