סגור
מלחמת עזה כוח צה"ל חיילים על טנק בצפון ישראל ליד הגבול עם לבנון 15.10.23
טנק של צה"ל בגבול לבנון (צילום: Jalaa MAREY / AFP)

איראן מזהירה מפני "פעולות מנע" נגד ישראל

היום העשירי למלחמה: שר החוץ האיראני: "לא ניתן לישראל לעשות מה שהיא רוצה בעזה, ואחר כך לתקוף זירות נוספות"; חמאס: נשחרר שבויים בעלי אזרחות כפולה "כשיתאפשר"; צה"ל עדכן 199 משפחות חטופים, לפחות 1,400 נרצחים והרוגים

היום העשירי למלחמה: צה"ל ממשיך לתקוף ברצועת עזה, בעוד הגבול עם לבנון ממשיך להתחמם - כלכליסט מעביר דיווחים שוטפים

שידור ישיר ממעבר רפיח (צילום: רויטרס)

00:00 - דיווח פלסטיני: חוסל בעזה בכיר בחמאס שטיפל בתיק שליט
לפי דיווחים פלסטיניים, חבר הלשכה המדינית של חמאס ד"ר אוסאמה אל-מזיני חוסל בביתו בעיר עזה. אל-מזיני היה בעבר שר החינוך בממשלת חמאס, והוא טיפל בתיק גלעד שליט.
23:30 - שר החוץ האיראני מזהיר מפני פעולות מנע נגד ישראל
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן הזהיר מפני "פעולת מנע נגד ישראל בשעות הקרובות", ואמר כי "ארצות הברית שלחה לנו מסר לשמור על איפוק ולא להרחיב את מסגרת המלחמה, אך ריסון עצמי לא יהיה חד-צדדי". לדבריו, "אמרנו לאמריקנים שאי-אפשר לדרוש איפוק ולאפשר לנתניהו לבצע פשעים. לא ניתן לישראל לעשות מה שהיא רוצה בעזה, ואחר כך לתקוף זירות נוספות".
23:20 - רסיסי רקטה נפלו במחוז תל אביב
המשטרה פועלת בכמה זירות במחוז תל אביב שבהן נפלו רסיסי רקטה. לא היה נזק או נפגעים. חבלני המשטרה מבודדים את זירות הנפילה וסורקים אחר שרידים נוספים, לשם הסרת סיכון נוסף לציבור. "אנו קוראים לתושבים להימנע מהגעה לזירות, ולא להתקרב או לגעת בשרידי רקטות העשויים להכיל חומר נפץ", נמסר מהמשטרה.
22:20 - חמאס: יש בעזה בין 200 ל-250 שבויים ישראלים, נשחרר בעלי אזרחות כפולה "כשיתאפשר"
מנהיג חמאס חאלד משעל התייחס לסוגיית החטופים בעזה, ואמר כי "יש הבדל בין חייל ציוני שנפל בשבי לבין האזרחים, ואלו עם האזרחות הכפולה, זה חשבון שונה בין אנשי צבא חטופים לאזרחים". הוא הוסיף: "אנחנו מתכוונים להתעמת עם צה"ל, ולא עם האזרחים". בתוך כך, דובר הזרוע הצבאית של החמאס, אבו עוביידה אמר כי "מספר השבויים הוא בין 200 ל-250. יש קבוצה של שבויים בעלי אזרחות כפולה, אנו רואים בהם אורחים שלנו, וברגע שתנאי השטח יאפשרו את שחרורם - נעשה זאת".
21:40 - מטח כבד לגוש דן ולשפלה
התרעת צבע אדום הופעלה בכל מרחב גוש דן והשפלה, ובין היתר בתל אביב, רמת גן, חולון, בת ים, ראשון לציון, נס ציונה ופלמחים.
21:20 - פגיעת רקטה בשדרות
עיריית שדרות עדכנה כי רקטה פגעה בבית ריק מאנשים בעיר. אין נפגעים, וסריקות מתבצעות לאיתור נפילות נוספות.
20:35 - דובר צה"ל: "ממשיכים להתכונן. השריון, החי"ר וההנדסה מתרגלים יחד תקיפות משולבות"
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר כי "חיסלנו כמה מחבלים, בהם ראש המודיעין הכללי חאן יונס, והעדיפות שלנו היא חיסול מחבלים - בעיקר אלו שהשתתפו בטבח הנוראי". הוא הוסיף: "צה"ל מקדם את המוכנות שלו למלחמה, חטיבות המילואים מבצעות נהלי קרב ואימונים, וכוחות שריון חי"ר והנדסה מתרגלים יחד תקיפות משולבות". הגרי התייחס לאירועים הביטחוניים בגבול לבנון: "הגבנו לכל אירוע, חיזבאללה ממומן ומכוון על-ידי איראן, שרוצה להסיט את הקשב שלנו מעזה. יש לנו צבא חזק שיודע לפעול ולהילחם בשתי חזיתות ואף יותר - ביבשה, באוויר ובים".
20:15 - אזעקות הופעלו בתל אביב, גבעתיים, רמת גן ובמרחב גוש דן
19:30 - לשכה ניידת של רשות האוכלוסין לטובת המפונים
רשות האוכלוסין וההגירה הקימה לשכה ניידת באחד מהמלונות באילת, בנוסף לזו שהוקמה בים המלח, לטובת תושבי עוטף עזה שפונו. בלשכה, הכוללת 12 עמדות שירות, ניתן שירות מרשם להנפקת תעודות זהות ודרכונים.
