סגור

רגע לפני שבועות: הפטור ממכס מגיע לגבינות הגורמה

משרד הכלכלה הרחיב את המכסות ליבוא בפטור ממכס, לגבינות צ'דר, קממבר, ברי, פרמזן, מוצרלה וגבינה מלוחה, שיוזלו בשיעור של 22% עד 36% מהמחיר הממוצע שלהן כיום. המהלך מייצר איום על תנובה וגד

הפטור ממכס מגיע לראשונה לגבינות הפרימיום ומייצר איום על תנובה וגד. ועדת המכסות של משרד הכלכלה הרחיבה את חלוקת המכסות ליבוא בפטור ממכס, מגבינות צהובות לגבינות צ'דר, קממבר, ברי, פרמזן, מוצרלה וגבינה מלוחה. על פי נתוני המשרד, אלו ימכרו כעת לצרכן הישראלי במחיר הנמוך ב-22% עד 36% מהמחיר הממוצע בשווקים.
המהלך, עליו הכריזה המדינה במרץ האחרון, יוצא לדרך רגע לפני שבועות, המהווה עיתוי משמעותי למכירות הגבינות ומוצרי החלב, יעניק לזוכות: שופרסל, נטו ווילי פוד, הזדמנות לחשוף את מוצריהן במחירים נמוכים ולנגוס בנתח השוק של תנובה וגד המקומיות. מדובר בגבינות שהמכס עליהן מסתכם בכ-8 שקלים לק"ג, מה שמייקר מאוד את מחירן בישראל. לכן, המכסות החדשות, הפטורות ממכס, צפויות להוזיל משמעותית את מחירן.

2 צפייה בגלריה
סופר מדפי גבינות סניף רמי לוי בשכונה
סופר מדפי גבינות סניף רמי לוי בשכונה
גבינות. באירופה המחירים על גבינות מיוחדות שווים לכל נפש
(צילום: אוראל כהן)

במכסות לייבוא גבינות קשות ומיושנות דוגמת גבינות מסוג פרמז'ן, צ'דר ועוד, זכתה רשת שופרסל שהתחייבה למכור אותן לצרכן במחיר של 83 שקל לק"ג, בכמות של 30 טון. חברת וילי פוד, יבואנית מוצרי חלב תחת מותג יורו מחלבות, זכתה במכסה בהיקף של 200 טון ותמכור גבינות אלו במחיר 85 שקלים לק"ג.
על פי משרד הכלכלה, המתבסס על נתוני סטורנקסט, מדובר במחיר הנמוך בכ-22% לעומת המחיר הממוצע של גבינות אלו בשנת 2021. חברת נטו זכתה במכסה בהיקף של 200 טון לייבוא גבינות רכות דוגמת גבינות קממבר, ברי ועוד, אחרי שהתחייבה לשווקן לצרכן במחיר 80 שקל לק"ג, ויליפוד, שהתחייבה למכור לצרכן ב- 85 שקל לק"ג, זכתה במכסה בהיקף של 100 טון.
לפי נתוני משרד הכלכלה, מדובר במחיר נמוך בכ-33% מהמחיר הממוצע בשנת 2021. במכסות לייבוא גבינות מלוחות עם למעלה מ-5% שומן, זכתה וילי פוד במכסה של 200 טון, תוך התחייבות לשווקה לצרכן במחיר 40 שקל לק"ג, נמוך בכ-36% לעומת המחיר הממוצע בשנת 2021.במכסות פטורות ממכס ליבוא גבינת מוצרלה היתה זו ויליפוד שזכתה במכסה הגדולה ביותר בהיקף של 100 טון, בעקבות התחייבות למכור לצרכן במחיר 49 שקל לק"ג. שופרסל שהתחייבה למחיר 55 שקל לק"ג זכתה בכמות של 45 טון. מדובר במחיר נמוך בכ-34% המחיר הממוצע בשנת 2021.

2 צפייה בגלריה
גבינת קממבר
גבינת קממבר
גבינת קממבר
(עמית שעל)

מסלול חלוקת מכסות יבוא בפטור ממכס, החל לפני 8 שנים, בנסיון להגביר את התחרות בקטגוריית הגבינה הצהובה הנשלטת על ידי תנובה עם מותג עמק. כעת, הורחב המסלול לגבינות מיוחדות, שמחירן בישראל גבוה לאין ערוך ביחס לאירופה.
דני טל, יו"ר וועדת המכסות עדכן כי בכוונת וועדת המכסות לצאת במקצה נוסף לחלוקה של מכסות פטורות ממכס בייבוא גבינות. לדברי טל, "קיימים עדיין פערים גדולים במחירי הגבינות הקשות והרכות באירופה מול ישראל והצרכן הישראלי עדיין משלם על הגבינות הללו כעל מוצרי יוקרה, בעוד שבאירופה הן נמכרות במחיר שווה לכל נפש".