סגור
בניית ממ"ד בעיר שדרות
בניית ממ"ד בשדרות. ארכיון. "לא מובן על איזה מבנים מדובר" (גדי קבלו)

מינהל התכנון מקדם הליך מהיר להקמת ממ"דים; מומחים: התוכנית לא ריאלית

לפי התוכנית שעל הפרק, תוספת מיגון תוכל לחרוג מקווי הבניין המוגדרים בתב"ע ללא צורך באישור מיוחד מהוועדה המקומית; מומחה לרישוי ל"כלכליסט": "אף דייר בבניין משותף לא יכול להקים ממ"ד עצמאית, הוא חייב שיתוף פעולה. היוזמה הזאת היא כוסות רוח למת"

במדינת ישראל אין עדיין נתונים רשמיים לגבי מספר הממ"דים, אך המלחמה האחרונה מוכיחה כי ברמה ארצית המצב אינו טוב, בלשון המעטה. יש פחות מדי ממ"דים ומקלטים, וגם הקיימים אינם עונים עוד על הצרכים. על רקע המצב הנוכחי, המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לדון בישיבתה הקרובה מחר (ג') בהליך מהיר לאישור הקמת ממ"דים בכל הארץ. הכוונה היא שתוכנית לתוספת מיגון תוכל לחרוג מתוכנית בניין עיר (תב"ע) בכל מה שקשור לקווי בניין ולא יהיה צורך לבקש הקלה, כלומר אישור מיוחד מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. עניין משמעותי אחר הוא שלא יהיה צורך לפרסם את התוכנית לבניית הממ"ד, וכך השכנים לא יוכלו להתנגד.
אולם, מומחים שעימם שוחח "כלכליסט" טוענים כי התוכנית לא באמת ישימה בפועל. יגאל צ'ודנר, מהנדס ומומחה לניהול הליכי רישוי, סבור שהמדינה חייבת לייצר רשימה מסודרת של מבנים הדורשים מיגון ושהתוכנית המוצעת אינה נותנת מענה לבעיה: "יש פה טריק. רוב מגבלות הבנייה בארץ נקבעו בהוראות תוכניות מתאר מחוזיות. בפועל, אם קו הבניין נקבע בתב"ע בסמכות מחוזית, אז התוכנית בכלל לא רלוונטית כי היא משנה הוראות של תוכניות מתאר מקומיות בלבד. יש מעט מאד תוכניות בניין עיר שנעשו בסמכות וועדות מקומיות - רק כאלה שיש להן הסמכה שניתנה בשנים אחרונות. עניין אחר, ולא פחות משמעותי, הוא שלא מובן על איזה מבנים מדובר. אף דייר בבניין משותף לא יכול להקים ממ"ד עצמאית, הוא חייב שיתוף פעולה. היוזמה הזאת היא כוסות רוח למת".
גם שמאי המקרקעין שמוליק כהן מחברת SK שמאות מקרקעין ספקן ביחס לישימות התוכנית: "הבעיה היא הליכי הרישוי בכלל והעובדה שמדובר בדירות ובבניינים ישנים להם המענה הנכון והארוך טווח הינו תהליכי התחדשות במסגרת פינוי-בינוי. ההשקעה הכספית בתיכנון והבירוקרטיה, גורמת הלכה למעשה שהעניין יהיה מסובך. בבניינים וגם בצמודי קרקע ישנים לא תהיה השקעה בממ"דים כי ההשבחה תהיה שולית לעומת רכישת מבנה חדש, או הריסה ובנייה מחדש". שמאי המקרקעין אסף גסטפרוינד מחזק את דברי עמיתו: "עלות ממ״ד היא כ-200-150 אלף שקל. בלי סבסוד של העלות הזו על ידי המדינה, לא יהיה שום שינוי בשטח. לא יבנו ממ"דים וכפועל יוצא מכך, גם לא יהיה שום שינוי במחירי הנדל"ן".
מינהל התכנון מסר כי הוא "לא מתעסק ב'טריקים' ובייחוד בשעה קשה זו. המינהל פועל ביתר שאת לתת פתרונות אמיתיים, יציבים ומהירים שייתנו מענה לכלל האוכלוסייה".