$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

הקבלנים: איסור כניסת פלסטינים לישראל בגלל הקורונה יביא לעיכוב במסירת 70 אלף דירות

לפי האומדן, אי-כניסת 65 אלף הפלסטינים המועסקים בענף תביא גם לאובדן תוצר למשק של 4.56 מיליארד שקל בחודש; הקבלנים דורשים לכלול את הקורונה בחוק מכר דירות כסיבה המאפשרת איחור במסירה

אמיתי גזית 12:5506.03.20

עיכוב במסירת כ-70 אלף דירות והפסד תוצר למשק של 4.56 מיליארד שקל בחודש - כך עולה מאומדן הנזק לענף הבנייה ולמשק אם יוחלט על איסור כניסה לישראל של פלסטינאים ובהם 65 אלף עובדים בענף הבנייה.

 

הממשלה שוקלת לנקוט צעדים אלה לאחר ששבעה תושבי בית לחם נדבקו בקורונה, והוטל עליה סגר. את אומדן הנזק חישבו כלכלני התאחדות הקבלנים בוני הארץ במענה לפניית "כלכליסט".

 

בענף הבנייה והתשתיות כ-300 אלף עובדים בסך הכל, 65 אלף מהם תושבי הרשות הפלסטינית. בנוסף בענף הבנייה יש עוד כ-16 אלף עובדים זרים, מסין, טורקיה וממזרח אירופה. העובדים האלה מועסקים במלאכות חיוניות בין היתר כמנהלי עבודה ובמקצועות הנחוצים לבניית שלד של בניין. אין מספיק ישראלים שיכולים להחליף אותם. לכן חוסר של עובדים אלה יגרום בהכרח לעצירת פרויקטים לבנייה.

 

הבנייה תורמת 80 מליארד שקל לתוצר בשנה, 66% מיוחס לעובדים פלסטינים.

 

בינואר בוטלה כניסה מתוכננת של כ-2,000 עובדים אזרחי סין בגלל מגיפת הקורונה. מסיבה דומה בפברואר בוטלו מיונים לכ-400 עובדים ממולדובה ואוקראינה. עד עתה היו אלה מכות קלות, אך סגירת מעברי הגבול מהרשות הפלסטינית לישראל היא כבר סיפור אחר שעלול לגרום למשבר בענף הבנייה.

 

על פי האומדן של הקבלנים, מניעת כניסת הפלסטינאים תגרום לעצירת עבודה של 125 אלף עובדים ישראלים. משום שהמעסיקים מחויבים לשלם את משכורות העובדים, הנזק הכספי נאמד בכ-92 מיליון שקל ביום. מידי שנה מתחילה בנייתם של כ-50 אלף דירות שבנייתן מסתיימת תוך כשנתיים וחצי בממוצע, להערכת הקבלנים עצירת פרויקטים כתוצאה ממחסור בעובדים תגרום לעיכוב בבניית כ-70 אלף דירות. בנוסף לכך התוצר השנתי של ענף הבנייה הוא 80 מיליארד שקל. 66% ממנו נובע מהעסקתם של פלסטינאים, ומכאן חישבו הקבלנים כי מניעת כניסתם תגרום להפסד תוצר של 4.6 מיליארד שקל בחודש.

 

ראשון לציון ראשון לציון צילום: דנה קופל

"לאפשר עיכוב במסירת דירה בגלל מגפת הקורונה"

 

לנזקים הכלכליים שהענף עלול לספוג כתוצאה ממחסור בכוח אדם נוסי נזקים כתוצאה מקשיים ביבוא מוצרים חיוניים לענף מסין. יש מוצרים שמיוצרים בהתאמה לפרויקט ואותן מזמינה חברת הבנייה בשלב התכנון. כך שאין להם מוצר מדף חליפי, כדי לייצר תחליף נדרש תכנון נפרד שאורך זמן. הבעיה היא במיוחד באבנים שמשמשות לחיפוי בניינים, ו-7% מהן מיובא מסין. כמו כן 20% מהמעליות מגיעות מיונדאי הדרום קוריאני, אך לה מפעל בסין.

 

הקבלנים חוששים כי קבלני ביצוע לא יוכלו לעמוד בעיכובים מתמשכים וחלקם עלולים לקרוס. תוצאה של קריסת כמה חברות בנייה עלולה להיות אבן דומינו שתוביל לקשיים גם בבנקים שמספקים ערבויות לפרויקטי הבנייה למגורים.

 

כדי למנוע את התממשות התסריטים האלה, הקבלנים דורשים מהממשלה להעביר את רוב העובדים הפלסטינים למסלול לינה בישראל לתקופה מוגבלת, בכפוף לאישור מערכת הביטחון. כמו כן מבקשים לקבוע כי איחור במסירת דירה או איחור בהשלמת פרויקטי בנייה ציבורית ותשתיות איננו בשליטת היזם ולא מהווה הפרת חוזה, כך למנוע את תשלומי הפיצויים הקבועים בחוזים אלה ולמנוע קריסה המונית של חברות בנייה.

 

ללא קשר לקורונה, לקראת פורים תוכנן סגר על השטחים, התאחדות הקבלנים בוני הארץ קוראת לשר הביטחון נפתלי בנט לאור המצב החריג לבטל את הסגר.

 

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר לכלכליסט כי הוא חושש כי "קבלנים רבים לא יחזיקו מעמד. הממשלה חייבת להתערב ולמנוע פגיעה אנושה בענף הבנייה והתשתיות".

 

לדבריו, "אני מודאג מאוד מהאפשרות שנראית ריאלית כעת, כי נכנס לתקופת עצירת בנייה של דירות ופרויקטי תשתית שאיש לא יודע כמה ארוכה היא תהיה. יש כאן השפעה רוחבית שתגיע להפסד תוצר והשקעות נרחב למשק. חשוב שהממשלה תקבע כעת החלטות שיגנו על הענף וימנעו פגיעה ארוכת טווח בקבלנים ובציבור רוכשי הדירות. להערכתי, עצירת עבודות תקשה מאוד על חלק לא קטן מקבלני ישראל לשרוד הסערה כזו. חלק גדול מהם לא יוכל לעמוד בגזרה של עצירת תזרים ההכנסות ובתשלום פיצוי ללקוחות שלהם על האיחור שיגרם בשל עצירת העבודות.

 

"על הממשלה לקבל מיידית החלטה לכלול את מגפת הקורונה ככלל בחוק מכר דירות המאפשר איחור במסירת דירה בשל אירוע שאינו תלוי בקבלן וכך גם לגבי חוזי ביצוע בנייה בפרויקטי תשתית. אנחנו גם מציעים לצורך הפחתת הנזק, להעביר חלק גדול מעובדי הבניין הפלשתינים למסלול לינה בישראל, שהיה רחב בעבר, בכפוף לבדיקה ואישור של כל אחד מהם על ידי מערכת הביטחון. הפעולות הללו יפחיתו דרמטית את הפגיעה בציבור ובקבלנים ויאפשרו להכיל את האירוע". 

x