18:34 - ראש השב"כ בהתייחסות ראשונה: "האחריות עליי, לא הצלחנו לייצר התרעה מספקת"
ראש שירות הביטחון הכללי (שב"כ) רונן בר התייחס לראשונה למתקפת הטרור של חמאס באיגרת לעובדי ועובדות הארגון, ואמר: "כמי שעומד בראש הארגון - האחריות היא עליי". בר כתב כי "למרות שורה של פעולות שביצענו, לצערי, בשבת לא הצלחנו לייצר התראה מספקת שתאפשר לסכל את המתקפה". לדבריו, "יהיה זמן לתחקירים - עכשיו נלחמים. אנשינו גילו גבורה, עוז ורוח לחימה. הכוחות התפרסו בזירה ועברו מקרב לקרב, אל מול עשרות מחבלים. איבדנו עשרה מאנשינו הטובים ביותר, נפצעו רבים מאיתנו, אנשי השירות איבדו את קרוביהם".
18:25 - מנכ"ל טבע בביקור הזדהות בישראל
ריצ'רד פרנסיס, שמשלים בימים אלה את השנה הראשונה לכהונתו כמנכ"ל טבע, הגיע לביקור בזק בחברה. פרנסיס, שנמצא רוב הזמן בלונדון, ביקר היום במפעל של חברת התרופות בכפר סבא ומאז כבר עזב את ישראל. במקביל לביקור, הודיעה טבע, שמספקת בדרך קבע כ-35% מהתרופות בישראל, כי תספק פי שלושה יותר תרופות לבתי החולים, לבתי המרקחת ולמטופלים בישראל. כמו כן תתרום למשפחות שזקוקות לכך את תחליף החלב נוטרילון שהיא מייצרת. (סופי שולמן)

8 צפייה בגלריה
מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס ב ביקור ב ישראל
מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס ב ביקור ב ישראל
מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בביקור בישראל
(צילום: טבע)


17:40 - שיחה ראשונה עם מנהיג ערבי: נתניהו שוחח עם נשיא איחוד האמירויות
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא איחוד האמירויות השייח מוחמד בן זאיד, על רקע המלחמה. מדובר בשיחה הראשונה של נתניהו עם מנהיג ערבי מאז פרוץ המלחמה.
17:18 - מטח נוסף למרכז: אזעקות בגוש דן ובשפלה
אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו במרחב גוש דן ובכמה יישובים בשפלה
17:00 - גבול לבנון: אש נפתחה לעבר כוח צה"ל, תותחים הגיבו בירי
צה"ל תקף עמדות בדרום לבנון באמצעות ירי ארטילרי בעקבות ירי מנשק קל שנפתח לעבר כוח צה"ל. אין נפגעים לכוחותינו.
16:45 - אזעקות בת"א, גוש דן וירושלים
התרעות מפני ירי רקטות וטילים נשמעו בתל אביב, גבעתיים, פתח תקווה, גני תקווה, סביון, מעש, קריית אונו, גת רימון, חולון, מקווה ישראל, אזור, בני ברק ורמת גן. כך גם בירושלים, בזמן מליאת הכנסת. בנוסף, האזעקות נשמעו בבית שמש, מעלה החמישה, הר אדר, גבעת זאב, מגשימים, הר גילה, גנות, משמר השבעה, צפריה, בית דגן, ראשון לציון, כפר חב"ד, חמד, אור יהודה ובת ים.
16:09 - מושב החורף של הכנסת נפתח בדקת דומייה לזכר הנופלים והנרצחים
מושב החורף בכנסת נפתח בדקת דומייה לזכר הנרצחים והנופלים במלחמה. (סיון חילאי)
15:54 - אונר"א: חמאס גנב דלקים וציוד רפואי שהיו מיועדים לתושבי עזה
סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) מאשימה את חמאס בגניבת סולר, דלקים וציוד רפואי מהסוכנות שהיו מיועדים לתושבי עזה. בהודעה שפרסמה הסוכנות נכתב: "אונר"א קיבלה אתמול דיווחים כי אנשים עם משאיות המתחזים לנציגי משרד הבריאות של הרשויות בעזה, לקחו דלק וציוד רפואי ממתחם הסוכנות (אונר"א) בעיר עזה".
עוד נכתב כי "הצוות שלנו נאלץ להתפנות ממטה אונר"א בעיר עזה בהתראה של כמה שעות בלילה של 13 באוקטובר. מאז לא הייתה לאונר"א גישה למתחם. מצלמות אבטחה המכסות את הכניסה/יציאה למתחם אונר"א ניזוקו בעקבות הלחימה בימים קודם לכן, והפסיקו לפעול. הדלק של אונר"א וציוד נוסף, מיועדים למטרות הומניטריות - כל שימוש אחר בהם מגונה בתוקף". (איתמר אייכנר)
15:15 - נתניהו ופוטין ישוחחו לראשונה מתחילת המלחמה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין צפויים לשוחח הערב, לראשונה מאז שהחלה המלחמה. לפי יועצו של פוטין יורי אושקוב, "המטרה העיקרית עכשיו היא הפסקת אש מיידית".
