סגור

בלעדי
הארנק הדיגיטלי יחכה: BUYME וויקס ניתקו מגע

שיתוף הפעולה עלה על שרטון, וחברת שוברי המתנות תפתח מוצר משלה. בינתיים מי שינסה לשבור את דואופול כרטיסי ההסעדה הוא הארנק המתחרה של הייטקזון

חברת שוברי המתנות הדיגיטליים BUYME דוחה בכחצי שנה השקה של ארנק דיגיטלי שהיה כבר אמור לצאת לשוק. ל”כלכליסט” נודע כי שתי החברות תכננו להשיק בימים האחרונים ארנק דיגיטלי שיתחרה בין היתר בתן ביס ובסיבוס, אלא ש־BUYME החליטה לפתח מוצר עצמאי שיתבסס על טכנולוגיה משלה.

ויקס היתה אמורה להביא את הטכנולוגיה, ו־BUYME היתה אמורה לשווק את הארנק הדיגיטלי לחברות ולמעסיקים. הארנק הדיגיטלי היה אמור להתבסס על כרטיס אשראי של כאל, שהמעסיק יכול להטעין אותו בסכום כסף ולחלק אותו לקטגוריות שונות. היתרון בכרטיס הזה היה שהעובדים יוכלו להעביר את כרטיס האשראי בכל מסעדה שיחפצו. בכרטיס זה המעסיק גם יכול להעניק מתנות לחג או להקציב סכום כסף עבור פנאי או תיירות. לוויקס היתה אג'נדה לעזור למסעדנים, והיא אף התנתה תנאי מהותי ל־BUYME שעמלת הסליקה מהמסעדנים תעמוד על 0%, בעוד מיתר בתי העסק רשאית BUYME לגבות עמלה על פי החלטתה.
1 צפייה בגלריה
תומר כהן BUYME ממנה מנכ"ל חדש
תומר כהן BUYME ממנה מנכ"ל חדש
תומר כהן מנכ"ל BUYME
(צילום: סיון פרג')
כרטיס האשראי שעליו עבדו ויקס ו־BUYME היה אמור לאפשר לכל מסעדה לסלוק אותו גם בלי הסכם מפורש וחתום עם BUYME או עם ויקס, וזאת בניגוד לכרטיסי תן ביס וסיבוס, שמחייבים חתימת הסכם לטובת גביית עמלה וסליקה.
לפני כשבועיים פרשה BUYME מהעסקה בטענה שהיא רוצה לפתח מוצר משל עצמה ולא להיות תלויה בטכנולוגיה של ויקס בכל הקשור לפיתוחים של פיצ'רים עתידיים. החברה גם לא רצתה להיות מזוהה בצורה מובהקת עם תחום ההסעדה, והעדיפה להתמקד בתחום רווחת העובדים, שמתפרס לשירותים נרחבים, והרבה יותר רווחי עבורה מתחום המסעדות. המודל של 0% עמלה שדרשה ויקס עבור המסעדנים, לא עזר גם הוא להמשך שיתוף הפעולה בין הצדדים.
בינתיים נכנס כבר מתחרה ראשון לשוק, והוא צפוי ליהנות מיתרון הראשוניות. הייטקזון, מועדון הצרכנות של עובדי ההייטק, הצהיר על תחילת פיילוט לארנק דיגיטלי שיילחם בדואופול של כרטיסי ההסעדה. המנכ"לים המשותפים, נועם בוסידן ודגן רונן, הודיעו שהחלו בפיילוט למוצר שיתחרה בתן ביס וסיבוס, במסגרתו יגבו מהמסעדנים עמלת סליקה של 3.5%, נמוך ב־50% מעמלת הסליקה של כרטיסי הסעדה. לוולט משלמים המסעדנים עמלה של 27%.
"אני מאמין שבתוך שנה וחצי לא יהיה מודל של תן ביס וסיבוס", אומר גורם בענף כרטיסי המועדון. "זה ייראה לא מקובל שהמעסיק נותן רק פתרון של אוכל לעובד. השוק הולך לעבור טלטלה עם ארנקים דיגיטליים שבהם יכניסו את כל תקציב הרווחה של העובד, גם אוכל, גם מתנות לחג וגם אפשרות להיכנס לחדרי כושר או מקומות בילוי אחרים".
מי שמפסידים מהביטול של שיתוף הפעולה הם המסעדנים, שימשיכו לשלם עמלות לחברות כרטיסי האשראי. תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים יחד: "העמותה שלנו פועלת להגברת התחרות בתחום כרטיסי ההסעדה שעד היום פועל כמעין דואופול. אנחנו עוזרים לחברות שרוצות להכנס לתחום, וככל שהתחרות תגדל זה ייטיב עם כלל הצרכנים. להערכתנו בקרוב מאוד תתחיל תחרות משמעותית בתחום כרטיסי ההסעדה שתשנה את השוק".
מ־BUYME נמסר בתגובה: “המידע המוצג בכתבה שגוי מיסודו. BUYME וקבוצת מובמנט פועלות במשותף על מיזם מהפכני שישנה את תחום האושר הארגוני בישראל ויסייע לבתי עסק ליהנות מתקציבי מעסיק בתחומים שונים. המיזם החדש יבצע סדרה של שיתופי פעולה ואינו פוסל כל שותף ואף מודל עסקי, לרבות ויקס, ולרבות 0% עמלה ממסעדות. תחום ההסעדה מהווה רכיב קטן מהמיזם”.
מוויקס נמסר כי היא לא מתכוונת לוותר על השקת ארנק דיגיטלי שיתמקד במסעדות, ועליה למצוא שותף עסקי שישווק את הארנק שלה בישראל: "כחברה שמשרתת עשרות אלפי מסעדות בעולם ומאות בישראל, נמשיך לחפש דרכים להיטיב עם ענף ההסעדה, שמאכיל כ־3,000 מעובדי החברה בישראל.
“הרעיון של כרטיס הסעדה עם עמלה נמוכה לא ירד מהשולחן, ואנחנו מחפשים את השותף הישראלי שירים את הכפפה ביחד עם ויקס".