סגור

בלעדי
בפעם השנייה בתוך 4 חודשים: מחיר המלט עולה ב־15%

המלט התייקר כבר ב־30% מאז הקיץ. היבואנים תולים את האשמה בהתייקרות חומרי הגלם ובבעיות בתובלה הימית, כמו פקקים בנמלים. עליית המחירים תתגלגל למדד תשומות הבנייה, ומיזמי תשתיות גדולים והשיפוצים הביתיים צפויים להתייקר

קדחת ההתייקרויות במשק לא פוסחת על שוק המלט: בימים האחרונים המחירים של מלט בתפזורת עלו ב־8%-5%, ומחיר המלט המשווק בשקים במשקל של 50 ק"ג ו־25 ק"ג עלה בממוצע ב־15%, כך נודע ל"כלכליסט".


מחיר של טונה מלט בתפזורת עומד כעת על 290 שקל, ועם תוספת של עלויות ההובלה ללקוח הוא עומד בממוצע על 330-320 שקל. מלט בתפזורת הוא סוג המלט המבוקש ביותר, עם נתח של 85% מהשוק.

3 צפייה בגלריה
אייל הכט איל הכט מנכ"ל סימנט
אייל הכט איל הכט מנכ"ל סימנט
מנכ"ל סימנט, איל הכט. "הערכה מחודשת לקראת סוף הרבעון"
(צילום: עמית שעל)

זאת הפעם השנייה בתוך ארבעה חודשים ששוק המלט מקפיץ מחירים: באוגוסט האחרון העלו היבואניות, ובמרכזן סימנט והר טוב, את מחירי המלט ב־15%. יצרנית המלט היחידה בישראל, נשר, העלתה אז את המחירים בכ־12%.
במכתב ששיגר ללקוחותיו כבר לפני חודש והגיע לידי "כלכליסט", הסביר מנכ"ל סימנט איל הכט את העלאת המחירים שנכנסה לתוקף ב־1 בינואר ב"התעצמות מגמת העלייה במחירי חומרי הגלם, הדלקים וההובלה הימית ואלה משפיעים באופן משמעותי על עלויות המלט". בהודעה שמסר ללקוחותיו הוא עדכן כי מחיר טונה של מלט בתפזורת ובשקים יתייקר בכ־56 שקל והוסיף שסימנט תעשה הערכה מחודשת לגבי מחירי המלט לקראת סוף הרבעון הראשון. ימים אחדים אחרי עדכון המחירים של סימנט, גם היבואנית לב ברון קומודיטיס, שבבעלות איש העסקים בני ברון, הודיעה ללקוחותיה על העלאת מחירים. בתחילת השבוע היא העלתה ב־47 שקל את המחיר של טונה מלט אפור וב־35 שקל את המחיר של טונה מלט לבן.
"חלק הוציאו ללקוחות שלהם מכתבים, חלק לא, אבל כולם העלו מחירים", אמר ל"כלכליסט" גורם בענף. "השוק הזה נהיה מוזר ולא רציונלי. יש בו 10 שחקנים, 60% ממנו זה יבוא - אבל המחירים רק עולים. בתוך ארבעה חודשים מחיר המלט עלה בכ־30%".

3 צפייה בגלריה
שק מלט שקי מלט מפעל נשר
שק מלט שקי מלט מפעל נשר
שקי מלט במפעל נשר
(צילום: דנה קופל)

את עליית המחירים מהקיץ האחרון הובילה סימנט שבבעלות מספנות ישראל ונמצאת בשליטת אנשי העסקים סמי קצב, אסי שמלצר ושלומי פוגל. סימנט הובילה בשנים האחרונות את הורדת המחירים בשוק המלט באמצעות יבוא נרחב מטורקיה ומיוון, באופן שריסק את המונופול ארוך השנים של נשר.
נשר, שבשליטת לן בלווטניק באמצעות כלל תעשיות, מחזיקה היום בנתח של כ־40% מהשוק ובשל ירידת חלקההיא כבר לא מוגדרת מונופול. היבוא של סימנט הוביל גם להפסקת ייצור המלט בידי מלט הר טוב, שבשליטת משפחת וייל, וזו הפכה ליבואנית של מלט ושל קלינקר שאותו היא טוחנת למלט.
גורמים בשוק המלט הסבירו את העלאת המחירים מהימים האחרונים גם בעומס המתמשך בנמלי הים, שהוביל בשנה האחרונה את היבואנים בענף לשלם יותר מ־60 מיליון שקל על זמני המתנה ארוכים מהרגיל של אוניות ברציפי הנמלים. הגורמים העריכו בשיחות עם "כלכליסט" שהעלאת המחירים הזאת לא תהיה האחרונה.
גורם שמקורב לנשר טען כי לעומת היבואנים, העלאת המחירים מצדה היא נקודתית ולא גורפת וממילא הסרת המגבלות שהיו עליה בשנים שהוגדרה מונופול בשוק מזמנת לה יכולת תמרון רחבה יותר מול הלקוחות.

3 צפייה בגלריה
אינפו השחקנים הגדולים בשוק המלט
אינפו השחקנים הגדולים בשוק המלט
השחקנים הגדולים בשוק המלט

את שוק המלט בישראל עדיין מובילה נשר, שמייצרת על פי הערכות כ־4.4 מיליון טונות מלט בשנה, ואחריה סימנט שמייבאת כ־1.5 מיליון טונות. שפיר מייבאת כ־1.2 מיליון טונות, מלט הר טוב מייבאת כמיליון טונות, הנסון עם יבוא של כ־800 אלף טונות, ולב ברון עם יבוא של כ־550 אלף טונות. בין השחקנים בשוק גם רביע נופי, שמייבא על פי הערכות כמה מאות אלפי טונות של מלט וכך גם יבואנים קטנים שמייבאים מלט מירדן.
על פי הערכות, השוק בארץ מגלגל מדי שנה כ־2 מיליארד שקל וצורך כ־10 מיליון טונות מלט בשנה, כמות שכוללת גם 3 טונות שמופנים לעזה וליו"ש. מרכיב המלט במחיר של דירה נחשב זניח ועומד על 1%, לרוב כי קבלנים נוטים לספוג חלק מההתייקרויות. עם זאת, לעליית מחירי המלט בכ־30% בתקופה של כארבעה חודשים צפויה להיות השפעה עקיפה על מחירי הדירות דרך מדד תשומות הבנייה. כך, התייקרויות אלה צפויות לייקר גם מיזמים גדולים בתחום התשתיותהתייקרות המלט צפויה להשפיע על ענף השיפוצים ולהוביל לעליית מחירים של כ 5% ־6%.