לדברי אושקוב, מוקדם יותר שוחח פוטין "על הסכסוך הישראלי-פלסטיני" עם נשיא איראן איברהים ראיסי ועם נשיא סוריה בשאר אסד. בהמשך היום ידון בנושא גם עם נתניהו, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. (איתמר אייכנר)
14:55 - ליברמן על המגעים להצטרפותו לממשלת החירום: "ממוצ"ש אף אחד לא דיבר איתי"
יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן התייחס בישיבת סיעתו למגעים סביב הצטרפותו לממשלת החירום, ואמר כי "ממוצאי שבת אף אחד לא שוחח איתי, לא מטעם הקואליציה ולא מטעם לשכת ראש הממשלה". לדברי ליברמן, "גם התקשרתי אתמול והיום בבוקר למזכיר הצבאי כדי לדבר איתו ולחלוק את התובנות והרעיונות שלו, ועד היום לא קיבלתי טלפון בחזרה". ליברמן אף ציין: "לא שוחחתי עם ראש הממשלה הרבה זמן, אני מודה ומתוודה". (מורן אזולאי)
14:42 - המשטרה מזהירה: ישראלים מצורפים לקבוצות וואטסאפ עם "תכנים קשים" נגד ישראל
יחידת הסייבר בלהב 433 מזהירה מפני ניסיונות לצרף משתמשים ישראלים לקבוצות וואטסאפ שבהן מוצגים "תכנים קשים" נגד מדינת ישראל. ביחידה ממליצים למשתמשים לשנות את הגדרות האבטחה באפליקציה כך שלא יהיה ניתן לצרף אותם באופן אוטומטי לקבוצות. בנוסף ממליצה המשטרה לא ללחוץ על קישורים לא מזוהים או לא מוכרים, גם אם נשלחו על ידי אדם מוכר. (יובל מן)
14:37 - כדי לסייע למאמץ המלחמתי: צה"ל משחרר חיילים מהכלא הצבאי
צה"ל שחרר מהכלא הצבאי חיילים שנענשו בגין עבירות משמעתיות, ובוחן שחרור של כלואים שהורשעו בדין פלילי, כדי לסייע למאמץ המלחמתי ביחידות השונות. חלק מהכלואים ששוחררו הם לוחמים ששבו ליחידתם. הנושא אושר על ידי ראש אכ"א והפרקליטה הצבאית הראשית. (יואב זיתון)
14:17 - ראש ממשלת לבנון: "אנחנו בעין הסערה, איש לא יכול לחזות מה יקרה"
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי התייחס למתיחות בצפון ואמר כי "אנחנו פועלים למען השלום, אבל ההחלטה לצאת למלחמה היא בידיה של ישראל". לדבריו, לבנון נמצאת בעין הסערה, האזור במצב קשה. איש לא יכול לחזות מה עלול לקרות. לאף אחד אין אינטרס לפתוח חזית בדרום לבנון". (ליאור בן ארי)
13:59 - אזעקות באשקלון ובעוטף עזה
אזעקות נשמעות בשעה זו באשקלון ובכרמיה ונתיב העשרה שבעוטף עזה.
13:42 - אזעקות בבאר שבע
אזעקות נשמעות בשעה זו ברחבי מרכז הנגב. בין היתר נשמעו התרעות בבאר שבע, חצרים, שגב שלום ואתר דודאים.
13:39 - המטח לאשדוד: לא ידוע על נפגעים בגוף או נזק
עיריית אשדוד עדכנה כי במטח האחרון לעיר לא היו נפגעים בגוף, ולא דווח על נזק. (מתן צורי)
13:32 - צבע אדום באשדוד
התרעות צבע אדום הופעלו ברחבי אשדוד.
13:28 - הושמדה מפקדת בכיר בכוח נוח'בה, מחבלים חוסלו מהאוויר
דובר צה"ל עדכן כי בשעות האחרונות הושמדו עשרות מפקדות מבצעיות ועמדות שיגור של פצצות מרגמה ברצועת עזה. בנוסף, הושמדה מפקדתו הצבאית של עלי קאדי, אחד מהמפקדים בכוח נוח'בה שחוסל לפני מספר ימים. נמסר כי "מטוסי קרב של צה"ל חיסלו מספר מחבלי חמאס בעת ששהו במתחם צבאי של ארגון הטרור". (יואב זיתון)
13:25 - דובר צה"ל: "חיזבאללה אתגר אותנו, תגברנו עוד את גבול הצפון. אם נידרש - נתקוף בעוצמה"
דובר צה"ל התייחס למתיחות בזירה הצפונית והודה: "חיזבאללה אתגר אותנו אתמול - ותגברנו בעוד כוחות את גבול הצפון". הוא הבהיר כי "נתקוף בעוצמה אם נידרש, אנחנו לא מהססים ונממש התוכניות שלנו בתנאים שמתאימים לנו. רק כשהכל יהיה מוכן - אז נממש". (יואב זיתון)
13:21 - חמאס קורא לתושבי צפון הרצועה "לאתגר את הכיבוש", צה"ל: "כ-500 אלף נעים דרומה"
הזרוע הצבאית של חמאס גדודי עז א-דין אל-קסאם קוראת לתושבי צפון הרצועה שעזבו את בתיהם ונעים דרומה, כפי שהורתה ישראל, לשוב לאזור כדי "לאתגר את הכיבוש שמנסה לעקור אותנו". בצה"ל מסרו במקביל כי "אין שינוי לגבי המעברים שנשארו סגורים. כ-500 אלף עזתים כבר נעים לדרום הרצועה". (יואב זיתון ועינב חלבי)
13:16 - בצל הלחץ האמריקני ל"מחוות הומניטריות": נתניהו נועד עם בלינקן
ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד בשעה זו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהגיע לישראל בפעם השנייה מתחילת המלחמה. הפגישה בין השניים מתקיימת בצל "הלחץ האמריקני", כלשונו של גורם מדיני, למחוות הומניטריות. (איתמר אייכנר)
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב ישראל 16.10.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב ישראל 16.10.23
נתניהו ובלינקן
(צילום: חיים צח / לע״מ)
13:14 - זלנסקי רצה להגיע לארץ יחד עם בלינקן, בישראל הגיבו: "לא הזמן המתאים"
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שביקר בשבוע שעבר במדינות באירופה, רצה להגיע לביקור הזדהות בישראל ביחד עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בישראל אמרו לו ש"זה לא הזמן המתאים", אך ייתכן שעוד יגיע בהמשך. זלנסקי רוצה להביע תמיכה בישראל, אך בשל מגבלותיו - שכן אוקראינה בעצמה נמצאת תחת מתקפת רוסיה במשך קרוב לשנתיים - הוא לא יכול להגיע לישראל במסגרת "נסיעה בודדת".
