סגור

השוק נרגע? ירידה של 28% ברכישת דירות באפריל לעומת מרץ

לפי נתוני משרד האוצר, באזור המרכז נרשמה יציבות ברכישת דירות חדשות ודירות שנרכשו על ידי משקיעים. כמעט שליש מהרוכשים במרכז הם עובדי הייטק; השכר הממוצע של משק בית שרכש דירה במרכז - 64 אלף שקל. עסקאות מחיר למשתכן צנחו בכ-30%

אחרי שקצב העסקאות לרכישת דירות נבלם במהלך הרבעון הראשון של השנה, בחודש אפריל נרשמה ירידה של ממש בהיקף העסקאות, לראשונה מאז תחילתה של מגפת הקורונה - כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים לחודש אפריל של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר.
מהסקירה עולה כי בחודש אפריל נרכשו בסך הכול 9,000 דירות (חדשות ויד שנייה) - ירידה של 17% בהשוואה לאפריל 2021, וירידה חדה יותר של 28% בהשוואה לחודש מרץ האחרון. בתוך כך, למרות הירידה בהיקף העסקאות, עדיין מדובר על היקף גבוה וחודש זה ממוקם ברמה הרביעית בגובהה בעשרים השנים האחרונות (בעסקאות בשוק החופשי ובהשוואה לחודשים מקבילים).
בשוק הדירות מיד שנייה נמכרו בחודש זה 5,800 דירות - ירידה של 16% בהשוואה לאפריל אשתקד ו-27% בהשוואה למרץ השנה. הירידה בעסקאות הקיפה את כלל האזורים בארץ, אך ירידות מתונות יותר נרשמו באזור חיפה, באר שבע וחדרה. הירידה המתונה ביותר נרשמה באזור חיפה – 1% בלבד. מנגד באזור נתניה והמרכז מדובר בשיעורי ירידה חדים של 22%-30% בהתאמה.
מבחינת העסקאות לרכישת דירות חדשות, באפריל נרכשו 3,300 דירות – ירידה של 20% בהשוואה לאפריל אשתקד, ושל 31% בהשוואה לחודש מרץ האחרון. לפי הנתונים, מתוך רכישות אלה, במחיר למשתכן נרכשו בחודש אפריל 946 דירות - ירידה חדה של 32% ו-30% בהתאמה לחודש אפריל אשתקד ולחודש מרץ 2022.
ברמה האזורית, מתוך 10 אזורים, בשבעה מהם חלה ירידה ובשלושה נרשם גידול. אזור המרכז היה הבולט ביותר בגידול, ונמכרו בו 500 דירות בשוק החופשי - גידול חד של 25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וגידול של 10% בהשוואה לחודש הקודם. לגידול זה יש הסבר בדמות שני פרויקטים, באור יהודה ובקריית אונו שבהם נמכרו דירות רבות. מנגד, בנתניה, בתל אביב ובחדרה חלו ירידות חדות במכירות הקבלנים בשוק החופשי – בשיעור של 35%-40%. בעקבות הירידה במכירות הקבלנים, תזרים המזומנים שנרשם בעקבות המכירות ירד ב-31% מהחודש הקודם ועמד על 6.7 מיליארד שקל. חלק מירידה זו נובע מירידה בשיעור דומה במכירות בתוכנית מחיר למשתכן בהשוואה לאפריל הקודם.
בדומה לירידה ברכישה על ידי רוכשי דירה ראשונה ומשפרי דיור, גם היקף הרכישות של המשקיעים ירד בשיעור דומה של 28% בהשוואה לאפריל הקודם, ו-27% בהשוואה למרץ השנה. בחודש זה רכשו המשקיעים 1,400 דירות. הירידה מוסברת בין היתר בהעלאת מס הרכישה על המשקיעים, שהתגובות אליו מצד המשקיעים היו חזקות יותר בהשוואה לשנים עברו, שבהן היו העלאות דומות של מס הרכישה.
עם זאת, ובאופן חריג באזור המרכז (ללא העיר תל אביב), המשיכו המשקיעים לרכוש דירות כמעט ללא מפריע. אזור המרכז לא נחשב לאזור שבו יש רכישות רבות מצד משקיעים ובדרך כלל הוא נמצא בפיגור בהשוואה לאזורים כמו חיפה, תל אביב ובאר שבע, שבהם יש היקף גבוה של רכישות מצד משקיעים. באזור המרכז נרכשו בחודש זה 264 דירות על ידי משקיעים, בדומה לחודש אפריל 2021, ועלייה של 3% בהשוואה לחודש מרץ האחרון. גם במקרה זה, בדומה למכירות הקבלנים, ההסבר לכך הוא בעיקר שני פרויקטים – באור יהודה וקריית אונו שבהם נמכרו דירות רבות.
ניתוח זהות המשקיעים באזור המרכז מצא ש-27% מהם מועסקים בענף ההייטק. השכר הממוצע למשק בית שרכש דירה באזור זה עמד על 64 אלף שקל. לאחר קיזוז של מכירות דירות על ידי משקיעים, ניתן לראות כי מלאי הדירות להשקעה הצטמצם בחודש זה ב-480 דירות.
חלקם של הזוגות הצעירים (שעבורם מדובר בדירה ראשונה) בכלל הרכישות ירד ב-22% בהשוואה לאפריל אשתקד ועמד על 4,600 דירות. עם זאת, בניכוי עסקאות מחיר למשתכן מדובר בירידה מתונה יותר של 4% בלבד.