סגור
חנות דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון ב שדה ה תעופה בן גוריון
הדיוטי פרי בנתב"ג. הסניף האחרון שיצא משליטת ג'יימס ריצ'רדסון (צילום: סיון פרג')

בלעדי
להתראות אלכוהול, שלום הייטק: ג'יימס ריצ'רדסון נפרדת סופית מהדיוטי פרי

קבוצת היינמן הגרמנית קנתה חצי נוסף מהמניות של החברה המפעילה את חנות הקוסמטיקה, הבשמים והמשקאות בנתב"ג והפכה למחזיקה הבלעדית שלה. ג'יימס ריצ'רדסון תעבור להשקעה בהייטק הישראלי ולייעוץ לסטארט־אפים

לראשונה מאז ההקמה ב־1988: ג'יימס ריצ'רדסון לא תנהל יותר את הדיוטי פרי בישראל. משפחת דנוס, שייסדה את חנות הקוסמטיקה, המשקאות והטבק תחת המותג ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג, מוכרת את מלוא הבעלות לקבוצת היינמן הגרמנית, כך נודע ל"כלכליסט". המשפחה מכרה מחצית מההחזקה לקבוצה הגרמנית ב־2016 וכעת מוכרת את ה־50% הנותרים מהמניות. העסקה כוללת את חנויות הרשת בשני הטרמינלים בנתב"ג וכמה חנויות נוספות ובהן החנות בשדה התעופה רמון.
ההסכם הראשוני בין החברות נחתם עוד במאי 2023, אך נדרשה כמעט שנה כדי להשלים אותו רגולטורית. לאחר העברת השליטה להיינמן, שתמשיך להפעיל את החנות לפי תנאי המכרז של רשות שדות התעופה, לא צפויים שינויים בהנהלה או במצבת כוח האדם. בשלב הראשון צפוי להישמר גם המותג המוכר "ג'יימס ריצ'רדסון", אף שבעולם חנויות היינמן מוכרות יותר.
ג'יימס ריצ'רדסון ישראל מעסיקה כיום כאלף עובדים ומנוהלת על ידי אמנון תגורי. הזיכיון הנוכחי, שאותו קיבלה ג'יימס ריצ'רדסון ב־2017 לאחר שכבר הפכה למיזם משותף עם היינמן, תקף לעשר שנים, כלומר עד 2028. היינמן היא אחת הקבוצות הגדולות בעולם שמפעילות חנויות דיוטי, עם פריסה רחבה באירופה ובמזרח התיכון, שמנסה להתרחב באחרונה גם לאפריקה ואסיה. לחברה חנויות ביותר מ־300 שדות תעופה ב־90 מדינות.
ברקע להעברת הבעלות בדיוטי פרי עומדת, מצד אחד, האטה בחנויות בשדות התעופה בשנים האחרונות מאז מגפת הקורונה ומן הצד השני, התמלוגים הגבוהים שגובה רשות שדות התעופה בישראל עבור הזיכיון. במאי 2020, עם סגירת השמים, ג'יימס ריצ'רדסון אף יצאה למהלך של פיטורי 200 עובדים. על פי הערכות, קצב המכירות של חנויות ג'יימס ריצ'רדסון בישראל עמד על כחצי מיליארד דולר לפני הקורונה, אך התמלוגים עומדים על כ־200 מיליון דולר בשנה. בעקבות התמלוגים הגבוהים רשמה ג'יימס ריצ'רדסון הפסדים בעבר למרות המכירות הגבוהות. היינמן סיימה את 2022 עם הכנסות של 3.8 מיליארד יורו, שמהוות שיפור ניכר לעומת שנות הקורונה, אך עדיין פחות מ־2019. הקבוצה הגרמנית, שהיא חברה משפחתית שנוסדה בסוף המאה ה־19 ועדיין יש בהנהלתה נציגי הדור החמישי של המשפחה, מעסיקה מעל 7,000 עובדים.
ג'יימס ריצ'רדסון היא קבוצת החזקות אוסטרלית בבעלות של משפחה יהודית שבראשה עמד דיוויד מאנדי עד שנפטר ב־2011. הוא הקים את החנות בישראל ב־1988 והיא נותרה למעשה חנות הדיוטי פרי האחרונה בבעלות המשפחה, שיצאה מתחום זה בשנים האחרונות. מאז מותו של מאנדי הקבוצה מנוהלת על ידי אוולין דנוס, בתו של מאנדי, שמשמשת כיו"ר. אנדרו דנוס, נכדו של המייסד ובנה של אוולין, עבר להתגורר בישראל ב־2014 ומשמש כנציג ההנהלה כאן. עם היציאה מעסקי הדיוטי פרי מתכננת המשפחה להתמקד בהשקעות בהייטק בישראל.
אנדרו דנוס כבר השקיע בתקופה האחרונה בארבע חברות סטארט־אפ, בעיקר בשלבים מוקדמים, ומתכנן לבצע השקעות נוספות. החברה המוכרת ביותר, שבה השקיע דנוס באמצעות קרן ההון סיכון Jr. Fund שהוקמה על בסיס ההון המשפחתי ללא משקיעים חיצוניים ומנהלת כמה עשרות מיליוני דולרים, היא חברת הסטארט־אפ בתחום חיזוי מזג האוויר Tomorrow.io, ועוד ארבע חברות סטארט־אפ בשלבי פרה־סיד וסיד.
במקביל, קבוצת ג'יימס ריצ'רדסון פותחת בישראל פעילות של ליווי וייעוץ לחברות סטארט־אפ שירצו להיכנס לשוק האוסטרלי. בימים אלה משלים דנוס את תהליך מיון חברות ההזנק שהגישו בקשות לייעוץ ולהן הוא יסייע בחיבור למפיצים וללקוחות פוטנציאליים, בעיקר בתחומי האגטק, הפינטק והסייבר.