12:57 - הצלב האדום: מאות אלפי עקורים בעזה בתנאים קטסטרופליים
דוברת הצלב האדום אמרה כי "מאות אלפי עקורים בעזה חיים בתנאים קטסטרופליים. יש סיוע נוסף זמין, אך אנו ממתינים לאישור כניסה לרצועת עזה". עוד נמסר כי "מה שאנחנו מספקים כיום הוא חלק קטן מאוד ממה שתושבי רצועת עזה צריכים. העדיפות היום היא למנוע קריסה מוחלטת של תחום הבריאות בעזה". (עינב חלבי)
8 צפייה בגלריה
מלחמת עזה זבל ברחובות ח'אן יונס 16.10.23
מלחמת עזה זבל ברחובות ח'אן יונס 16.10.23
זבל ברחובות ח'אן יונס
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
12:38 - הדי פיצוץ נשמעו באזור המרכז, ללא אזעקה. חמאס: שיגרנו רקטות לת"א
הדי פיצוץ עזים נשמעו באזור המרכז, אך לא הופעלה אזעקה. חמאס טען במקביל: שיגרנו רקטות לת"א.
12:05 - שוב צבע אדום בעוטף עזה
התרעת צבע אדום נשמעה בקיבוצים נחל עוז וסעד.
11:58 - מד"א: לא דווח על נפילות או נפגעים במטח האחרון לאשקלון ואשדוד
במד"א עדכנו כי עד כה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים במטח האחרון לגן יבנה, אשקלון, אשדוד והסביבה.
11:51 - ברקע הדיווחים על הפסקת אש זמנית בדרום הרצועה: משאיות דלק נצפו ליד מעבר רפיח
ערוץ הטלוויזיה המצרי "אלרד" פרסם סרטון ממעבר רפיח בו נראו משאיות דלק ממתינות למעבר ממצרים לרצועת עזה. מוקדם יותר, שני גורמים ביטחון מצריים מסרו כי ישראל, ארצות הברית ומצרים סיכמו על הפסקת אש זמנית בדרום רצועת עזה החל מהשעה 9:00 בבוקר, שתתרחש במקביל לפתיחת מעבר רפיח.
11:46 - בפעם השנייה מתחילת המלחמה: מזכיר המדינה בלינקן נחת בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת בפעם השנייה מתחילת המלחמה בישראל. בלינקן מגיע שוב לארץ אחרי שביקר בכמה מדינות באזור.
8 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן יורד מהמטוס ביקור ב ישראל 16.10.23
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן יורד מהמטוס ביקור ב ישראל 16.10.23
בלינקן יורד מהמטוס בישראל
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)
11:44 - אזעקות באשדוד ובאשקלון
אזעקות נשמעו באשדוד, אשקלון, גן יבנה, אזור התעשייה עד הלום ויישובים נוספים באזור לכיש.
11:36 - דחיית הבחירות ברשויות המקומיות תאושר בהליך מזורז
הליך דחיית הבחירות ברשויות המקומיות מ-30 אוקטובר ל-30 בינואר 2024 יבוצע באופן מהיר וצפוי להסתיים עוד השבוע. ועדת הכנסת אישרה הבוקר פה אחד' בתמיכת 8 ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה' את הקדמת הדיון בהצעת החוק הממשלתית הזו בכל שלוש הקריאות במליאה. מליאת הכנסת צפויה לאשרה הלילה בקריאה הראשונה, כך שההצבעה בקריאה השנייה והשלישית תיערך ביום רביעי או לכל המאוחר ביום שני הבא.
