סגור
בתי הזיקוק של בזן ב חיפה לבנייה
בתי הזיקוק של בזן בחיפה (צילום: אלעד גרשגורן)

עם ההכרזה על סיום זיקוק הדלקים במפרץ חיפה: בזן ממשיכה להתנהל כרגיל

בזמן ששנת 2029 הוכרזה כיעד לסיום זיקוק הדלקים המזהם, בשטח עדיין קיים קונפליקט בין בזן לרשויות העירוניות השכנות. השכנות טוענות כי בזן קובעת עובדות בשטח ותקשה לפנות את המפעלים המזהמים; ביה"מ תומך בבזן: "לא ניתן להסתמך על ציפייה לקידום תוכניות שיגבילו תכנוניות בעתיד"

משרד ראש הממשלה פרסם הבוקר את לוח הזמנים לפיתוח מפרץ חיפה, ואף הכריז לראשונה על שנת 2029 כתאריך יעד לסיום זיקוק הדלקים המזהם, אולם בשטח הקונפליקט בין בזן לרשויות העירוניות השכנות, שריר וקיים.
ביום שני האחרון נשלח מכתב מאיגוד ערים מפרץ חיפה לרפי אלמליח, מנכ"ל מנהל התכנון, ובו נטען כי "ניתן לזהות עלייה במספר התוכניות והבקשות שמוגשות לשם קבלת היתרים, לחצי פיתוח משמעותיים שאינם מעידים על הכרה בהחלטות הממשלה הרלוונטיות בעניין ובהלך הרוח התכנוני סביב קידומה של תמ"א 75". החשש הוא שבזן (בתי זיקוק לישראל) קובעת עובדות בשטח ותקשה מאוד לפנות את המפעלים המזהמים במפרץ חיפה.
ברקע הדברים החלטתת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מחודש מאי 2022 על הכנת תוכנית מתאר ארצית למפרץ חיפה (תמ"א 75). הכיוון הוא להפסיק את פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ בתוך עשור תוך קידום תכנון חדש של האזור, שיאפשר פיתוח ויהפוך אותו מחצר אחורית לאזור מוטה מגורים המכיל גם תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליטני. התוכנית, שעליה חתום משרד יעד אדריכלים, הועברה בפברואר האחרון להשגות, לקראת דיון להפקדה.
רשימת הבקשות הסותרות את יעדי תמ"א 75 כוללת, כך ע"פ איגוד ערים מפרץ חיפה, תוכנית להקמת תחנת כוח מוסקת בגז טבעי בקוגנרציה לייצור חשמל והספקת קיטור לצרכיי מפעלי קבוצת בזן, בקשה להיתר להחלפת מיכל האתילן הקיים בכאו"ל (מפעל מקבוצת בזן), בקשה להחלפת האקסטרודרים הישנים בכאו"ל, ובקשה לתוספת בנייה להרחבת חדר האוכל הקיים ושיפוץ מלא של המטבח המוסדי בבזן.
עו"ד שרית גולן שטיינברג, יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה, אמרה לכלכליסט כי המהלך הנדרש הוא הכרזה על סעיף 77-78 (הקפאת תוכניות), שלא יאפשר קידום הוצאת היתרים בכל השטח "כל התוכניות של בזן מראות שהם פה בשביל להישאר. הם מתעלמים מהחלטת המדינה להביא לסגירתם. עלות מימוש התוכניות שהם מקדמים היא עשרות מיליוני שקלים. לא סביר שהם ישקיעו סכומים כאלה בשביל 6-7 שנים. תמ"א 75 לא נכנסה לתוקפה ולכן אני מאמינה שיש צורך בסעיף 77-78, שנועד למצבי ביניים כאלה. מה שקורה זה שבזן מנסה להקפיא מצב קיים".
פסק דין שהתקבל שלשום (ג') ע"י השופט מנחם רניאל מחזק את טענות איגוד הערים מפרץ חיפה בדבר הצורך הדחוף בסעיף 77-78. ההחלטה נוגעת לעתירת בז" נגד הוועדה המחוזית חיפה בעניין יוזמה של בזן להקים טורבינת גז בצמוד לדוד קיטור קיים. השופט קבע, בניגוד לעמדת המשרד להגנת הסביבה ומנהל התכנון, כי אין מניעה לקידום הפרויקט: "לא רק שלתמ"א 75 אין עדיין תוקף והיא בגדר תוכנית בהכנה, אלא שלא ניתן להסתמך על הציפייה שבעתיד תינתן ההנחיה לקידום תוכניות העלולות להטיל מגבלות תכנוניות. בהשאלה ניתן לומר שלא רק שהביצה הזו עדיין לא נולדה, גם התרנגולת העתידה להטיל אותה עדיין לא נולדה".
בתגובה לפניית כלכליסט בעניין טענות איגוד הערים של מפרץ חיפה, בחרו בקבוצת בזן להתייחס רק לפסק הדין: "בית המשפט הבהיר בהחלטתו העקרונית כי אין סתירה בין החזון העתידי של מפרץ חיפה לבין אישור תכנית לתקופת הביניים. פסק הדין עולה בקנה אחד גם עם החלטת הממשלה, במסגרתה הובהר כי כל צעד שיעשה יהיה תוך שמירה על הביטחון האנרגטי ואספקת דלקים סדירה למשק. בית המשפט התייחס בהחלטתו לקידום תמ"א 75, וכתב בפסק הדין כי "לא רק שהביצה הזו עדיין לא נולדה, אלא גם התרנגולת העתידה להטיל אותה עדיין לא נולדה". התכנון חייב להבטיח רציפות תפקודית מלאה, בראייה כלל ארצית, וכל פעולה בניגוד לאינטרס הלאומי עלולה לסכן את משק האנרגיה ואספקת הדלקים למדינה".