סגור
מפעל שטראוס בנצרת
מפעל שטראוס בנוף הגליל (צילום: נחום סגל)

4 חודשים אחרי ריקול הסלמונלה - משרד הבריאות מאשר לשטראוס לחזור לייצר שוקולד בהדרגה

היום הודיע משרד הבריאות, כי ערך ביקורת תברואתית וטכנולוגית במפעל שטראוס וכי החברה יכולה לחזור לייצר ופלים ואפיפיות ללא גלוטן. האישור ניתן לאחר שנמצא כי החברה ביצעה את הפעולות שנדרשו לניקוי קווי הייצור והם עומדים בסטנדרטים לחזרה לעבודה

ארבעה חודשים לאחר שנסגר, מפעל השוקולד של שטראוס בנוף הגליל קיבל את אישור משרד הבריאות לחזור לפעילות באופן הדרגתי.
היום (א') הודיע משרד הבריאות, כי ערך ביקורת תברואתית וטכנולוגית, לפני שהחזיר את אישור הייצור הנאות למפעל ומסר כי ימשיך לבצע ביקורות עד שניתן יהיה לאפשר למפעל לחזור לפעילות מלאה.
בשלב זה, לאחר ביקורת של מפקחי שירות המזון במשרד הבריאות, אושר לשטראוס לחזור לייצר ופלים ואפיפיות ללא גלוטן, שיגיעו למדפי רשתות השיווק לאחר חג הסוכות. האישור ניתן לחברה לאחר שבמשרד הבריאות מצאו כי החברה ביצעה את הפעולות שנדרשו לניקוי קווי הייצור והם עומדים בסטנדרטים לחזרה לעבודה.
ב-26 באפריל ביצע משרד הבריאות ביקורת במפעל השוקולד של שטראוס בעקבות ממצאים חיוביים לסלמונלה וריקול רוחבי שביצעה שטראוס על כל מוצרי המפעל. בביקורת נמצאו ליקויים מהותיים ובין היתר לשלשלת של יונים, ומחסור בתקן מנהל איכות למפעל. כתוצאה מכך משרד הבריאות הורה על סגירת המפעל לשלושה חודשים על לתיקון הליקויים. שטראוס החליטה לבצע עבודות לשיפור התשתית במפעל והוא לא נפתח במשך ארבעה חודשים, עד היום.
בבדיקה שנערכה באוגוסט על ידי המשרד, עלה כי המפעל שדרג את מערכות הדיגום הסביבתי, תוצר מוגמר וחומרי גלם ויבדוק מעכשיו כל אצווה לפני שהיא יוצאת מהמפעל. בנוסף בוצעו שיפורים תברואיים הכוללים איטום גגות, ניקיון, החלפת חלק מהציוד שדרש החלפה, רצפות ואיחוי סדקים.
בוצעה בחינה מחדש ושינוי במבנה הארגוני, הורחבה אחריות היצרן על ידי הרחבת צוות האיכות, כולל בקרי איכות למפעל הממתקים שכאמור פעל ללא מנהל בקרת איכות, וכן תוספת ונפח גדול יותר עבור תהליך ההמסה במפעל השוקולד הנוזלי.
ממשרד הבריאות נמסר כי "המשרד רואה לנכון לאפשר למפעל חזרה מדורגת לייצור תוך ניהול הסיכונים הסביבתיים ויישום פעולות מתקנות ובתיאום עם המשרד ואישור בכל שלב ושלב בחזרה המדורגת. מזמן לזמן ונוכח הוספת מוצרים נוספים, יבחנו התנאים מחדש ובקרה נוספת תתקיים בהמשך על פי הצורך וההתקדמות בפעולות המתקנות".
הריקול הענק ביותר שידעה שטראוס פגע באופן משמעותי ברווחים של יצרנית השוקולד והממתקים המובילה והיא דיווחה על פגיעה של 211 מיליון שקל במכירות המחצית הראשונה של השנה, ירידה של 192 מיליון שקל ברווח הנקי ופגיעה של 249 מיליון שקל ברווח התפעולי.