רון אלמוג מהלשכה המשפטית של משרד הפנים הסביר כי דחיית הבחירות נדרשת בגלל מצב המלחמה. עוד אמר כי לא יחולו שינויים במועדים בחוק שכבר חלפו, כגון הגשת הרשימות לוועדת הבחירות. כעת, ועדת הפנים, שתחל ככל הנראה כבר מחר בדיוניה בהצעת החוק, תתאים את המועדים החדשים ותתייחס לסוגיות שונות כמו מימון הסיעות ועוד. יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אופיר כץ (הליכוד), הציע לעגן בחוק החדש אפשרות לדחייה נוספת במועד הבחירות המוניציפליות ולקבוע מועד שבו יודיע משרד הפנים אם הבחירות יידחו שוב או לא. (צבי זרחיה)
11:29 - גורם מדיני: "אין הפסקת אש. אין הכנסת סחורות, יש דרישות אמריקניות"
בצל הדיווחים בכלי תקשורת זרים, גורם מדיני מבהיר כי "אין הפסקת אש". לדברי אותו גורם, "אין הכנסת סחורות מכל סוג שהוא. יש דרישות אמריקניות בנושא ההומניטרי - ובשלב זה הותר להכניס רק מים לדרום הרצועה שבו אמור להיות אזור לפינוי הומניטרי". (איתמר אייכנר)
11:24 - משרד הבריאות: קרוב ל-4,000 פצועים מתחילת המלחמה
משרד הבריאות מעדכן כי עד כה פונו לבתי החולים 3,968 פצועים, מתוכם 26 במצב אנוש, 310 קשה, 716 בינוני, 2613 קל, 202 חרדה ו-101 בהערכה רפואית.
11:22 - צה"ל: עדכנו את משפחותיהם של 199 חטופים
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, ציין כי הצבא עדכן קרוב ל-200 משפחות שיקיריהן מוחזקים ברצועת עזה. "עדכנו את משפחותיהם של 199 חטופים. אנחנו ממשיכים לקדם את איסוף המידע באשר לחטופים, ומצויים בקשר מתמיד אל מול המשפחות. צה"ל פועל מסביב לשעון כדי להשיב את החטופים", אמר. הגרי ציין כי תקיפות צה"ל מבוססות מודיעין, כדי להימנע מפגיעה בחטופים: "כמובן שאנחנו מחזיקים במידע כזה - אנחנו לא נבצע תקיפה שתסכן את האנשים שלנו".
הוא התייחס לדיווחים על הפסקת אש בדרום הרצועה לצורך סיוע הומניטרי והבהיר: "בשלב הזה המעברים סגורים ולא התקבלה החלטה כזאת. אין הפסקת אש, ואנחנו ממשיכים בפעילות המבצעית שלנו. אם משהו ישתנה נבוא ונעדכן את הציבור. אנחנו ממשיכים במלחמה - ובתקיפה של ארגון הטרור הרצחני חמאס". (יואב זיתון)
11:21 - דובר צה"ל: "עזה היא מוקד הלחימה שלנו, שם נמצאים החטופים"
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, פנה לתושבי צפון רצועת עזה וביקש מהם: "נועו דרומה". בהצהרה הוא אמר כי "עזה היא מוקד הלחימה שלנו - ואנחנו נשארים ממוקדים בזירה הזו. שם נמצאים אזרחי ישראל החטופים". על הוראת הפינוי בצפון אמר הגרי: "הצעד נועד לאפשר לצה"ל חופש פעולה התקפי". (יואב זיתון)
11:08 - אזעקות במודיעין ובשפלה
אעזקות נשמעות בשעה זו במודיעין וכן בכרמי יוסף, משמר איילון, כפר בן נון וכפר שמואל שבשפלה.
11:08 - בתקשורת הערבית מדווחים: מתאפשרת הכנסת משאיות דלק לרצועה
בתקשורת הערבית מדווחים בשעה האחרונה כי מתאפשרת הכנסת משאיות דלק לרצועת עזה. בנוסף דווח כי משרד החוץ הישראלי מסר ל"סקיי ניוז" בערבית ש"ניתן אישור לחלק מהזרים לצאת מהרצועה דרך רפיח", לאחר ההכחשה הישראלית על הפסקת אש בדרום הרצועה. (ליאור בן ארי)
11:04 - מבצע מעצרים ביהודה ושומרון: נעצרו 40 מבוקשים, מחציתם פעילי חמאס
צה"ל ושב"כ עדכנו כי בתום מבצע מעצרים לסיכול טרור והחרמת אמצעי לחימה, הלילה נעצרו ביהודה ושומרון 40 מבוקשים מתוכם כ-20 פעילים של ארגון הטרור חמאס. במסגרת פעילות הכוחות באזור, נאטם בית דפוס שהפיק חומרי הסתה עבור חמאס. (אלישע בן קימון)
10:22 - גם בחמאס מכחישים: "הדיווחים על הפסקת אש - שקריים"
חבר הלשכה המדינית של חמאס עיזאת א-רישק הכחיש את הדיווחים על הפסקת אש זמנית בדרום רצועת עזה, ואמר כי "אין אמת במה שמפיצים חלק מכלי התקשורת, בציטוט גורמים ישראליים ומערביים, לגבי הפסקת אש למשך שעות או פתיחת מעבר רפיח". (עינב חלבי)
8 צפייה בגלריה
מלחמת עזה מלחמה משאיות סיוע הומניטרי ל עזה מחכות ל פתיחת מעבר רפיח 16.10.23
מלחמת עזה מלחמה משאיות סיוע הומניטרי ל עזה מחכות ל פתיחת מעבר רפיח 16.10.23
משאיות עם סיוע הומניטרי לעזה ממתינות לפתיחת מעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Stringer)
10:15 - סקר: תמיכה אמריקאית גורפת בישראל
סקר שערכו ב-CNN מצא תמיכה אמריקאית גורפת לישראל. כמעט כל המשתתפים הביעו מידה מסוימת של אהדה לציבור הישראלי בעקבות מתקפת החמאס. יתרה מכך, 50% מהמשתתפים טענו כי התגובה הצבאית היא מוצדקת לגמרי, 20% ציינו כי יש הצדקה חלקית בלבד לתגובה, בעוד ש-21% אמרו שאינם בטוחים, ו-8% אמרו כי אינה מוצדקת בכלל.
