סגור
בית למכירה בית ל עיקול ארה"ב
בית לעיקול בארה"ב. דרום קרוליינה היא השיאנית (צילום: fstop123/Getty Images)

המשכנתא חונקת את האמריקאים ועיקולי הבתים עלו ב־8%

לאחר רגיעה שנרשמה במהלך הקורונה בגלל איסור זמני על עיקולי בתים, מתחילת השנה הם חזרו לטפס ברקע הריביות הגבוהות שמקשות על הרוכשים לפרוע הלוואות. בניו יורק דווקא ירדו העיקולים בפברואר ב־41%

חלום הבית הולך ומתרחק משיעור גדל של אמריקאים, זאת על רקע הריביות הגבוהות ויוקר המחיה המאמיר, שהביאו גם לעלייה בהיקף עיקולי הבתים ברחבי המדינה.
לפי נתוני חברת המחקר ATTOM, המתמחה במגזר הנדל"ן, הוגשו בחודש שעבר 32,938 מסמכים לעיקול נכסי מגורים בארצות הברית. אלה כוללים הודעות על חדלויות פירעון, לוחות זמנים למכירות פומביות של הנכסים ועיקול הזכויות על ידי הבנקים. מדובר על עלייה חדה של 8% לעומת פברואר שעבר, אף כי נרשמה ירידה קלה של 1% בהשוואה לנתונים של חודש ינואר, שעמדו על 33,270, אז נרשם זינוק של 10% בעיקולי הבתים לעומת דצמבר.
בשיעור הריבית הנוכחי שחל בארה"ב על משכנתאות ל־30 שנה, קונה ממוצע נאלץ לשלם כ־1,000 דולר יותר בחודש לעומת עסקה דומה לפני כשנתיים
"העלייה השנתית בפעילות העיקולים מצביעה על שינוי בדינמיקה בתוך שוק הדיור", מסר מנכ"ל ATTOM, רוב בארבר. "המגמות הללו עלולות להוביל לשינוי בתנאים הפיננסיים עבור בעלי הבתים ולהתאמות באסטרטגיות השוק ובנהלי ההלוואות", ציין בדו"ח. עם זאת, בפברואר עוקלו 3,397 נכסים לאחר השלמת ההליך, ירידה של 14% לעומת ינואר ו־11% לעומת השנה שעברה. בינואר, על פי רוב נרשמת עלייה בהגשת מסמכי עיקול בשל העיכובים שנגרמים בגלל חופשת חג המולד והשנה החדשה. "בינואר הבחנו בעלייה קלה במסמכי העיקול, שניתן לייחס באופן חלקי לעומס שנוצר במערכת בשל החגים", ציין בחודש שעבר בארבר בראיון לאתר מרקט ווטש. "אולם, גורמים חיצוניים נוספים כמו העלייה בשיעורי הריבית, האינפלציה, שינויים בתעסוקה ותנאים נוספים בשוק עלולים להשפיע גם כן", הדגיש.
מגמת העלייה בעיקולי הבתים החלה עוד בשלהי 2021 לאחר שפג תוקפם של האיסורים שהשיתו הממשלה והרשויות על עיקולים במהלך מגפת הקורונה. לפי ATTOM, במהלך 2023 כולה הוגשו מסמכי עיקול ל־357,062 נכסים, המייצגים 0.26% מכלל יחידות הדיור בארצות הברית, עלייה של 10% מאז 2022 וזינוק של 136% לעומת 2021. בה בעת, הנתונים שיקפו ירידה של 28% מ־2019 לפני פרוץ המגפה.

הפד נלחם באינפלציה

שוק הדיור מתמודד גם עם עלייה במחירי הבתים ומחסור בבתים למכירה, המקשים על הצרכנים לרכוש בתים. בנוסף, שיעורי המשכנתאות הגבוהים בעקבות מאמצי הבנק הפדרלי המרכזי להילחם באינפלציה, מקשים על בעלי הבתים לעמוד בתשלומי ההלוואות. לפי נתוני ענקית המשכנתאות פרדי מק, הריבית הממוצעת על משכנתא ל־30 שנה עומדת על 6.75%. בשיעור הנוכחי, קונה ממוצע נאלץ לשלם כמעט 1,000 דולר יותר בחודש לעומת עסקה לרכישת בית שהיתה מתבצעת לפני כשנתיים, אז עמדה הריבית על כ־3.08%.
על פי הנתונים שאספה חברת הנדל"ן רדפין, המחיר החציוני לבית עמד בינואר על 379,100 דולר, בעוד תשלום המשכנתא החודשי החציוני עמד על כ־2,600 דולר.

תביעה על עמלות סוכנים

חומרת המצב משתנה בהתאם למדינה. כך, בדרום קרוליינה נרשם שיעור העיקולים הגבוה ביותר בפברואר, שפירושו כי מסמכי עיקול הוגשו לאחד מכל 2,248 יחידות דיור. גם בדלאוור נרשם שיעור גבוה של הגשת מסמכים, לאחד מכל 2,428 יחידות. מדינות נוספות בקצה העליון של הרשימה כוללות את פלורידה, אוהיו וקונטיקט. לשם השוואה, השיעור הארצי עמד בפברואר על מסמכי עיקול שהוגשו לאחד מכל 4,279 נכסים. בדרום קרוליינה נרשמה גם העלייה הגדולה ביותר בהשלמת הליכי העיקול — זינוק של 51%, בעוד שבמיזורי דווח על עלייה של 50% ובפנסילבניה, 46%. לעומת זאת, הירידה החדה ביותר בהליכי העיקול נרשמה בג'ורג'יה לאחר שמספר הנכסים ירד ב־52%, שנייה היתה ניו יורק עם ירידה של 41%.
במקביל לעלייה בעיקולים, ישנן גם בשורות טובות לקוני הבתים הפוטנציאלים. ביום שישי, איגוד סוכני הנדל"ן הארצי (NAR) הגיע לפשרה בתביעת הגבלים עסקיים שהוגשה נגדו בטענה שניפח את עמלות הסוכנים. ההסדר ככל הנראה יוביל להורדת חלק מהעלויות הכרוכות ברכישת בתים. לפי תנאי ההסדר, יבוטלו הכללים על גביית עמלות והקונים יוכלו לנהל מו"מ עם הסוכנים. עד כה, המוכרים נדרשו לשלם עמלות משולבות של 5%־6% לסוכנים שלהם, כשהסוכנים של הקונים קובעים את התעריפים. כלומר עבור בית במחיר חציוני של 379,100 דולר, נאלצו המוכרים לשלם עמלה של כמעט 23 אלף דולר. איגוד סוכני הנדל"ן נדרש גם לשלם קנס של 418 מיליון דולר בפיצויים לרוכשי בתים. ההסדר נדרש עדיין לאישור בית המשפט.