סגור

פרשנות
אתגרים ניהוליים: בלוך ייאלץ לשוט נגד הרוח

המנכ"ל החדש של שופרסל נכנס לתפקידו בתקופה של תחרות גוברת וירידה במכירות

חודשיים בדיוק מאז הניח במפתיע את מכתב ההתפטרות שלו בפני דירקטוריון החברה, הציג אתמול איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל בעשור החולף, את ביצועי ענקית קמעונאות המזון והפארם בשנת 2021, שחשפו תוצאות שיא ברווח התפעולי וברווח הנקי שטיפס ל־393 מיליון שקל.


עם זאת, ההרעה שנרשמה בתוצאות הרבעון הרביעי מאותתת על גודל האתגר המצפה למחליפו בתפקיד, עופר בלוך. גם הצצה לסרטונים ממפגשי הפרידה שערך אברכהן בחודשיים האחרונים בכל סניפי הרשת, יכולים ללמד את בלוך על גודל הנעליים שהוא משאיר לו, בהקשר המנהיגותי שחיוני כל כך לרתימת העובדים לדרך.
1 צפייה בגלריה
‍ועידת התחזיות 2020 פאנל תשתיות לאומיות כמנוע הצמיחה של המשק עופר בלוך מנכ"ל חברת החשמל
‍ועידת התחזיות 2020 פאנל תשתיות לאומיות כמנוע הצמיחה של המשק עופר בלוך מנכ"ל חברת החשמל
מנכ"ל שופרסל החדש, עופר בלוך. נכנס לנעליים גדולות
(צילום: אוראל כהן)
בלוך מגיע לחברה שסבלה בחודשים האחרונים מנטישת מנהלים למתחרים. בנוסף, הוא נכנס לענף קמעונאות המזון ללא ניסיון ורקע בתחום, ועוד בתקופה שבה ממשלת ישראל שמה על המוקד את יוקר המחיה ובעיקר את מחירי המזון, ששופרסל היא חלק אינטגרלי בקביעתם. טעימה מכך קיבלה החברה בשבוע שעבר, עם הצגת תוכנית משרד האוצר לצמצום הריכוזיות בשוק הישראלי, בין היתר באמצעות הקשחת התנאים לאישור מיזוגים. זאת, כשעל הפרק רצונה של שופרסל לקנות 60% מיבואנית, משווקת וקמעונאית החשמל מיניליין.
בלוך מגיע לחברה שסבלה לאחרונה מנטישת מנהלים למתחרים, ועוד בתקופה שבה ממשלת ישראל שמה על המוקד את יוקר המחיה, ששופרסל היא חלק אינטגרלי בקביעתו
זה לא הקושי היחיד שבלוך צפוי להיתקל בו. בעוד אברכהן התמודד עם מתחרים קטנים והרבה פחות מפותחים טכנולוגית ופיננסית, את פניו של בלוך יקבלו פז ואלקטרה צריכה, הנכנסות לשוק המזון עם כיסים עמוקים ורעב גדול. הכניסה של קרפור לישראל, בעקבות ההסכם שנחתם בינה לבין אלקטרה צריכה שתמתג את סניפי יינות ביתן ומגה במותג הצרפתי, תקצר עבורה את פרק הזמן הנדרש להדביק חלק מהפערים, כשמותג סבן אילבן ייתן מענה משלים בזירה הרווחית של חנויות הנוחות במרכזי הערים. באלקטרה לא מבזבזים זמן וכבר חתמו על הסכם עם חברת האשראי כאל, להקמת מועדון לקוחות קבוצתי, שייתן מענה במזון, בחשמל ובפנאי וינגוס בזה של שופרסל.
האתגרים התחרותיים נרשמים דווקא כשהשוק מתכווץ חזרה לממדים שהכרנו לפני שמגפת הקורונה פרצה לחיינו. אברכהן עצמו אמר אתמול שניתן להעריך כי המכירות ישובו להיקפים שהיו ב־2019-2017, והכין למעשה את בלוך להמשך הירידה, שכבר נותנת אותותיה בתוצאות החברה.
אם לא די בכך, את הספינה הזו יצטרך בלוך לנווט בתקופה של חוסר יציבות מובנה, שנובע מהיעדר גרעין שליטה בחברה, ואשר מעורר עניין מצד קבוצות שונות שמבקשות לשים את ידן על ענקית הקמעונאות.