הסקר נערך בתאריכים 13-12 באוקטובר בקרב 1,003 בגירים, כחמישה ימים לאחר מתקפת החמאס. 96% מהנשאלים אמרו כי הם תומכים בישראל, מתוכם 71% הביעו סימפתיה גבוהה לישראלים בעקבות המצב הנוכחי, ו-25% אמרו כי הם חשים סימפתיה מסוימת. עם זאת, מרבית הנשאלים הביעו תמיכה גם בפלסטינים, אך במידה פחותה לעומת התמיכה הישראלית – 41% הביעו סימפתיה גבוהה לפלסטינים ו-46% אמרו כי הם חשים סימפתיה מסוימת.
שאלה נוספת בסקר עסקה בתגובה האמריקאית, והנשאלים התבקשו לדרג את מידת הביטחון שלהם שהנשיא ג'ו ביידן יקבל את ההחלטה הנכונה על המצב בארץ. 47% ענו שיש להם ביטחון רב בו, אך 53% אמרו כי אינם סומכים עליו. לשם השוואה, בסקר שנערך לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, 42% העריכו כי ביידן יקבל את ההחלטות הנכונות. 66% מהאמריקאים שלקחו חלק בסקר אף הביעו חשש שהלחימה בארץ תוביל לפיגועים בארה"ב. (ליטל סמט)
10:11 - בלינקן חוזר לישראל: ייפגש היום עם נתניהו והרצוג
מזכיר המדינה האמריקני, שבימים האחרונים "דילג" בין 7 מדינות באזור - בהן ישראל, יחזור היום לכאן וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג. (איתמר אייכנר)
10:01 - הפלסטינים: 2,750 נהרגו ברצועת עזה מתחילת המלחמה
משרד הבריאות בעזה עדכן כי מתחילת המלחמה נהרגו ברצועת עזה 2,750 פלסטינים ונפצעו כ-9,700 נוספים.
8 צפייה בגלריה
מלחמת עזה מלחמה הריסות רצועת עזה 16.10.23
מלחמת עזה מלחמה הריסות רצועת עזה 16.10.23
הריסות כתוצאה מתקיפות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
09:56 - בלינקן: "לחמאס לא אכפת אם הפלסטינים יסבלו"
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לדרישת ארה"ב לאפשר סיוע הומנטירי לתושבי הרצועה ואמר כי "אנחנו עומדים לצד ישראל כשהיא מגנה על עצמה. ארצות הברית גם פועלת באופן פעיל כדי להבטיח שתושבי עזה יוכלו להיחלץ מפגיעה והסיוע שהם צריכים - מזון, מים, תרופות - יוכל להיכנס פנימה. לחמאס לא אכפת אם הפלסטינים יסבלו".
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב ישראל 12.10.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב ישראל 12.10.23
נתניהו עם בלינקן במהלך ביקורו בישראל בשבוע שעבר
(צילום: Jacquelyn Martin / POOL / AFP)
בימים האחרונים ביקר בלינקן בשבע מדינות באזור וציין כי "מה ששמעתי מכל השותפות הוא השקפה משותפת למנוע את התפשטות הסכסוך, לשמור על חיי חפים מפשע, ולקבל סיוע למי בעזה שזקוקים לו". (דניאל אדלסון, ניו יורק)
09:54 - אוניברסיטת ת"א מעמידה לדין שלושה סטודנטים שתמכו בטרור
אוניבריסטת תל אביב הודיעה שתעמיד לדין משמעתי שלושה סטודנטים בשל התבטאויות ברשתות החברתיות בעד פעולות טרור של החמס ופגיעה בישראל. במקרה אחד, בית הדין המשמעתי קיבל את בקשות האוניברסיטה והורה על מתן סעד זמני הכולל השעיה לאלתר מהלימודים. שני המקרים הנוספים עדיין מתבררים. (שחר אילן)
09:50 - קנצלר גרמניה יגיע מחר לביקור הזדהות בישראל
קנצלר גרמניה אולף שולץ יגיע מחר לביקור הזדהות קצר של כמה שעות בישראל. מכאן ימשיך למצרים. (איתמר אייכנר)
09:36 - לשכת רה"מ: "אין כרגע הפסקת אש וסיוע הומניטרי ברצועה"
לשכת ראש הממשלה מכחישה את הדיווחים על הפסקת אש בדרום רצועת עזה כדי לאפשר סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. "אין כרגע הפסקת אש וסיוע הומניטרי ברצועת עזה תמורת הוצאת זרים", נמסר מלשכת רה"מ. (איתמר אייכנר)
09:35 - מד"א: פצוע קל מרסיסים בעקבות הירי לעוטף
מד"א מעדכן כי בירי הרקטי האחרון לעוטף נפצע גבר בשנות ה-30 לחייו באורח קל. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים סורוקה בבאר שבע לאחר שנפגע מרסיסים. (מתן צורי)
09:29 - פורסמו שמות של שלושה שוטרים נוספים שנפלו בלחימה
המשטרה הודיעה על נפילתם של שלושה שוטרים נוספים מתחילת הלחימה, "אשר פעלו בעוז ובחירוף נפש בחזית הלחימה מול האויב": רס"מ בוריס דנילוב, סמ"ר גדיף מולוגטה וסמ"ר דור מנגדי - לוחמים ביחידת מנהלת תיאום פעולות אכיפה (מתפ"א). מניין חללי המשטרה המעודכן הינו 54.
