סגור

שופרסל: "נגדיל השנה מכירות במיליארד שקל"

רשת המזון סיימה את הרבעון השני עם זינוק של 21% ברווח הנקי, בזכות התייעלות תפעולית ולחץ על הספקים. מנגד, המכירות דווקא ירדו ב־5.1% בהשוואה לשיא שנרשם בתחילת משבר הקורונה, אך המנכ"ל איציק אברכהן צופה שהשנה תסתיים עם מכירות חזקות בהרבה משנה "סטנדרטית"

"הירידה במכירות תימשך גם ברבעון השלישי והרביעי כי הזינוק במכירות בשנה שעברה היה חריג", הצהיר איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, בשיחה עם כלכליסט, עם פרסום הדו”חות לרבעון השני. בנוגע למכירות הצפויות לקראת ראש השנה שיחול בחודש הבא, אמר אברכהן: "בינתיים הממשלה משדרת הכנות לסגר, בלי להכריז על סגר, אז הרוב נשאר בארץ ולא מתכנן חופשות. אם המצב הזה יימשך בשבועיים הקרובים, עם איתותים שכאילו הולכים לסגר בלי להכריז על סגר, יהיו מכירות טובות לראש השנה".
רשת המזון חתמה את הרבעון השני השנה עם ירידה של 5.1% במכירות, אך עם זינוק של 21% ברווח הנקי, שהסתכם ב־97 מיליון שקל.
מכירות קבוצת שופרסל — הכוללות את רשת המזון, מכירת מזון סיטונאית, רשת הפארם Be וזרוע נדל”ן — רשמו ירידה של 2.8% והסתכמו ב־3.6 מיליארד שקל. אלא שמכירות זרוע המזון, המהווה את ליבת הפעילות, ירדו ב־3.8% לסכום של 3.35 מיליארד שקל. מכירות אלו כוללות את הפעילות העסקית שהתרחבה עם רכישת אמיגה (75%), המשווקת לשוק המוסדי, ואשר בנטרולה המכירות בסניפי המזון ירדו ב־5.1%. הירידה בחנויות הזהות, שפעלו גם ברבעון השני אשתקד, עמדה על 5.4%. הצמצום במכירות נגרם מהחזרה לשגרה חלקית, ביחס לקניות השיא שנרשמו בשנה שעברה בפרוץ המשבר.
עם זאת, עוצמתה של שופרסל בתחום האונליין — שכבר אחראי ל־20.8% ממכירותיה והזניק את מכירות החברה בתקופת הסגרים אשתקד — אפשרה לה לשמר חלק ניכר מהגדלת המכירות שנרשמה בשנת הקורונה. "לא רק שהרווחנו הרבה ב־2020, אלא קיבלנו תוספת מכירות שנתית יוצאת דופן של 1.7 מיליארד שקל, ואנחנו מעריכים שנצליח לשמר השנה כמיליארד שקל מהסכום, לעומת צמיחה שנתית סטנדרטית של כ־200 מיליון שקל", אמר אברכהן.
התרומה של המכירות לשוק המוסדי מסמנת את זרוע הביזנס, המוכרת ישירות לחברות, מנוע צמיחה משמעותי שצפוי להתרחב בשיעור חד. "פעילות הביזנס — במסגרתה אנו מפעילים את רשת חנויות קש אנד קרי, מחזיקים באמיגה ומספקים לחנויות בקיבוצים ומושבים — היא פרויקט יוצא דופן שמהווה מנוע צמיחה של מאות מיליוני שקלים, ובותכנית שלנו לחמש השנים הקרובות מדברים על מחזורים של מיליארדים עם רווחיות דומה לזו של החנויות השכונתית (33% מהמכירות, נ"ק)".
3 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל שלי ב רחוב ארלזורוב תל אביב
סניף של שופרסל שלי ב רחוב ארלזורוב תל אביב
סניף של שופרסל
(צילום: אוראל כהן)
למרות הירידה במכירות, רשמה שופרסל צמיחה ברווח הגולמי של 3.7% לסכום של 1 מיליארד שקל, והדבר הוביל לזינוק ברווחיות הגולמית, שהגיעה ל־28% מהמכירות. בחברה מסבירים את הזינוק בעיתוי חג הפסח, שכרוך בהעמקת הנחות לצרכנים, וחל השנה ברבעון הראשון ולא ברבעון השני כפי שהיה אשתקד; בשיפור תנאי הסחר מול הספקים; ובהתייעלות תפעולית בליקוט הזמנות האונליין, שהושגה עם צמצום כ־700 עובדים זמניים שגייסה החברה בשנה שעברה בשיא משבר הקורונה. בהתאם לכך עלתה הרווחיות התפעולית בפעילות הקמעונאית ל־4% מהמכירות לעומת 3.6% אשתקד.
