סגור

בלעדי
התוכנית: לפרק 15 ועדות תכנון מקומיות - בעיקר ערביות

רשות האכיפה במקרקעין מגבשת רשימה של ועדות מקומיות בעלות תפקוד לקוי, שהיא ממליצה להפסיק את פעילותן. הוועדה הבולטת ברשימה: טירה, שמתנהלת זה כשנתיים ללא מהנדס עיר וללא תובע על עבירות בנייה

רשות האכיפה במקרקעין מגבשת רשימה של כ־15 ועדות מקומיות, שאותן היא ממליצה לפרק בגלל תפקוד לקוי. בהמלצה הזו טמון חומר נפץ פוליטי, בין היתר משום שרוב הוועדות הן מוסדות תכנון של רשויות ערביות.
הסמכות לאשר את ההמלצות של רשות האכיפה, שנמצאת תחת סמכות משרד האוצר, ולפרק ועדות מקומיות היא של שרת הפנים איילת שקד. באירוע נדיר כזה, לאחר הפירוק, סמכויות התכנון באותה רשות עוברות לוועדה סמוכה גיאוגרפית. אם תתקבל החלטה כזו, היא תחליש מאוד את כוחם של ראשי הערים הרלבנטיים.

3 צפייה בגלריה
טירה
טירה
טירה. בעיה של אכיפת עבירות בנייה
( צילום: נמרוד גליקמן)

הוועדה הבולטת ברשימה היא זו של טירה, שלפי גורמים בממשלה לא רק שאינה מתפקדת, אלא גם מסכלת ניסיונות לשקם אותה. ההמלצות עוד לא גובשו סופית, אך בין הוועדות שנשקלת האפשרות לפרקן נמצאות הרשויות נצרת; טייבה; רהט; מזרח השרון, שמטפלת בקלנסווה; אבו בסמה; בקעת בית הכרם, שבין היתר מטפלת בדיר אל אסד ומג'דל כרום; רכס הכרמל, שאמונה על אכיפת דיני התכנון בעוספיא ודלית אל כרמל; מעלה הגליל, שבה כסרא, סמיע, ינוח ג'ת וגם תפן, כפר ורדים ושלומי. בנוסף, בוחנים גם את הוועדות המקומיות של אלעד ושל לכיש.
ועדה מקומית לתכנון ובנייה היא המוסד הנמוך בהיררכייה של מוסדות התכנון, והיא יכולה לאשר רק תוכניות בנייה הכפופות לתוכנית מתאר עירונית. עם זאת, עוצמתה בכך שהיא מנפיקה היתרי בנייה וגם אמונה על אכיפה של עבירות בנייה. חברי הוועדה הם חברי מועצת העיר, ובראש הוועדה עומד ראש העיר.

פערי תכנון

בשנים האחרונות המדינה פועלת להדביק פערי תכנון ביישובים ערביים, שבהם נפוצה בנייה לא חוקית, משום שבעבר לא היו עתודות קרקע מאושרות לבנייה. כיום מאושרות בקצב מואץ תוכניות בנייה, תוך ניסיון לכלול בהן גם בתים שנבנו בעבר ללא היתר, כדי להימנע מהריסתם. במקביל יש מאמץ לבלום בנייה לא חוקית חדשה,שפוגעת במאמצים לממש תוכניות בנייה.

3 צפייה בגלריה
שרת הפנים איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הרצון של רשות האכיפה במקרקעין לפרק את הוועדה המקומית טירה עלה בדיון שנערך בפברואר השנה, בנוגע לתוכנית לבניית 1,200 דירות ביישוב. הדיון נערך בלשכתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כרמית יוליס, שאימצה המלצה מרוככת מעט לעומת הדרישה של הרשות לאכיפה במקרקעין. הדיון עסק בתוכנית ל־270 דונם במערב העיר, ש־60% מהם בבעלות המדינה. משרד השיכון והבינוי מבקש לקדם את תכנון המתחם במסלול המואץ של הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שיש לה סמכויות נרחבות שמאפשרות לה לאשר תוכניות בקצב מואץ ולהסיר במהירות חסמי תכנון.
אלא שבדיון אצל יוליס עלה, כי הוועדה המקומית טירה לא אוכפת עבירות בנייה והליך הוצאת היתרי הבנייה שלה אינו עומד בסטנדרטים המתבקשים, בין היתר משום שהיא לא פועלת באמצעות המערכת המקוונת של מינהל התכנון. החשש הוא כי הימשכות עבירות הבנייה תסכל את התוכנית החדשה.

הופסק הליווי לטירה

החשש מבוסס על ניסיון העבר - במאי 2019 אושרה תוכנית אחרת בדרום העיר לבניית 2,400 דירות, אבל לדברי היועצת המשפטית של הרשות האכיפה במקרקעין, לילך שלום, גם לאחר אישור התוכנית בוצעו במתחם עבירות בנייה שמסכלות את האפשרות לממש את התוכנית החדשה. עוד עלה בדיון, כי אין לעירייה מהנדס עיר זה כשנתיים ובנוסף - גם תפקיד התובע לא מאויש. מינהל התכנון ליווה את הוועדה המקומית, אך עם פרישתה של מהנדסת העיר לפני שנתיים הליווי הופסק ולא חודש. בנוסף, במאי 2019 נלקחו מהוועדה סמכויות להוצאת היתרי בנייה בשטח מסוים בגבולות היישוב והועברו לוועדה המחוזית מרכז, לאחר שהוועדה המקומית הנפיקה היתרים לבנייה למגורים בשטח שמיועד לחקלאות.

3 צפייה בגלריה
כרמית יוליס
כרמית יוליס
המשנה ליועמ"ש כרמית יוליס
( צילום: עמית שאבי)

אף שהגופים שנכחו בדיון הסכימו כי תפקודה של טירה בתחום התכנון לקוי, עלתה מחלוקת בין משרד השיכון לרשות האכיפה. ברשות התנגדו באופן גורף להכרזה על המתחם כמועדף לדיור בגלל התנהלות העירייה והסכימו לתמוך בהכרזה על המתחם כמועדף, רק לאחר העברת סמכויות האכיפה אליהם. במשרד השיכון ביקשו, לעומת זאת, לאפשר לממשלה להכריז על המתחם כמועדף לדיור כבר עתהובמקביל לטפל בוועדה המקומית. בסיכום הדיון יוליס קיבלה את עמדת משרד השיכון וקבעה שהממשלה יכולה להכריז על המתחם כמועדף, אבל התוכנית לא תתקדם ולא תעבור לבחינה ולאישור הותמ"ל ללא מתווה שיבטיח את שיפור התנהלות הוועדה. מתווה שבו גם ייבחנו מינוי מלווה מקצועי לעירייה וכן נטילת סמכויות האכיפה שלה והעברתן לרשות האכיפה במקרקעין.
ראש העיר טירה מאמון עבד אלחי מסר בתגובה, "לבקשתי מבוצעת כעת בדיקה מעמיקה של התכנון והבנייה לדיור בטירה".
מימנהל התכנון נמסר כי הוא "יפעל בהתאם לנקבע בסיכום הפגישה בראשותה של המשנה ליועמ"ש לגיבוש מתווה שיבחן בין היתר מלווה מקצועי לוועדה המקומית".