סגור

בניגוד לעמדת משרד הבריאות: האוצר החזיר לחוק ההסדרים את רפורמת התמרוקים

זאת באישור היועמ"ש, אבל גם דרגים פוליטיים בכירים מעורבים בהכנסת הרפורמה בחזרה לחוק ההסדרים. סגן השר אביר קארה צייץ בטוייטר כי הרפורמה הוכנסה "לאחר מאבק לילי ארוך שלי ושל ראש הממשלה בניסיונות של גורמי אינטרס וקבוצות לחץ"

הטיוטה המעודכנת של רפורמת היבוא הופצה הבוקר (א') לשרים, והיא כוללת גם את החלקים העוסקים בתמרוקים ובמזון רגיש. שלשום (ו') הטיוטה לא כללה כלל את רפורמת היבוא, ואמש הופצה טיוטה ללא החלק העוסק בתמרוקים ובמזון רגיש.
בתום לילה ארוך של דיונים החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לתמוך בעמדת משרד האוצר ולאפשר את הכנסתה של רפורמת התמרוקים, וזאת בניגוד לדעתו של משרד הבריאות.
לצד הלחץ של הגורמים המקצועיים באוצר, גם דרגים פוליטיים בכירים מעורבים בהכנסת הרפורמה בחזרה לחוק ההסדרים. כך, סגן השר אביר קארה (ימינה) צייץ בחשבון הטוייטר שלו כי הרפורמה הוכנסה "לאחר מאבק לילי ארוך שלי ושל ראש הממשלה בניסיונות של גורמי אינטרס וקבוצות לחץ".
עם זאת, מדגישים באוצר, כי המאבק טרם הסתיים, שכן נציגי משרד הבריאות מתנגדים חריפות לרפורמה, והם עשויים להפעיל לחץ על השרים שלא יאשרו את הכללת הרפורמה בחוק ההסדרים. משרד הבריאות הוא מהמשרדים החזקים בממשלה, שהתחזק מאוד בתקופת הקורונה, והטיעונים שלו שיתמקדו בבטיחות ובריאות הציבור יזכו לאוזן קשבת בקרב חלק מן השרים.
1 צפייה בגלריה
השקת ניו פארם חנות תמרוקים
השקת ניו פארם חנות תמרוקים
תמרוקים
(צילום: אוראל כהן)
היבוא המקביל בתמרוקים
הוויכוח העיקרי בין משרדי האוצר לבריאות נסב על שאלת היבוא המקביל בתמרוקים. הרפורמה הנוכחית מייצרת מסלול שיאפשר ליבואן מקביל לייבא לישראל ללא "תעודות יצרן". יבואן מקביל הוא יבואן שאין לו קשר ישיר עם היצרן, שכן היצרן מעדיף לעבוד עם היבואן הבלעדי בלבד, ולכן כמעט תמיד היבואן המקביל לא יחזיק ב"תעודת יצרן".
המודל שהוצע בטיוטת המחליטים הוא שככל שמדובר במוצר שכבר משווק בישראל (מוצר הייחוס), היבואן המקביל יוכל לייבא אותו אם יצהיר כי מדובר באותו מוצר, ויציג על כך בדיקת מעבדה.
הרפורמה עוסקת רק בתמרוקים לא רגישים (כמו סבון, שמפו, קרם גוף, קוסמטיקה, דיאודורנט). התמרוקים הרגישים (מוצרים לתינוקות וילדים, קרם הגנה מפני שמש, מוצרים לחלל הפה ולעיניים) מחוץ לרפורמה.
התנגדות משרד הבריאות מהווה סיבוב פרסה בעמדתו, שכן הוא הסכים למודל דומה לפני כשנה וחצי, ואף פרסם באתר משרד הבריאות את המודל להערות הציבור לאחר שבכירי המשרד נסעו לשוויץ כדי ללמוד מקרוב על המודל המאפשר יבוא מקביל. אך כעת עמדת המשרד השתנתה, והם סבורים כי כדי להגן על בריאות הציבור לא ניתן לאפשר יבוא של מוצרים ללא קשר ישיר עם היצרן.
באוצר אומרים על עמדת משרד הבריאות, כי "משרד הבריאות לא מנהל סיכונים, הוא מנסה להגיע למדיניות של 'מניעת סיכון'. אין שום סיבה שהמדיניות שנהוגה באירופה, לא תתאים לישראל. משרד הבריאות מעדיף לא לקחת אחריות עצמית, ולגלגל הכל על היצרנים".
שוק התמרוקים בישראל מוערך בכ-4 מיליארד שקל בשנה. אם רפורמת היבוא המקביל תצא לדרך, הציבור בישראל צפוי לחסוך, לפי הערכה שהאוצר מכנה "שמרנית", 600 מיליון שקל בשנה, המשקפים הנחה של כ-15% בתמרוקים.