סגור
המרכז למורשת רחבעם זאבי
המרכז למורשת רחבעם זאבי. תוקצב ב־25 מיליון שקל, בסופו של דבר (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
הפרה של כללי המינהל התקין: המרכז למורשת גנדי נבנה עוד לפני שהועבר תקציבו

סמנכ"לית במשרד ראש הממשלה דרורית שטיינמץ אישרה את ההתקשרות עם מועצה אזורית שומרון להקמת המרכז לפני שהועברו לשם כך התקציבים בפועל, לכאורה בניגוד להחלטת ועדת המכרזים

התקציב לבניית המרכז להנצחת מורשת רחבעם זאבי אושר רק לפני שלושה שבועות, אך העבודות לבנייתו באזור התעשייה ברק בשומרון נמצאות בשלבי סיום והוא ייפתח בשנה הקרובה. הנס הזה קרה משום שדרורית שטיינמץ, סמנכ"לית במשרד ראש הממשלה ומקורבת למשפחת נתניהו, חתמה על ההסכם לבנייתו עם המועצה האזורית שומרון כבר ב־2019 בלי שעמד לרשותה תקציב לכך. החתימה על הסכם עם המועצה היא לכאורה גם בניגוד להחלטת ועדת המכרזים תוך הפרה של כללי המנהל התקין.

"חתימה על הסכם מותנת בהעברת תקציבים בפועל"

הפרשה התחילה לפני יותר משש שנים. במרץ 2017 התקבלה החלטת ממשלה על הקמה בשומרון של מיזם תיירותי חינוכי על שם רחבעם זאבי. על פי ההחלטה, במיזם שותפים שבעה משרדי ממשלה: הביטחון, התיירות, העלייה והקליטה, החינוך, האוצר, החקלאות והמשרד לשוויון חברתי. נקבע כי כל אחד מהם יעביר למשרד רה"מ סכום של כמה מיליוני שקלים ובסך הכל 23.5 מיליון שקל בשתי פעימות בשנים 2017 ו־2018. משרד רה"מ אמור היה להיות הגוף שמרכז את התקציב, או "מאגם" אותו
בשפה ממשלתית. לניהול הפרויקט הזה מונתה שטיינמץ, באותה עת מנהלת אגף תקציבים ופרויקטים במשרד רה"מ. שטיינמץ היא אולי הזרוע המבצעת בפרויקט, והיא גם מוציאה לפועל הוראות של הבוס – ראש הממשלה בנימין נתניהו.
כשנה אחר כך התכנסה ועדת מכרזים של משרד ראש הממשלה ואישרה התקשרות בפטור ממכרז עם המועצה האזורית שומרון לצורך הקמת המיזם באזור התעשייה ברקן.
על פי החלטת הוועדה, משרד רה"מ יעביר 26 מיליון שקל למועצה האזורית לצורך הקמת המיזם, סכום שמרביתו כאמור צריך היה להגיע ממשרדי ממשלה אחרים. כמו כן, ההתקשרות עם המועצה כוללת העברה של 3.5 מיליון שקל נוספים מדי שנה במשך חמש שנים לצורך תחזוקה שוטפת של המרכז. בסך הכל היקף ההתקשרות הוא 43.5 מיליון שקל.
ההחלטה של ועדת המכרזים כוללת הסתייגות מפורשת וברורה, על פיה משרד רה"מ יכול לחתום על הסכם עם המועצה האזורית שומרון רק לאחר שכל אחד ממשרדי הממשלה השותפים למיזם יעביר למשרד רה"מ את החלק שלו בתקציב הפרויקט. הניסוח בפרוטוקול ועדת המכרזים לא מותיר מקום לספק: "יודגש כי מכיוון שהחלטת הממשלה קבעה שחלק משמעותי מהסכומים יועברו על ידי משרדי הממשלה השונים בשנת 2017, דבר שלא קרה, חתימה על הסכם מותנית גם בהעברת התקציבים בפועל". שטיינמץ הייתה חברה באותה ועדה והיא אף חתומה על ההחלטה.
2 צפייה בגלריה
דרורית שטיינמץ
דרורית שטיינמץ
סמנכ"לית במשרד רה"מ דרורית שטיינמץ. נחקרה בנציבות שירות המדינה
(צילום: מתוך חשבון הפייסבוק של אייסף - הקרן הבינלאומית לחינוך)
משרדי הממשלה לא העבירו את הכסף במועד. לכן, באוגוסט 2019 עודכנה החלטת הממשלה על הקמת המרכז להנצחת רחבעם זאבי כך שמשרדי הממשלה שמוזכרים בה צריכים להעביר את הכסף עוד באותה שנה. אולם על פי גורם במשרד האוצר הכספים האלה לא הועברו. אף על פי על כן, כבר בספטמבר 2019 הובילה שטיינמץ לחתימה על הסכם עם המועצה האזורית שומרון. בעקבות זאת הפרויקט החל להיבנות וצפוי להיפתח במהלך 2024. כלומר, שטיינמץ חתמה על הסכם בלי שהיה לה כסף בקופה.
משרד ראש הממשלה יקבל את הכסף שאותו הוא צריך לשלם למועצה האזורית שומרון רק כעת, בזכות הכספים הקואליציוניים שאושרו לפני שבועיים חרף העלויות הכרוכות במלחמה הארוכה בעזה ובצפון.
הסיפור הזה מסביר מדוע היה כל כך בוער לרה"מ להגדיל ב־50% את התקציב להקמת מרכז למורשת רחבעם זאבי. כפי שפורסם ב"כלכליסט", התוספת אושרה לפני כשלושה שבועות במסגרת תיקון של החלטת ממשלה על העברות כספים למימוש מטרות פוליטיות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. על פי החלטת הממשלה במאי על העברות תקציביות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, משרד ראש הממשלה אמור היה לקבל לטובת הקמת המרכז להנצחת גנדי 9.76 מיליון שקל ב־2023 ו־10 מיליון שקל ב־2024. אבל במקום לצמצם בהוצאות מיותרת לטובת צורכי המלחמה והמשק, הסעיף הזה התנפח בנובמבר כך שמשרד רה"מ מקבל 14.9 מיליון שקל ב־2023. ההחלטה לשנת 2024 לא השתנתה. בסך הכל יקבל משרד רה"מ 25 מיליון שקל לצורך הפרויקט.

