מסתמן: גם בניינים שלא נפגעו מטילים ייאלצו לעבור פינוי בינוי
לאחר הסכמות בין בכירי משרדי הממשלה, התוכנית המיוחדת לשיקום השכונות שנפגעו מטילים תאפשר הכללת עד 25% בניינים שלא ניזוקו במתחמי השיקום המואצים. המתווה כולל גם פיצויים מוגדלים לדיירים ואפשרות להפקעת זכויות במקרה של אי הסכמה. המשנה ליועמ"שית הסכימה למתווה לאחר התנגדות ארוכה, אך עדיין נותרה המשוכה הפוליטית
פריצת דרך בהליך החקיקה של התוכנית המיוחדת לשיקום השכונות שנפגעו מטילים. לאחר שבועות של קיפאון, הסכמות שאליהן הגיעו בכירים במשרדי הממשלה הרלוונטיים בישיבה שהתקיימה היום (ב') יאפשרו לקדם את החוק החדש. החוק הזה יאפשר לבנות מחדש בניינים שקרסו מפגיעת הטילים בפרק זמן מהיר יחסית, תוך קיצור הבירוקרטיה שעמה נאלצים להתמודד הדיירים, ועם אפשרות שהדיירים יקבלו פיצוי כספי מוגדל.
אולם נותרה עדיין משוכה גבוה - הקיפאון הפוליטי. קידום התוכנית מחייב חקיקה, אלא שהכנסת בפגרה, וגם כשתשוב ממנה לא ברור אם יש לקואליציה רוב שיאפשר לקדם את החוק, משום שהמפלגות החרדיות פרשו ממנה. אפשר רק לקוות כי הסוגייה הזו תהיה חשובה לפוליטיקאים לפחות כפי שחשוב להם ההליך להדחת היועצת המשפטית לממשלה.
בגיבוש התוכנית מעורבים משרד האוצר, מינהל התכנון שרקם את ההיבטים התכנוניים והמשפטיים, הרשות להתחדשות עירונית ומשרד השיכון.
מה שמנע עד עתה את קידום התוכנית הוא התנגדות של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה הרלוונטיים ובראשם כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה. הם התנגדו למתווה שבו יוכנסו לתוכנית שיקום מואצת בניינים שלא נפגעו או שהנזק שלהם מהטילים לא מחייב הריסה. כעת סוכם כי אפשר להכניס לגבולות התוכניות במתכונת המואצת בניינים שלא ניזוקו כלל, בתנאי ששיעור המבנים האלה יהיה עד 20%-25% מכלל המבנים. המשמעות היא כי יהיו מתחמים שבהם דיירים בבניינים שלא נפגעו ייאלצו לעבור הליך של פינוי בינוי, גם אם לא ירצו בו. בנוסף, חישוב מספר המבנים יתבצע כך שגם מבנים שספגו פגיעה מטיל אך לא היו מיועדים להריסה - ייחשבו כמבנים להריסה.
המתווה המיוחד לשיקום מציע כי בשלב ראשון יסומנו גבולות המתחמים שבהם נדרשים הליכים מיוחדים, והם יוגדרו "אזור טעון שיקום והתחדשות". על פי ההסכמות שהושגו היום, 75%-80% מהבניינים יהיו כאלה שמיועדים להריסה, אך גם כאלה שנפגעו קשה אך לא מיועדים להריסה על פי חוות הדעת של מהנדס העיר. 20%-25% מהבניינים במתחם יוכלו להיות כאלה שכלל לא נפגעו, בהתאם לשיקול הדעת התכנוני. את המתחמים יסמן צוות מיוחד שכולל את יו"ר המועצה ארצית לתכנון ובנייה, נציג הרשות המקומית, נציג הרשות להתחדשות עירונית, נציג מינהל תכנון, נציג היועצת המשפטית לממשלה, נציג משרד האוצר ונציגי ציבור.
עד עתה יוליס התנגדה למתווה הזה בגלל חשש לפגיעה לא מוצדקת בזכויות הקניין. הפגיעה היא משום שכדי להאיץ את הליכי השיקום המתווה מגדיר לוחות זמנים קצרים ומאפשר למדינה להפקיע את זכויות הדיירים במתחם אם הם לא יגיעו להסכמות על פינוי בינוי תוך 150 ימים. יוליס סברה שאין הצדקה משפטית לצעד כזה כאשר בניין עומד על תילו ולא נגרם לו נזק.
אולם אנשי מנהל התכנון שגיבשו את המודל החדשני ובחנו את המתחמים שנפגעו הסבירו כי אין שום אפשרות לתכנן שכונות חדשות בלי להכניס לגבלות התוכנית גם מבנים שלא נפגעו. הטענה היא כי אם יפעלו רק על פי הדרישות המשפטיות, יכנסו למתחמים המיוחדים שמיועדים לשיקום מעט מאוד בניינים באופן שהופך את המודל המיוחד לחסר טעם. במשרד האוצר לא הסכימו לקדם את המתווה אם לא תהיה בו גמישות שתאפשר על פי צורך הכנסה של בניינים שלא נפגעו. נראה כי העמדה הזו היא שהובילה בסוף של דבר את היועצים המשפטיים להתגמש.
כאמור, המטרה של המתווה החדשני היא להאיץ את הליכי השיקום, ולכן על פי המתווה רוב מינימלי של דיירים (51%) יוכל לפעול כנגד המתנגדים, ובית משפט יוכל למנות נאמן שיחתום במקום המתנגדים על הסכמים עם יזמים. זאת, בעוד שבתוכנית רגילה רק רוב של שני שלישים מאפשר פנייה לבית המשפט.
המתווה מאפשר לדיירים לבחור בין שתי חלופות: האחת היא פינוי בינוי, במסגרתו, כמו בכל תוכנית פינוי בינוי, הם יחזרו לבניין לאחר שיבנה מחדש. אך באופן חדשני קיימת לדיירים הזכות לבחור בפיצוי מוגדל: המדינה או היזם יקנו מהם את הדירה לפי שווייה בתוספת פיצוי נוסף. הספירה של רוב הדיירים כוללת גם את אלה שבחרו במסלול הפיצוי לא לחזור לבניין.
בכל מקרה, הדיירים חייבים להגיע להסכמות עם יזם תוך 150 ימים. לאחר התקופה הזו, במקרה שלא יגיעו להסכמות, המדינה תוכל להתערב ולכפות עליהם יזם שהיא בחרה. צעד נוקשה נוסף הוא מקרה שבו בעלי דירות לא יסכימו למתווה הפיצויים או לחתימה על הסכם עם יזם. בתרחיש כזה היזם שנבחר על ידי המדינה יוכל להפקיע בכוח את זכויות אותם דיירים, הפיצוי שהם יקבלו יהיה שווי השוק של הדירה לפני פגיעת הטיל, אך ללא התמריץ שמובטח למי שבחר בתחילת הדרך במסלול הפיצוי המוגדל.































