סגור

שקד: תמ"א 38 תוארך בשנה נוספת

התוכנית תוארך עד אוקטובר 2023. החידוש הגדול: שרת הפנים תוכל לקבוע בצו מתחמים שבהם יותרו עד 550% זכויות בנייה וכן מתחמים שבהם ממ"ד לא ייכלל בחישוב האחוזים. המטרה: "לגרום לכך שהחלופה תהיה כלכלית גם בפריפריה"

שרת הפנים איילת שקד הודיעה היום (א') כי לאחר התייעצות עם שר האוצר אביגדור ליברמן ושר השיכון והבינוי זאב אלקין, הוחלט להאריך את תמ"א 38 בעוד שנה אחת - עד אוקטובר 2023.
לפי הודעת השרה, מטרת ההארכה היא "לתת לשוק ודאות ותקופת הסתגלות לחלופה החדשה במקביל לתמ"א, כדי למנוע ריק". לפי ההערכה של שקד, החקיקה תעלה לקריאה שנייה ושלישית בחודש מאי, והתקנות וחקיקת המיסוי יושלמו במהלך הקיץ.


שקד הבהירה שבכוונתה לבקש מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה כבר באפריל 2022 להאריך את התמ"א בעוד שנה. לדבריה, מינהל התכנון תומך בחלופת שקד, אך שקד מעריכה שמנכ"לית מינהל התיכנון, דלית זילבר, תתנגד למהלך בדיון המועצה הארצית. החשש של זילבר, כך טוענת שקד, הוא שאם יהיה שר פנים אחר, הוא עלול להשאיר את המצב על כנו, כלומר להאריך עוד את תמ"א 38.
שלומי הייזלר, יו"ר מטה התכנון הלאומי, הודה שבתקופה האחרונה היתה תחושה קשה של אי ודאות, ולכן מיעוט יחסי של היתרים להתחדשות עירונית נקודתית במתכונת תמ"א 38. מצד שני, הוא לא צופה שתופעה זו תמשיך גם בשנה וחצי הקרובות, עד לכניסת החלופה לתוקף.

1 צפייה בגלריה
איילת שקד  ברקע הריסת בתים תמ"א 38 תמא 38
איילת שקד  ברקע הריסת בתים תמ"א 38 תמא 38
איילת שקד, ברקע הריסת בתים תמ"א 38
(צילום: עמית שעל)

מתווה תמ"א 38 החדש, או חלופת שקד, הוא תיקון מס' 136 לחוק התכנון והבנייה שעבר בקריאה ראשונה בכנסת בחודש דצמבר 2021. המתווה יאפשר הריסת מבנים קיימים בני 2-5 קומות, הקמת מבנים חדשים עם הוספת עד 300% לשטחי הבנייה שהוקמו עד 2005, כלומר הגעה למצב שבו זכויות הבנייה מגיעות לעד 400%, פי חמישה מהמבנה הקיים.
כמו כן החלופה כוללת מסלול של חיזוק מבנים ותוספת בנייה, בסגנון תמ"א 38/1, אך עם מחצית מזכויות הבנייה ביחס למסלול ההריסה ובנייה מחדש, כלומר 200%. בשני המסלולים לא תהיה מגבלת גובה על המבנים החדשים, וגם, תאושר תוספת שטחי ציבור בהיקף של 10%-15% מכלל השטח הבנוי.
יש לציין כי שרת הפנים תוכל לקבוע בצו מתחמים שבהם יותרו עד 550% זכויות בנייה, וכן לקבוע מתחמים שבהם ממ"ד לא ייספר בחישוב האחוזים. המטרה היא לגרום לכך שהחלופה תהיה כלכלית גם בפריפריה הרחוקה.
התיקון קובע שהוועדות המקומיות יקבלו את הסמכות לקדם את תוכניות תמ"א 38 החדשה, אך רק אם יגישו לוועדה המחוזית תוכנית כללית להתחדשות עירונית בתוך שלוש שנים מיום תחילתו של התיקון לחוק. מי שלא יגישו - יאבדו את סמכותן הבלעדית לאשר תוכניות לפי התיקון, ויזמים יוכלו להגיש אותה גם לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.
כמו כן החלופה מאפשרת מסלול ניוד זכויות, לצד תוספת זכויות, כלומר ניתן יהיה לנייד זכויות ממבנים לשימור למגרש אחר.
אחד מנושאי הביקורת המרכזיים על תמ"א 38, בעיקר מצד הרשויות המקומיות, היה הפטור מהיטל השבחה, שנועד אולי לעודד התחדשות עירונית, אך מנע את הרווח מהקופה העירונית. על פי הצעת החוק הנוכחית, יהיה פטור חלקי מהיטל השבחה – 25%.
ממינהל התכנון נמסר: "הכשלים של תמ"א 38 ידועים לכל. במקום להוות זרז היא מהווה חסם הן להגדלת היצע יחידות הדיור והן להתחדשות עירונית אמיתית, שכוללת צורכי ציבור ותשתיות נדרשות עבור התושב. העמדה המקצועית של מינהל התכנון היתה ונשארה שתמ"א 38 חייבת לסיים את דרכה בהקדם האפשרי, וזו תהיה גם עמדתנו במועצה הארצית".
עו"ד ישי איציקוביץ, שותף, מנהל מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', אמר כי "הרעיון של השרה שקד לחפיפה בין המתכונת הנוכחית של תמ"א 38 לבין החלופה המוצעת במסגרת תיקון 136 לחוק התכנון והבנייה אינו בר יישום, שכן כל בר דעת מבין מה יעדיפו הרשויות המקומיות לקדם. בהינתן ששיקול הדעת נתון להן, משמעות הדברים היא המתת חסד של תמ"א 38. לדעתי, ההארכה והחפיפה המוצעות אינן לוקחות בחשבון שחלופת שקד דורשת התקנת תקנות ותקופת התאקלמות רחבה יותר מתקופה של כמה חודשים ועל כן יש לאפשר הארכה של תמ"א 38 באופן בלעדי לתקופה ארוכה יותר".