למה צריך להעביר תקציב שהועבר כבר ב־2019?

ממשרד ראש הממשלה מסרו לנו בתגובה כי "בניגוד לנטען, רק לאחר קבלת התקציבים ממשרדי הממשלה, נחתם הסכם התקשרות (עם מועצה אזורית שומרון, א"ג) ביום 12.09.2019, וזאת בהתאם לכללי מינהל תקין, ובאישור חשב המשרד".
אלא שאם טענת משרד ראש הממשלה נכונה, הרי שמשרד ראש הממשלה מקבל תקציב כפול להקמת מרכז להנצחת מורשת רחבעם זאבי: 26 מיליון שקל בשנת 2019 ו־25 מיליון שקל שאושרו בנובמבר השנה. כמו כן, בבדיקה מול משרד האוצר עולה כי התקציב לא הועבר ב־2019 והתקציב שאושר בנובמבר השנה הוא במקום הכסף שהובטח לפני ארבע שנים.
למה לשטיינמץ ולראש הממשלה נתניהו היה כל כך חשוב להעביר עשרות מיליוני שקלים מועצה האזורית שומרון כחודש וחצי לפני הבחירות לרשויות המקומיות? אולי משום שבראש המועצה עומד יוסי דגן, מהחזקים באנשי הליכוד. קבוצת המתפקדים שמוביל דגן ("קבוצת ההתיישבות בליכוד") מונה כ־9,000 איש ונחשבת לאחת החזקות בתנועה.

2 צפייה בגלריה
יוסי דגן יו"ר המועצה האזורית שומרון
יוסי דגן יו"ר המועצה האזורית שומרון
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן. אחד האנשים החזקים בליכוד
(צילום: דנה קופל)

הפרה לכאורה של כללי המינהל התקין אינם חדשים לשטיינמץ. ב־2019 נציבות שירות המדינה פתחה בחקירה משמעתית נגד שטיינמץ בחשד שביצעה התקשרויות ורכישות תוך חריגה מסמכות. ההליך נגרר ובסופו של דבר ב־2022 נרשם בתיקה האישי מכתב התראה החתום על ידי ממנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז יאיר פינס. בנוסף נעמה שולץ, מנכ"לית משרד רה"מ בעת כהונת יאיר לפיד, ביקשה בספטמבר 2022 מנציבות שירות המדינה לבחון עבירת משמעת נוספת של שטיינמץ.
תגובת משרד רה"מ במלואה: "החלטת ממשלה מספר 2621 מיום 30.04.2017 קבעה: להקים בתחומי המועצה האזורית שומרון, בכפוף לכל דין, מיזם תיירותי, חינוכי ותרבותי על שמו ולזכרו של השר רחבעם זאבי. כמו כן, נקבע על איגום משאבים בין השנים 2017–2018, ע"ס 26 מיליון שקל עבור הקמת המיזם מהמשרדים; ביטחון, תיירות, עלייה וקליטה, חקלאות, שוויון חברתי וירושלים ומורשת.
"עוד קובעת ההחלטה כי 'החל ממועד פתיחת האתר, יוקצו למועצה האזורית שומרון סך של 3.5 מיליון שקל לשנה למשך חמש שנים לצורך ניהול ותפעול המיזם. לשם כך, יקצה משרד התיירות סך של 2 מיליון שקל לשנה, משרד ירושלים ומורשת יקצה סך של 1 מיליון שקל לשנה ומשרד התרבות והספורט יקצה 0.5 מיליון שקל לשנה, לכל אחת מהשנים האמורות. ועדת המכרזים המשרדית אישרה את ההתקשרות ביום 10.4.2018, אישור ועדת הפטור בחשכ"ל לביצוע ההתקשרות, התקבל ביום 27.2.2019.
"המשרד פעל לתקן את החלטת הממשלה 2621, בהחלטה 4673 ביום 23.08.2019 בה נקבע שאיגום המשאבים יתבצע בשנת 2019, במקום בין השנים 2017–2018. בניגוד לנטען, רק לאחר קבלת התקציבים ממשרדי הממשלה, נחתם הסכם התקשרות ביום 12.09.2019, וזאת בהתאם לכללי מינהל תקין, ובאישור חשב המשרד".

גלגול ההחלטות על הקמת המרכז למורשת גנדי

  • 2017 - התקבלה החלטת ממשלה על הקמת המרכז למורשת גנדי
  • 2018 - אושרה התקשרות פטורה ממכרז עם מועצה אזורית שומרון בכפוף להעברת תקציב בפועל מכל אחד מהמשרדים המעורבים למשרד ראש ממשלה
  • 2019 - שטיינמץ חתמה על הסכם עם מועצה אזורית שומרון, מבלי שהועברו התקציבים, והחלה בניית המרכז
  • 2023 (דצמבר) - אושרה תוספת של 25 מיליון שקל למשרד רה"מ לצורך הפרויקט, במקום תקציבים ממשרדי הממשלה