סגור

חשש לניגוד עניינים של דרור שטרום מול רשות התחרות

שטרום, חבר ועדת האיתור ליו"ר רשות התחרות הבא, יצא בחוות דעת נגד החלטה של ועדת הריכוזיות, בראשה עומדת אחת המועמדות לתפקיד

חשש לניגוד עניינים של הממונה על ההגבלים לשעבר דרור שטרום: שלשום פורסם ב"כלכליסט" כי שטרום כתב חוות דעת מטעם אגד ושיכון ובינוי נגד השתתפותה של חברת שפיר הנדסה במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. חוות הדעת של שטרום היתה חריפה במיוחד, ונכתב בה כי השתתפות שפיר במכרז תהווה "פיגוע ריכוזיות".
כעת מתברר שחוות הדעת של שטרום נכתבה אף ששטרום חתום על מסמך התחייבות שלא מאפשר לו לייצג לקוחות מול רשות התחרות, מאחר והוא מכהן כחבר בוועדת האיתור ליו"ר רשות התחרות הבא.
1 צפייה בגלריה
דרור שטרום הממונה על ההגבלים לשעבר
דרור שטרום הממונה על ההגבלים לשעבר
דרור שטרום. "אין הפרת התחייבות"
(צילום: עמית שאבי)
מיכל הלפרין יו"ר רשות התחרות הקודמת עזבה את תפקידה באוגוסט, ומי שמכהנת כעת כממלאת מקום יו"ר הרשות היא עו"ד מיכל כהן, היועצת המשפטית של הרשות, שנחשבת גם כמועמדת לקבל את התפקיד באופן קבוע, לצד מועמדים אחרים.
ביולי הקים משרד הכלכלה את ועדת האיתור שתבחן את המועמדים לתפקיד ותמליץ על מועמד שיידרש לקבל את אישור שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי.

נגד ועדת הריכוזיות

ועדת האיתור ליו"ר רשות התחרות כוללת חמישה חברים: מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא, שמכהן כיו"ר, מאיר לוין המשנה ליועמ"ש, השופטת בדימוס איריס סורוקר, נציג מטעם הנציבות וכן שטרום. חמשת החברים עומדים בדרישות נציבות שירות המדינה לחברות בוועדה, אך עוד ביולי פורסם ב"כלכליסט" כי לשטרום יש לכאורה פוטנציאל לניגוד עניינים בין עיסוקו הנוכחי — כבעל חברת ייעוץ לחברות בהליכים מול רשות התחרות — לבין חברותו בוועדה.
כפי שנחשף בתחילת השבוע ב"כלכליסט", שטרום כתב חוות דעת, שמומנה על ידי שיכון ובינוי ואגד, נגד השתתפות שפיר הנדסה במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. חוות הדעת של שטרום יוצאת נגד החלטת ועדת הריכוזיות, שבראשה עומדת כעת ממלאת מקום יו"ר רשות התחרות כהן, שקבעה כי שפיר תוכל להתמודד במכרז, למרות היותה גוף ריכוזי. במידה שחוות הדעת של שטרום תתקבל, ועדת המכרזים באגף החשב הכללי באוצר תאלץ לפנות לחוות דעת נוספת מכהן, וכך עלול להיווצר מצב בו כהן תאלץ להביע דעה על חוות דעת של גורם שמחליט על עתידה המקצועי.
במכתב ששלחו שיכון ובינוי ואגד למשנה לחשב הכללי ומנהל חטיבת תשתיות ופרויקטים, יובל רז, נטען כי שפיר הינה ריכוזית במיוחד בכל הקשור לרכבות קלות בירושלים, מפני שיחד עם חברת CAF הספרדית היא מקימה את הקו הירוק של הרכבת הקלה בבירה ומפעילה ומאריכה את הקו האדום הפעיל. שיכון ובינוי ואגד מדגישות גם שלשפיר יש "קשרים רבים אצל מקבלי החלטות בעיריית ירושלים ובמשרד התחבורה", וכי החברה מפעילה מחצבות רבות באזור ירושלים – שהחברות המתמודדות יהיו תלויות בהן אם יזכו במכרז.
מלבד העיסוק במכרז הרכבת הקלה, בחודשים האחרונים התבטא שטרום פעמים רבות בכל הקשור למחירי רשתות השיווק ולחקירת רשות התחרות בנושא תיאום מחירים של רשתות אלו באמצעות כלי התקשורת. לפני פתיחת החקירה על ידי עו"ד מיכל כהן, התבטא שטרום בנושא ואמר כי ההתבטאויות הצולבות של חלק מהקבוצות על כוונתן להעלות מחירים הן איתות למתחרים שלהם שיכולים להגיע למצב של הפרת חוק. שטרום התבטא בנושא גם לאחר פתיחת החקירה והצדיק את קיומה, והדבר גם עלול להשפיע על התנהלותם של המועמדים לתפקיד יו"ר הרשות, ביניהם עו"ד כהן המובילה את החקירה כממלאת מקום היו"ר.
שטרום מסר בתגובה לפניית כלכליסט: "אני מבין למה מישהו מנסה למנוע הצגת חוות דעת שלי בפומבי, אבל אין פה שום הפרה של התחייבות. לקחתי על עצמי עם כניסתי לוועדת האיתור התחייבות מאוד ברורה שאומרת שאני לא אייצג לקוחות בפני הממונה לתקופת פעילות הוועדה, וחצי שנה אחר כך. פה לא מדובר על ייצוג לקוחות וגם לא בפני הממונה. מי שמייצג הוא משרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן, בפני וועדת הריכוזיות, שמונה את מנכ"ל האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה ורשות התחרות, ויש לה מעמד סטטוטורי משל עצמה. אני עומד לגמרי בתנאי ההתחייבות שלקחתי על עצמי, ואין שום מניעה שאביע את חוות דעתי בנושאי תחרות - כך אני עושה ואעשה כן גם בעתיד, בכל במה בה אמצא לנכון להביע את דעתי".

נדחתה עתירת שפיר

בתוך כך אתמול בא לסיומו סכסוך אחר בו מעורבות שיכון ובינוי ושפיר, כאשר נדחתה סופית עתירתה של שפיר הנדסה נגד זכייתה ביוני 2020 של שיכון ובינוי במכרז להקמה, הפעלה ואחזקה של פרויקט קריית המודיעין של צה"ל בנגב לתקופה של 26 שנה.
שופטי בית המשפט העליון יצחק עמית, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין, החליט לדחות את העתירה בנימוק שפרשיית השוחד של שיכון ובינוי אינה נוגעת לזכייה בחוזה המדובר, וכי ממילא מאז הפרשה הוחלפה השליטה בשיכון ובינוי, שעברה לבעלים חדשים. כך גם נדחו הטענות האחרות על אי עמידה של שיכון ובינוי בתנאי המכרז.
שפיר הנדסה ביקשה לפסול את הזכייה בשל פגיעה בטוהר המידות, נוכח החקירה הפלילית שמתנהלת בעניינה של שיכון ובינוי בחשד לתשלום לכאורה של שוחד לפקידים בכירים במדינות אפריקה במטרה לזכות ולקדם פרויקטי תשתיות. היא טענה כי שיכון ובינוי הסתירה את דבר החקירה מוועדת המכרזים, ולפיכך יש לפסול את זכייתה, משום שלא עמדה בתנאי המכרז. כמו כן טענה כי לא ניתן ניקוד מתאים להצעות.
במאי דחה בית המשפט המחוזי את דרישת שפיר, שהוגשה יחד עם אלקטרה. אלקטרה לא הצטרפה להליך הערעור.