שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

גלנט: מחיר דירה לא צריך להיות גבוה מ-700 אלף שקל

לדברי שר הבינוי והשיכון, ב-2018 יוכפלו התחלות בנייה לעומת 2014. אביגדור יצחקי: "מספר הבעיות במחיר למשתכן עולה עם מספר הדירות בהגרלות"; ראש עיריית ר"ג על ההתחדשות העירונית: "חסמתי השנה כ-1,000 יחידות דיור"

ענת דניאלי 10:4122.11.17

״דירה במדינת ישראל במצב בו הקרקע עולה 0 כולל רווח קבלני צריכה להיות בעלות של 700 אלף שקל וכל תוספת זה לרווח הקבלני או לערך הקרקע״, כך אמר שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט במסגרת הכנס המרכזי להתחדשות עירונית ביוזמת עו"ד משה טרספולסקי, שותף בכיר ואחראי תחום התחדשות עירונית במשרד משה נסים, רינקוב, סנדרוביץ׳.

 

 

 

לדברי גלנט, בשנת 2018 יוכפלו התחלות בנייה מאשר בשנת 2014 וזאת לפי מצב היתרי הבנייה כעת. עוד ציין כי יש סדר גודל של 105 אלף יח״ד בשלבים שונים של בנייה וישנן כ-55 אלף בשלבי רישוי בנייה וכן 55 אלף בשלבי תכנון שונים. ישנם היתרי בנייה ב-40 מתחמים שונים ובהם 10,000 יח״ד. כאשר 5,000 מתוכם בשלבים מתקדמים ואכלוס".

 

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט שר הבינוי והשיכון יואב גלנט צילום: עומר מסינגר

 

 

לדבריו של גלנט בחצי השנה האחרונה ישנה "בלימה במחירי הדיור. ישנן עליות של 0.5% או ירידה של 0.5% במדד מחירי הדיור. רבים תוקפים אותנו סביב תכנית מחיר למשתכן ואנחנו נשלח לתוך השוק דירות בהוזלה של עד 30% מהמחיר המקביל בשוק וזאת כתוצאה מכך שהוזלנו את מחיר הקרקע והתחרות בין היזמים היא על המחיר הזול ביותר. במסגרת מחיר למשתכן, בשבוע הבא, נכניס עשרות משפחות לדירותיהם בעפולה ואלו דירות שעלו 700 אלף שקל. האזרח רואה שבונים את אותה הדירה עם מעלית וחניה שואל למה לשלם מיליון שקל כשמוכרים ב-700 אלף שקל".

 

לאחרונה אושר מינויו של חיים אביטן לתפקיד יו"ר הרשות להתחדשות עירונית, מינוי שהליך האישור ארך זמן רב וכן היה שנוי במחלוקת. גלנט התייחס לפעילות הרשות להתחדשות עירונית שנועדה לפעול במורכבות במצב בו הקרקע בבעלות האזרחים והמדינה משפיעה בעיקר בתחום התכנון במקרים אלה.

 

"הרשות להתחדשות מהווה את הכתובת לכל השחקנים בין האזרח הרשות המקומית והקבלן. לרשות יש סמכות להמליץ על מתחמים מועדפים להתחדשות עירונית משיקולים ממלכתיים. הקמת מנהלות בערים ועד היום הוקמו 19 מנהלות כאלה שנותנות מענה לאזרחים ומהוות זרוע ביצוע לראש הרשות המקומית״.

 

גלנט דיבר אודות תוכנית רחבת היקף שאושרה בימים האחרונים, במסגרתה יבנו 10 אלף יח״ד בקריית משה ברחובות ״העברנו שלשום החלטה על תכנית של התחדשות עירונית הגדול ביותר במדינת ישראל בקריית משה ברחובות. מי שמכיר את השכונה יודע שהיא מנוגדת לכל מה שקורה בעיר רחובות. יש בשכונה 1,300 משפחות שחיות בתנאים קשים ובמציאות לא נוחה. אנחנו על חשבון הקרקע הקיימת נקים 7,000 יח"ד ובגלל שעדיין עם היחס הזה לא נוצר רווח מספק אז אנו מגדילים את המכפיל ומוסיפים ליזם 3,000 יח״ד, כך שיבנו סך הכל 10 אלף יח״ד במקום״, אמר גלנט. עוד ציין הוא כי הדיירים יכנסו לדירות ״טובות וחדישות ואנחנו בחמש השנים הראשונות הדיירים יתגוררו בעלות דומה מבחינת ארנונה והתחזוקה לאחר ההתחדשות העירונית״.