09:00 - צבע אדום בעוטף עזה
אזעקת צבע אדום הופעלה בקיבוץ בארי שבעוטף עזה.
08:59 - צה"ל: מופעלת תכנית לפינוי 28 ישובים הסמוכים לגבול לבנון
משרד הביטחון וצה"ל הודיעו בשם רשות החירום הלאומית (רח"ל) על הפעלת תוכנית לפינוי 28 יישובים בצפון, במרחק עד 2 ק"מ מגבול לבנון, לבתי הארחה בסבסוד המדינה. הפעלת התוכנית אושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט. נמסר כי "פיקוד הצפון עדכן לפני זמן קצר את ראשי המועצות בהחלטה. התוכנית תנוהל על ידי הרשויות המקומיות, משרד הפנים ורח"ל במשרד הביטחון".
אלה 28 היישובים, המונים כ-10,000 תושבים: רג'ר, דישון, כפר יובל, מרגליות, מטולה, אביבים, דובב, מעיין ברוך, ברעם, מנרה, יפתח, מלכיה, משגב עם, יראון, דפנה, ערב אל עראמשה, שלומי, נטועה, יערה, שתולה, מתת, זרעית, שומרה, בצת, אדמית, ראש הנקרה, כפר גלעדי וחניתה. בחלק מהיישובים כבר עזבו תושבים עצמאית במהלך השבוע הראשון של המלחמה, חלקם לאור המלצות לא מחייבות של ראשי המועצות באזור הצפון. (תומר גנון)
08:50 - דיווח: ישראל הסכימה להפסקת אש זמנית בדרום הרצועה, מ-9 בבוקר
גורמי ביטון מצריים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל, ארה"ב ומצרים הסכימו להפסקת אש זמנית בדרום הרצועה - שתתחיל בדקות הקרובות, ב-09:00. במסגרת הפסקת האש, ייפתח מעבר רפיח לראשונה מאז תחילת המלחמה.
8 צפייה בגלריה
מלחמת עזה מלחמה צוות של הצלב האדום ב צפון סיני 15.10.23
מלחמת עזה מלחמה צוות של הצלב האדום ב צפון סיני 15.10.23
צוות של הצלב האדום בצפון סיני
(צילום: Mahmoud Khaled/Getty Images)
08:39 - לראשונה מאמש: צבע אדום בעוטף עזה
אחרי שמאז 23:00 לא שוגרו טילים מרצועת עזה לשטח ישראל, אזעקת צבע אדום הופעלה הבוקר בנחל עוז.
08:37 - עקב המלחמה: שורה של כבישים נחסמו באזור הדרום
המשטרה הודיעה על חסימת שורה של כבישים באזור הדרום. רשימת הכבישים החסומים: כביש 4 צומת זיקים למערב ולדרום, כביש 25 צומת גילת למערב, כביש 25/34 צומת המזלג למערב, כביש 241 כיכר מרחבים לדרום, כביש 34 יד מרדכי - בית הגדי בשני הכיוונים. מהמשטרה נמסר כי "ציבור הנהגים מתבקש להישמע להוראות השוטרים המוצבים במקום".
08:30 - דיווח בלבנון: רה"מ מעביר מסרים לחיזבאללה לא להצטרף לעימות - ולא מקבל תשובה
גורמים פוליטיים בולטים בלבנון אמרו לעיתון "אל-אחבאר" המזוהה עם חיזבאללה כי ממשלת לבנון מנהלת מדי יום שיחות עם בכירים אמריקנים ואירופים שקוראים לה ללחוץ על חיזבאללה לא להצטרף לעימות מול ישראל. לדברי הגורמים, ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי "מעביר את המסרים האלו - אבל לא מקבל כל תשובה". עוד דווח כי במסגרת המגעים מול לבנון, שרת החוץ הצרפתית ושר החוץ הטורקי יבקרו היום במדינה. (ליאור בן ארי)
08:18 - ארה"ב דרשה, ישראל נענתה: אל תתקפו ראשונים בלבנון. אם תותקפו - נתערב
במהלך סוף השבוע ביקרו כאן שניים מבכירי השרים בממשל ביידן - מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין. בצד הפומבי, הביקורים נתנו תוקף נוסף להתחייבות של הנשיא לעמוד לצד ישראל בשעת צרה. בצד הפרקטי הסיפור מורכב יותר. אוסטין רצה להבטיח שישראל לא תפתח בהתקפה יזומה נגד חיזבאללה.
הוא הציע תמורה הוגנת: התחייבות אמריקנית להכניס טייסים ומטוסים אמריקנים למלחמה אם חיזבאללה יתקוף ראשון. זאת בנוסף לכוח המרתיע בנוכחותן של שתי נושאות מטוסים מול חופי לבנון. האם ישראל נענתה לדרישה? אין ספק. האם איראן הורתעה? יש ספק. בינתיים, איראן ושלוחותיה בוחרות במלחמה על הסף.
