סגור

בלעדי
רשות התחרות בודקת תיאום מחירים של פריד

הרשות בודקת תלונה שלפיה יצרנית כלי המיטה והשמיכות האחים פריד העלתה מחירים לקמעונאי יחיד וניצלה לרעה את מעמדה בשוק, בכך שמנעה ממנו סחורה לאחר שהעניק הנחה על מוצריה. האחים פריד: "לא מנענו מאיש למכור את מוצרינו"

רשות התחרות בודקת תלונה נגד חברת האחים פריד, לייצור שמיכות וכלי מיטה, בחשד לתיאום מחירים וניצול מעמד לרעה לכאורה. על פי התלונה פריד ניצלה את היותה השחקן הגדול בשוק השמיכות וכריות הנוצות כדי לאלץ קמעונאי להפסיק למכור את מוצריה בהנחה, חדלה לספק לו אותם וגרמה בעקיפין לסגירת בית העסק שפתח.
את התלונה הגיש שמואל ועקנין, שהקים ב־2017 עסק לממכר מוצרי מיטה, שהתפתח גם לאתר קניות בשם בידינג פור יו. מרבית כלי המיטה היו של האחים פריד, הספק בעל נתח השוק הגדול בארץ בתחום. האחים פריד מפעילה רשת של 18 חנויות ברחבי הארץ ומחזיקה אתר מכירות באינטרנט. ועקנין טען במכתב לרשות התחרות כי שוק הכריות והשמיכות הוא נפרד משוק הטקסטיל ויש לבחון אותו ככזה וכי פריד היא מונופול בתחום.
2 צפייה בגלריה
מ"מ ראש רשות התחרות עו"ד מיכל כהן
מ"מ ראש רשות התחרות עו"ד מיכל כהן
ממלאת מקום ראש רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן. הנושא בבדיקה
(צילום: נמרוד גליקמן)
האחים פריד היו ספק של ועקנין. אחרי כמה שנים קיבל לדבריו הודעה מסוכן המכירות שלהם שמוצרי החברה מתייקרים ב־17%. תחילה הניח שמדובר בהעלאת מחירים לכל השוק אבל בירור שערך, לדבריו, העלה כי המחירים הועלו רק עבורו. "נראה כי במקרה זה ניסו האחים פריד ליצור תשתית לתלות של מרשי ולכניעתו במהלכים הבאים של החברה", צוין בתלונה שהוגשה באמצעות עו"ד יוחאי חזקיה.
בהמשך, בדצמבר 2020, הודיע אותו סוכן לועקנין כי אינו יכול להזמין יותר סחורה מפריד וכי נחסם על ידי מנכ"ל פריד אבי שייביץ, אחרי שהתברר שהוא מוכר את המוצרים של פריד במחיר זול יותר מהמחירים באתר של פריד עצמה.
אחרי בקשות של ועקנין הסכימה פריד לחזור ולמכור לו את מוצריה בתנאי שישווה את מחירי המוצרים למחירים שמופיעים באתר החברה; שמוצרי פריד יוצגו ראשונים באתר של ועקנין בקטגוריית השמיכות והכריות; ושבאתר של ועקנין לא יופיעו מוצרים של מתחרים של פריד.

חסימת סחורה בגלל קופון

ועקנין הסכים, אבל בינואר 2021 קיבל שוב הודעה כי נחסם לרכישת מוצרי פריד לאחר שפרסם באתר קופון הנחה כללי וחד פעמי של 7% לנרשמים לניוזלטר של האתר. נמסר לו כי שייביץ עצמו נרשם לניוזלטר. "לאחר מקרה זה לא עזרו תחנוני מרשי לחידוש המסחר עם האחים פריד, והקשר המסחרי עמו נותק עד ליום זה, כל זאת בעקבות ניסיונו לנהל עסק עצמאי ללא התערבות והכתבת מחירים או תנאי מסחר הפוגעים בתחרות. בעקבות זאת נאלץ מרשי לפתוח בהליכים לסגירת עסקו וחיסול המלאי שברשותו, זאת מאחר שהאחים פריד היו הספק המרכזי של שמיכות וכריות לעסקו, והוא התבסס על רכישת מוצרים רבים מהם", מציין המכתב.
2 צפייה בגלריה
חנות האחים פריד בבני ברק
חנות האחים פריד בבני ברק
חנות האחים פריד בבני ברק
(צילום: google maps)
ועקנין שלח מכתב לבעלי המניות של פריד ובו השתלשלות האירועים, וציין כי המנכ"ל של פריד אמר לו שהדברים לא נעשו על דעתו, אבל לא הגיב לבקשתו לחדש את האספקה. "כל רצוני הנו לעבוד בצורה הוגנת ונטולת התערבות מצידכם במהלכיי העסקיים". הוא ציין כי הוא אדם דתי ומעדיף לפתור את הנושא בדרכי נועם אבל לא יהסס לפנות לרשות התחרות והממשלה, וכי "מנכ"לים של חברות כמו אנג'ל ודוידוביץ' ישבו בכלא על עבירות דומות".

התלונה בהיתר רבני

בתגובה למכתב קיבל מאחד מבעלי החברה, יוסי פריד, מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע, והגיב במכתב ששלח עו"ד יהונתן קלינגר, המפעיל את הקליניקה למאבק בתביעות השתקה. פריד לא השיב למכתב ולא הגיש תביעה.
ועקנין, שהוא אדם חרדי, קיבל את אישור בית הדין לענייני ממונות בקהילה לפנות לרשות התחרות שתבדוק את המקרה, ובתלונה טוען כי בידיו תיעוד מלא של אירועים שתומכים בגרסתו.
רשות התחרות מסרה בתגובה כי החלה בבדיקת המקרה.
האחים פריד מסרו בתגובה, באמצעות עו"ד יעקב באיירסקי ממשרד טיקוצקי קנטור כי: "האחים פריד דוחה בתוקף את טענותיו של מר ועקנין. בניגוד לנטען, חברת האחים פריד פעלה כדין ולא פעלה כלל בכוחניות. חברת האחים פריד מעולם לא מנעה ממן דהוא, או ממר ועקנין, לרכוש ולמכור מוצרים ממתחרותיה.
"האמון בין האחים פריד לבין מר ועקנין נסדק, נוכח העובדה שמצגיו והתחייבויותיו התגלו פעם אחר פעם כשקריים ולא מדויקים, ומשכך האחים פריד נהגה בהתנהלות מסחרית סבירה והגיונית והחליטה כדין להפסיק את התקשרותה עם מר ועקנין, וגם זאת לא לפני שניתנו לו מספר התראות והלה הבטיח לתקן את התנהלותו. ועקנין, ומי מטעמו, לא השלימו עם ההחלטה הסבירה של חברת האחים פריד, ופנו בהשמצות חמורות כנגד האחים פריד ומנהליה, ואף העלו בפניה דרישות סחטניות כי תעביר אל מר ועקנין עשרות אלפי שקלים, ללא כל עילה בדין וסיבה, מלבד ניסיונותיו הפסולים להתעשר על חשבון החברה.
עורך דינם של האחים פריד טוען עוד כי "רשות התחרות לא 'פתחה בבדיקה'. מר ועקנין הגיש תלונה לרשות התחרות, ובהתאם לנוהל הרגיל התלונה הועברה לתגובת החברה. האחים פריד משתפת פעולה באופן מלא עם רשות התחרות וסיפקה בשבוע שעבר מענה מלא ומקיף, שמצורפות אליו אסמכתאות רבות, שסותרות כליל את כלל טענותיו של מר ועקנין".