סגור

בלעדי
הקרב מול טבעול: וילי פוד מרחיבה את החזית מול אסם

וילי פוד תשיק רביולי ומאפה יווני עם מותג תחליפי הבשר ביונד מיט כדי לנסות לנגוס עוד נתח מטבעול של אסם, שמחזיקה ב־50.2% מהמכירות. לביונד מיט נתח שוק של 3.2%

שנתיים לאחר כניסת המותג לישראל, ביונד מיט מתרחבת לקטגוריות חדשות בניסיון לנגוס עוד נתח שוק מטבעול של אסם. ל"כלכליסט" נודע כי וילי פוד שבשליטת האחים צביקה ויוסי ויליגר צפויה להשיק מוצרים חדשים, המשלבים את תחליף הבשר הטחון של מותג ביונד מיט. ההשקה תכלול רביולי טבעוני במילוי תחליף בשר טחון של המותג ומאפה פילו יווני במילוי תחליף טחון. המוצרים החדשים של וילי פוד ישווקו באריזות הכוללות את לוגו ביונד מיט, לצד לוגו החברה.
תחום תחליפי הבשר נמצא בתנופת צמיחה, כשאסם שולטת בשוק ללא עוררין. על פי נתוני סטורנקסט, שוק תחליפי הבשר זינק בשנתיים האחרונות בשיעור דו־ספרתי ומכירותיו ב־2021 הסתכמו ב־335 מיליון שקל. מובילת שוק תחליפי הבשר היא טבעול של אסם, שפיתחה את הקטגוריה כבר לפני כמה עשורים עם שניצל סויה ותירס, ואוחזת בכמחצית ממכירותיו. זוגלובק, יצרנית הבשר המחזיקה גם זרוע תחליפי בשר, בעיקר שניצל סויה ותירס, מחזיקה בכרבע ממכירות הקטגוריה. בשנתיים האחרונות התפתחו תחליפי הבשר למוצרים חדשניים המבוססים חלבונים ומעניקים תחושה של בשר, מבחינת מרקם, מראה וטעם ומחיריהם גבוהים משמעותית מהתחליפים הבסיסיים. ביונד מיט מפתחת תחליף בשר טבעוני שהונפקה בנאסד"ק לפני שלוש שנים וחתמה את יום המסחר הראשון עם זינוק של 165% ששיקף לה שווי של 3.8 מיליארד דולר. כיום היא נסחרת בשווי של 2.27 מיליארד דולר.
בישראל החלו ההמבורגרים של החברה להימכר בשנת 2020, אז אחזה ב־2.3% ממכירות כלל תחליפי הבשר הקפואים. מאז הורחבו המכירות למוצרים נוספים דוגמת כדורי בשר ונקניקיות, ונתח השוק של החברה עלה ב־2021 ל־3.2% מהמכירות.
אסם שבבעלות נסטלה חדרה לזירה במקביל לביונד מיט והשיקה בשנת 2000 בישראל את מותג סנסישונל, שאחז ב־1% ובשנה שעברה עלה ל־2.4%. זוגלובק הרחיבה את פעילותה בזירת התחליפים עם מותג זוגלוס שפיתחה ואחז בשיא ב־2.7% מהמכירות ובשנה שעברה השיקה את מותג התחליפים וונדרס שתפס 1.8% מהמכירות. המגוון המצומצם של תחליפי הבשר המתקדמים מייצר פוטנציאל צמיחה לווילי פוד, שתציע אלטרנטיבה בקטגוריות חדשות.
בתוך כך, וילי פוד צפויה לחדור לקטגוריית המלח בטעמים, עם מותג Salt Bae של השף נוסרט גוקצ'ה, המוכר בשם סולט ביי, בשל תנועת המלחת הבשרים שלו ושבבעלותו רשת מסעדות הסטייק Nusr-Et. האחים ויליגר בוחנים כניסה לתחום ההסעדה ופתיחה בישראל של מסעדת בשרים של השף בעל 45 מיליון העוקבים באינסטגרם. מהלך כזה, אם ייצא לפועל, ייעשה בשותפות עם גורם מתחום ההסעדה.
וילי פוד התרחבה בשנים האחרונות לקטגוריות תחליפי חלב, פיצות ומאפים. בעקבות ההתרחבות, ולמרות הירידה במכירות שוק המזון, שמרה וילי פוד על היקף מכירותיה בשנת 2021 ואלו הסתכמו ב־454 מיליון שקל. לצד זה הרווחיות הגולמית של החברה נשחקה כתוצאה מהעלייה במחירי חומרי הגלם ועלויות השינוע.