סגור
טרמינל 3 נתב"ג
הטרמינל בנתב"ג (צילום: יריב כץ)

מגהצים בחו"ל: הישראלים חזרו לנפוש, אך לא בארץ

נתוני ההוצאות בכרטיסי אשראי משקפים המשך התאוששות הצריכה בפברואר, בהובלת ענף התעופה. המלונות בארץ טרם חזרו לשגרה, וכך גם עסקים בתחומי הפנאי והבידור

הצריכה ממשיכה להתאושש מהשפעות המלחמה. מנתוני חברת שבא, המנהלת את מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, עולה כי ההוצאות בכרטיסי אשראי בחודש פברואר עמדו על 38.5 מיליארד שקל, עלייה של 9.4% בהשוואה לפברואר אשתקד. לשם השוואה, בינואר העלייה היתה של 6.2%, בדצמבר של 4.6%, ובאוקטובר, החודש הראשון למלחמה, נרשמה ירידה של כ־7%.
פרמטר נוסף שמעיד על התאוששות הוא משיכות המזומן. לראשונה מאז פרוץ המלחמה נרשמה עלייה גם במשיכות במזומן. משיכות המזומן בפברואר עלו ב־4.4% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד בהשוואה לירידה של 14%-5% בחודשי המלחמה הקודמים (בהשוואה לחודשים המקבילים בשנה שקדמה).
עוד עולה מהנתונים כי עיקר העלייה בשימוש בכרטיסי אשראי היה דווקא ברכישות הפיזיות, שזינקו ב־14% בהשוואה לפברואר אשתקד, זאת בעוד ברכישות אונליין העלייה היתה מתונה יותר ועמדה על 6% בלבד.
בשבא מציינים כי מה שנתן תנופה לנתוני פברואר היה ההוצאות ביום הבחירות לרשויות המקומיות שחל בשבוע שעבר. ההוצאות בכרטיסי אשראי ביום זה היו גבוהות ב־25% מהממוצע היומי בפברואר אשתקד.
"גם בחודש פברואר נמשכה המגמה של עלייה בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת התקופה המקבילה ב־2023. הגידול בהוצאות באשראי הוא מעבר לעליות המחירים בענפים השונים במשק, והוא מבוסס גם על כך שנמצאים בישראל הרבה יותר ישראלים מאשר בתקופה המקבילה, שבה היו יותר ישראלים בחו"ל", אומרת סמנכ"לית חברת שבא טלי הולנברג.
על אף המגמה החיובית, יש שונות לא מבוטלת בין הענפים, ולא כולם שותפים להתאוששות. כך, למשל, בענף מוצרי החשמל והאלקטרוניקה נרשמה עלייה זניחה של 0.4% בשימוש בכרטיסי אשראי לעומת בפברואר אשתקד. בנוסף, מי שממשיך לבלוט בירידה חדה הוא ענף המלונאות, שם השימוש בכרטיסי אשראי צנח בפברואר ב־32.3% לעומת החודש המקביל אשתקד. אולם חלה בו התאוששות מאז דצמבר, אז הירידה עמדה על כ־60%. שנית, המדינה משלמת לחלק לא מבוטל מהמלונות בישראל תשלום בעבור שיכון התושבים המפונים מהצפון והדרום, תשלום שלא מתבצע בכרטיסי אשראי, ולכן הפגיעה בענף זה בפועל נמוכה יותר.
גם ענף הפנאי והבידור, שספג פגיעה קשה בתחילת המלחמה, עדיין לא מתאושש, ונמצא במגמה שלילית, אם כי היא הולכת ומצטמצמת. מירידה של כ־7% בדצמבר, הירידה בפברואר לעומת החודש המקביל אשתקד עמדה על 1.5%.
לעומת זאת, דווקא בתיירות החוץ יש ריבאונד. ההוצאה על תעופה זינקה בפברואר ב־86.1% לעומת החודש המקביל אשתקד, זאת לאחר שגם בינואר חלה עלייה של 45%. הדבר נובע גם מעלייה בביקוש לטיסות לחו"ל, אך גם מעליית מחירים.
בנוסף, בענף כרטיסי האשראי מציינים כי הם מזהים עלייה לא מבוטלת גם בשימוש בכרטיסי אשראי ישראליים בחו"ל.
גם ענף המסעדות התאושש בפברואר עם עלייה של כ־12% לעומת עלייה של 6% בינואר. לעומת זאת, בענף ההלבשה וההנעלה ההתאוששות ירדה מ־10.5% בינואר לפחות מ־7% בפברואר.