סגור
איתן בר זאב מרכז קניות של ביג
יו"ר קבוצת ביג איתן בר זאב על רקע מרכז קניות של ביג

ביג, וויקס וגם אוניברסיטאות: החברות והגופים שיצטרפו למחאה בשלישי

קבוצת הנדל"ן, שמפעילה 24 מרכזי קניות בישראל, הודיעה כי אם החוק לביטול עילת הסבירות יאושר מחר בקריאה ראשונה בכנסת, היא תשבית את מרכזיה ביום השיבוש המתוכנן לשלישי; וויקס תאפשר לעובדים להפגין על חשבונה, וכך גם בית ההשקעות IBI; אדם פישר, קרן בסמר: "קורא לכל החברות שלי לאפשר לעובדים לשבות ולעודד אותם לממש את הזכות להפגין"; אוני' חיפה ורייכמן: סטודנטים שייעדרו ממבחנים בגלל המחאה יזכו למועד נוסף

במשק נערכים להפגנות ולשיבושים ביום שלישי, אם הכנסת תאשר מחר בקריאה ראשונה את החוק לביטול עילת הסבירות. בבוקר הודיעה קבוצת הנדל"ן ביג כי היא מצטרפת למחאה ותשבית מחרתיים (שלישי) את מרכזי הקניות שבבעלותה. במהלך היום הצטרפו לביג עוד חברות וגופים, שיאפשרו לעובדיהן להצטרף למחאה.
ניר זוהר, נשיא וויקס, צייץ כי "ביום שלישי, כל עובדת ועובד בוויקס שירצו ללכת להפגין, יוכלו לעשות זאת בחופשיות - ללא צורך לדווח יום חופש".
אדם פישר, שותף בקרן ההון סיכון האמריקאית בסמר, אחת המשקיעות הגדולות בהייטק הישראלי, צייץ הערב: "אני קורא לכל החברות שלי לאפשר לעובדים לשבות ולעודד אותם לממש את הזכות להפגין כל עוד יש להם". קרן בסמר מושקעת בשורה של חברות ישראליות, בהן Fiverr, Habana, Intucell ו-Wix.
בסוף השבוע פרסם "כלכליסט" כי מנכ"ל חברת הסייבר קייטו, שלמה קרמר, כתב לעובדים: "אני קורא למי שתומך בדעתי לצאת ולקחת חלק בפעילויות המחאה המתוכננות ביום שלישי. מי שרוצה להשתתף במחאה מוזמן לפנות למנהל הישיר שלו ולקחת יום חופש. יום זה לא ינוכה מיתרת ימי החופש שלכם".
גם בענף הפרסום מתכוונים להצטרף למחאה. כך, משרדי הפרסום גיתם ומקאן יאפשרו לעובדים לקחת חלק בשביתות, מבלי שינוכה יום חופש. המשרדים של ראובני פרידן יהיו פתוחים ביום שלישי, אך מנהלי משרד הפרסום יאפשרו לעובדים שיבחרו להשתתף בהפגנה להגיע אליה, מבלי שירד להם יום חופש.
במקביל, נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין הודיע שייקח חופש ביום השיבוש ביום שלישי. מהנהלת אוניברסיטת חיפה נמסר שהיא "רואה בהבנה את השתתפות של חברי וחברות סגל אקדמי ומנהלי – מכל קצוות הקשת הפוליטית - בהפגנות ובפעילויות הציבוריות המתוכננות ביום שלישי הקרוב. חברי וחברות סגל יוכלו להעדר, כל עוד לא ייפגעו הבחינות והלימודים הסדירים. סגל מנהלי יוכל להיעדר על חשבון ימי חופשה. סטודנטים שיבחרו להשתתף בהפגנות יוכלו לבקש להיבחן במועד נוסף".
אוניברסיטת רייכמן הודיעה שתאפשר ביום השיבוש ביום שלישי היעדרות מעבודה ללא יום חופשה ומועדי ג' לסטודנטים שיעדרו מהבחינות בעניין המשך החקיקה. האוניברסיטה היא הראשונה שמפרסמת על הצטרפות לאירועי המחאה של יום שלישי. מייסד האוניברסיטה פרופ' אוריאל רייכמן והנשיא פרופ' רפי מלניק הודיעו ש"אוניברסיטת רייכמן חוזרת ומביעה התנגדותה להפיכה המשטרית, וזאת גם אם החקיקה ביישומה נעשית בשלבים". הם הודיעו ש"אם הליך החקיקה יימשך תכבד האוניברסיטה את חופש המחאה וההפגנה של חברי הסגל האקדמי והמנהלי, והיעדרות ביום שלישי הקרוב לא תחשב כיום חופשה. ברוח זו תותר היעדרות סטודנטים ביום שלישי הקרוב מלימודים ובחינות. כל מי שייעדר מבחינה הקבועה ליום שלישי יהיה זכאי למועד ג' ללא צורך בהסבר".