 

יו״ר מטה הדיור: "מספר הבעיות במחיר למשתכן עולה עם מספר הדירות בהגרלות"

 

אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, התייחס לתלונות הזוכים בתכנית מחיר למשתכן ״במחיר למשתכן כמות הבעיות עולה עם כמות הדירות בהגרלות. אנחנו חוטפים ביקורת מפה ומשם. אחת הביקורות שאנשים זוכים וחצי שנה הם לא יודעים דבר ונוצרה התלבטות אצלנו במטה הדיור. מה מעדיף זוג צעיר שידע שזכה בדירה ולאחר חודשים יבין מהי הדירה או לחכות ללא הזכייה. בדקנו ושאלנו מה מעדיפים והבנו שהצעירים רוצים לקבל סוג של ודאות עם הזכייה ביד ולאחריה לחכות 7-9 חודשים להבין את כלל הנתונים על הדירה. לדעתי, האנשים יעדיפו לדעת שהם זכו. עד סוף השנה יהיו כ-46 אלף זוגות צעירים שיזכו במחיר למשתכן ובהחלט הבאנו פרויקט בסדר גודל שלא היה במדינת ישראל מעולם".

 

יצחקי דיבר על הקושי להילחם בביורוקרטיה ובקיצור הליכי מתן היתר בנייה. לדבריו, "בעיה מרכזית שלא השתלטנו עליה היא מתן היתרי בנייה. הוספנו מערכות מחשב וזה רק מעכב כרגע, אבל לאט לאט יתרגלו אליה היזמים. לא ייתכן שהיתר בנייה ייקח שנה ושנה וחצי. בהתחדשות עירונית כבר למעלה משנה אנחנו חושבים מה לעשות. בערים כמו חולון או רמת גן לא צריך את הממשלה להתחדשות".

 

אביגדור יצחקי אביגדור יצחקי צילום: עמית שעל

על הקושי בתשתיות התחבורה והפקקים שלא נגמרים הוסיף יצחקי: "יש תשתיות במדינת ישראל וחסר תחבורה ציבורית והתחבורה היא בעיה שנובעת בעיקר מהסיבה המרכזית שהיא הקלות בקניית רכב. כל שנה נוספות 250-300 אלף מכוניות לכביש. גם אם בונים מחלף מעבירים את הפקק לצומת הבא. כל יום אני נוסע לירושלים וכל יום יש פקק מלטרון לשער הגיא. הפתרון הנכון הוא תחבורה ציבורית, ומדינת ישראל לא השכילה לעשות זאת. יש גם לבטל את הצורך בשתי מכוניות לפחות לכל משפחה״.

 

15 אלף דירות בהרצליה במסגרת פינוי-בינוי

 

משה פדלון ראש עיריית הרצליה, אמר כי "בתכנון בהרצליה 15 אלף יח"ד במסגרת פינוי-בינוי ועוד כ-4,000 יח"ד במסגרת תמ"א 38. אישרנו כבר 200 מבנים בפינוי- בינוי, ארבע תוכניות 'בתנור' והשאר כבר בתנופה. מילת המפתח היא תכלול, אלא שאין תיאום, אין תחנת רכבת או גישה לשכונה שבה אני יכול לממש התחדשות עירונית בהיקף אלפי יחידות דיור. תכלול - הכוונה לתיאום עם רשות שדות התעופה, משרד האוצר, התחבורה. אין גוף המתאם בין כולם, חסרות תשתיות לאומיות, חשמל, מים. בגליל ים ליד פרויקט מחיר למשתכן, אני בונה בורות מים. לכן מילת המפתח היא תכלול ותאום בין כל הגופים".

 

ישראל זינגר, ראש העיר רמת גן, סיפר כיצד רמת גן נתפשת כעיר של התחדשות עירונית אבל גם לכך יש מידתיות והוא לא מוכן לאשר כל פרויקט. לדבריו, "מדיניות התכנון ברמת גן היתה ׳בנה כפי יכולתך׳ ואיפה שיוצא בונים, והרשות צריכה להתמודד. העיר סבלה מכך. עיר בת כמעט 100 הסובלת מהיעדר תשתיות״.

 

רוני בריק, יו"ר התאחדות הקבלנים, אמר כי זינגר עצר את ההתחדשות העירונית בעירו, וראש העיר הגיב על כך: "לא עצרתי את ההתחדשות העירונית בעיר. אם הייתי עושה חשבון כלכלי הייתי צריך לעצור את כל הבנייה, אבל יש מציאות. המדיניות שלי היא למתן ולבלום בשלוש השנים האחרונות. חסמתי בין 900 ל-1,000 יחידות דיור השנה. אני בעד התחדשות, אבל צריך לעשות בהיגיון ולדאוג לחיי מי שכיום חי ומתנהל בעיר".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x