בלי התחייבות לעתיד
בעוד נתוני סטרנקסט שנחשפו בכלכליסט מציגים עליית מחירים מתמשכת בחודשים האחרונים, טוען אברכהן כי שיפור הרווחיות הגולמית לא הושג מעליית מחירים: "הצהרתי בתחילת 2020 שלא נעלה מחירים ועמדנו בכך, והשנה הערכתי שלא נעלה מחירים לפני פסח וגם בכך עמדנו. חלק מהספקים הקטנים והבינוניים שפועלים בתחום הסחורות כמו שמן העלו, אבל הספקים הגדולים, שיש להם השפעה מהותית על השוק, לא נגעו עד כה במחיר". אברכהן לא התחייב בנוגע לעתיד: "הספקים הגדולים מדברים על הצורך בהעלאת מחירים כי יש עלייה בהוצאות, אבל הם נמצאים במוד של התגוננות ולכן נצטרך להמתין ולראות מה יהיה בעתיד".
3 צפייה בגלריה
איציק אברכהן דן אנד ברדסטריט
איציק אברכהן דן אנד ברדסטריט
איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל
שופרסל, השולטת בשוק קמעונאות המזון, עומדת בפני תחרות בזירת מרכזי הערים, שרווחיותה גבוהה במיוחד. פז התרחבה עם רכישת סופר יודה ופרשמרקט; סונול נכנסה לזירה עם רכישת רשת סיטי מרקט; ואלקטרה צריכה מנסה לקבל זיכיון למותג סבן אילבן. אברכהן מעריך כי הדבר לא יוביל לתחרות מחירים: "תמיד היו ותמיד יהיו חנויות שכונתיות שנהנות מרווחיות גולמית גבוהה. יש לשופרסל קבוצה גדולה וחזקה של סניפים בשכונות, ונמשיך לפתוח 8־10 חנויות בשנה. הנחת העבודה שלנו היא שהמטרה של שחקנים כמו פז, אלקטרה ואחרים שנכנסים למרכזי ערים היא לא לייצר דיסקאונט בעיר, אלא להרוויח טוב. כולם ינסו לשמור על הרווח הגולמי".
אתמול החלה הרשת פיילוט במרכז הליקוט האוטומטי בקדימה, אליו יצטרף בעוד כשנה מרכז נוסף במודיעין, בהשקעה כוללת של כ־600 מיליון שקל. המרכזים האוטומטיים צפויים לשפר את היעילות התפעולית בליקוט ושיגור הזמנות אונליין ולהגדיל את רווחיות החברה, שכבר עתה תרה אחר מיקום למרכז ליקוט נוסף בגוש דן. מנוע צמיחה נוסף הוא המותג הפרטי, שמכירותיו במחצית עלו ל־26.8% ממכירות החברה, כשהיעד עומד על 30%.
“עלה על האוטוסטרדה”
בשונה מהירידה במכירות שחווה שוק המזון, צמחה רשת הפארם Be, שרכשה החברה לפני 3.5 שנים. מכירות הרשת עלו ברבעון ב־16.1% והסתכמו ב־223 מיליון שקל, על רקע החזרה לשגרה ופתיחת חנויות חדשות. המכירות בחנויות הזהות צמחו ב־8.7% בהשוואה לרבעון השני אשתקד, אולם המכירות למ"ר בחנויות Be ברבעון השני צמחו ב־1.5% בלבד ל־5,989 שקל למ"ר, בשל שינוי בתמהיל המכירות.
לצד השיפור במכירות, הציגה הרשת רווח התפעולי של כ־2 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. המעבר לרווח נבע מהעלייה בהכנסות, מהתייעלות תפעולית והעמקת הסינרגיה התפעולית עם שופרסל. "Be עלתה על האוטוסטרדה ומציגה מכירות שנתיות בהיקף של כ־900 מיליון שקל. כבר השנה הרשת תתרום תרומה ראויה לחברה, והמכירות יכפילו את עצמן בשנים הקרובות, עם רווחיות תפעולית של כ־5%".
בשופרסל גם מקדמים את הארנק הדיגיטלי תחת פייבוקס, ומעריכים כי יושק בעוד כחודשיים ויתרחב בתוך כשנתיים לשירותים פיננסיים שונים.