גם IBI בית השקעות יאפשרו לעובדים שרוצים להשתתף בהפגנות לעשות זאת, מבלי שיום זה ייחשב כיום חופש. עדו קוק, יו"ר IBI בית השקעות: "בימים בהם אנחנו תחת מתקפה על ערכי הליבה שלנו, חשוב להביע את מחאתנו בקול צלול כארגון, ולאפשר לעובדי החברה להביע את מחאתם כאזרחים. אלו אינם ימים רגילים, וחובתנו לפעול בכל הכוח לסילוק הרוח הרעה הנושבת בארצנו. מעבר לפגיעה באזרחים, להפיכה המשטרית השפעה הרסנית על הכלכלה, המגזר העסקי ועל שוק ההון".
כאמור, הבוקר הודיעה ביג כי תשבית את מרכזי הקניות בשלישי. הקבוצה, שמפעילה 24 מרכזי קניות בישראל, מסרה כי אם החוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר בקריאה ראשונה מחר בכנסת, היא תראה במהלך "צעד חמור בדרך לשחיתות שלטונית בלתי חוקית בעליל, וצעד נוסף בדרך לדיקטטורה". לדבריה, "חקיקה כזו תהווה פגיעה אנושה בוודאות העסקית והכלכלית של ישראל, ותסכן באופן ישיר ומיידי את קיומנו כחברה מובילה בישראל. על מנת למחות באופן חריג ולמנוע את העברת החקיקה המושחתת הזו, נשתתף ביום ההשבתה שמתוכנן ביום שלישי. מרכזי ביג מקרית שמונה ועד אילת יושבתו וייסגרו. כשהמדינה רועדת ונקרעת מבפנים אין באפשרותנו לשבת על הגדר, ובעת הצורך ועם התקדמות החקיקה והביזה של הקופה הציבורית אותה אנו מממנים, אף נחריף את צעדנו".
זו אינה הפעם הראשונה שקבוצת הנדל"ן יוצאת נגד הממשלה ומבצעת מהלכים שמאתגרים את המתחרות הגדולות שלה, קבוצות הקניונים עזריאלי ומליסרון. גם בתקופת הקורונה, היתה ביג הראשונה שיצאה נגד צעדי הממשלה ובעוד הממשלה התמהמה, הודיע מנכ"ל הקבוצה חי גאליס שהוא לא ממתין לאישור הממשלה ופותח את מרכזי הקניות בערים הירוקות.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס להודעת קבוצת ביג, ואמר כי "גם אני מחרים את קבוצת ביג עד שיחזרו בהם ויתנצלו. בעלי עסקים שמתערבים פוליטית ומחרימים חצי עם ראויים לגינוי מכל גווני הקשת הפוליטית. חוק לביטול עילת הסבירות יעלה מחר להצבעה למרות כל אותם הפועלים בבריונות".
בעקבות הודעת ביג, עשרות חברות הייטק וסטארט-אפים הודיעו כי יעבירו את תקציב רכישת המוצרים שלהם לחנויות הפועלות במתחמי החברה. מטעם מחאת ההייטק נמסר: "כידוע להייטק יש כוח קנייה ענק, בין לחברות ובין לעובדים ומשפחותיהם, והפנייתו לחיזוק ביג היא מטרה חשובה מאין כמותה. אנחנו קוראים לעוד עסקים לגלות אומץ כמו ביג, ולציבור - להעניק גב לחברות שמתייצבות מול האיום על הדמוקרטיה. בנוסף, לא נקנה בחברות שיתבעו את ביג בשל האומץ שהפגינה".
בין החברות וקרנות ההון סיכון שהודיעו שיצטרפו ליוזמה: וויז, וויקס, קומרה קפיטל, טייטו קאר, צ'ק, סרנוס איי.אי, inx, נטורל אינטלג'נס, ביזאבו, NFX של גיגי לוי, וייס, סקאי ודיסראפטיב.
בתוך כך, חלק מבעלי העסקים שמפעילים חנויות בקניוני קבוצת ביג הודיעו כי לא ישביתו את החנויות ביום שלישי. רמי לוי פרסם כי חנויות המזון של הרשת שפועלות במרכזי ביג יעבדו ביום שלישי: "שימו לב. רמי לוי שיווק השקמה פתוח גם במתחמי ביג. רשת רמי לוי לא מערבת דעות פוליטיות עם עסקים. הרשת היא חברה ציבורית המחויבת לפעול בצורה אמינה לכל לקוחותיה ומשקיעיה". רשת הצעצועים עידן 2000 כתבה: "חשוב לנו שתדעו, נהיה פתוחים גם ביום שלישי. אנחנו מתעסקים רק בצעצועים. הסניף שלנו במתחם ביג יהיה פתוח כרגיל לקהל הרחב". גם קבוצת בריל, המפעילה את רשתות האופנה גלי, נאוטיקה, ניין ווסט, טימברלנד, ועוד, לא תשבית את החנויות: "כל הרשתות של קבוצת בריל פתוחות גם במתחמי ביג. כחברה ציבורית אנו מחויבים לשמור על רווחת לקוחותינו".