בלינקן ואוסטין העבירו מסר נוסף: ארה"ב תתקשה לתמוך בפעולה צבאית בעזה שכרוכה בפגיעה גורפת באזרחים ובסיכון הריבונות המצרית. מעבר לרגישות המתבקשת של ממשל דמוקרטי לזכויות אדם, יש כאן אינטרס מובהק. הוא לא מעוניין להחליש את המשטרים הערביים הפרו-אמריקניים, לא את מצרים, לא את ירדן, לא את איחוד האמירויות ולא את סעודיה. (נחום ברנע)
08:11 - צה"ל תקף פעיל שטח מרכזי בחמאס
צה"ל תקף במהלך הלילה פעיל שטח מרכזי בחמאס. (יואב זיתון)
07:26 - אלה בכירי חמאס שחוסלו ע"י צה"ל ושב"כ מתחילת המלחמה
דובר צה"ל פרסם הבוקר רשימה של בכירי ארגון הטרור חמאס שחוסלו על ידי צה"ל ושב"כ מתחילת המלחמה. בין היתר מדובר במפקד מחוז הדרום בביטחון הפנים של חמאס, מפקד פלוגה ביחידת הקומנדו של חמאס, אחראי חטיבת עזה בכוח האווירי של חמאס ונוספים. (יואב זיתון)
07:19 - השגריר ארדן: "לישראל אין אינטרס לכבוש את עזה"
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר בריאיון לרשת CNN האמריקנית כי לישראל "אין אינטרס" בכיבוש עזה, אך תעשה "כל מה שצריך" כדי לחסל את חמאס. דבריו הגיעו לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר את ישראל בריאיון לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS מפני צעד שכזה: "זו תהיה טעות".
"אין לנו אינטרס לכבוש את עזה או להישאר בעזה", הבהיר ארדן, "אבל מכיוון שאנחנו נלחמים על הישרדותנו והדרך היחידה, כפי שהגדיר ביידן עצמו, היא למחוק את חמאס - נצטרך לעשות כל מה שצריך כדי להשמיד את היכולות של חמאס". בריאיון אחר ל-CNN, שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג הוסיף: "אין לנו רצון לכבוש את עזה, אין לנו רצון לשלוט בחייהם של יותר מ-2 מיליון פלסטינים".
06:17 - כמאה משאיות ממתינות להיכנס ממצרים לרצועת עזה
כמאה משאיות עמוסות באלף טון ציוד הומניטרי ממתינות להיכנס ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח, שצפוי להיפתח בשעה 09:00 לכמה שעות. זו תהיה הפעם הראשונה מפרוץ הקרבות שישראל מאפשרת העברת סיוע לרצועה. (ליאור בן ארי)
06:05 - הותר לפרסום: קצין צה"ל נהרג אתמול מירי נ"ט בגבול לבנון
צה"ל התיר לפרסם הבוקר את שמותיהם של שני חללים נוספים:
- סגן אמתי צבי גרנות, בן 24, מתל אביב, מפקד צוות בגדוד 75, עוצבת סער מגולן, נפל אתמול בפעילות מבצעית כתוצאה מירי נ"ט סמוך למוצב נורית.
- סמל דניאל ראשד, בן 19, משפרעם, לוחם בגדוד 13, חטיבת גולני, שנהרג ב-9 באוקטובר.
06:00 - סיכום חדשות הלילה
צה"ל המשיך במהלך הלילה לתקוף ברצועת עזה. רשת אל-ג'זירה דיווחה על "פיצוצים ושריפות" בשכונת תל אל-הווא שדרום-מערב העיר עזה, כתוצאה מתקיפות של ישראל. לפי הדיווח, צה"ל תקף בשכונות נוספות ברחבי העיר, כולל שכונת זיתון, שג'אעיה ומקומות נוספים. תקיפות התרחשו גם בחאן יונס שבדרום הרצועה, ונטען כי היו הפצצות נוספות בצפון שלה. לפי רויטרס, התקיפות בעיר עזה התרחשו בסמוך לבית החולים המרכזי.
בנוסף, הפלסטינים טענו כי בשכונת אל-תופאח הותקף "מטה הגנה אזרחית", חמישה נהרגו ואחרים נפצעו. ברשת אל-מנאר ובכלי תקשורת פלסטיניים נוספים נטען כי התקיפות הלילה הן "הקשות ביותר" מתחילת המלחמה.
בכלי התקשורת האמריקניים דווח שמעבר רפיח ייפתח הבוקר בשעה 09:00 לכמה שעות, לצורך כניסת אזרחים זרים מצרים - והעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. במהלך הלילה האשים צה"ל את חמאס בתקיפת שיירה שהתפנתה מצפון הרצועה לדרום לפני שלושה ימים, תקיפה שבה נהרגו לפי הדיווחים 70 בני אדם.
לילה "שקט" בדרום - מאז 23:00 לא הופעלה אף התרעת טילים. משרד הבריאות דיווח עד כה על יותר מ-3,800 פצועים. מספר ההרוגים והנרצחים עומד על כ-1,400.
צה"ל המשיך לפעול גם הלילה ברחבי יהודה ושומרון, ולפי רשת אל-ג'זירה כוחות הביטחון עצרו עשרות פלסטינים בשכם, בית לחם, חברון ומחנה הפליטים עקבת ג'בר שביריחו. סוכנות הידיעות הפלסטינית וופא דיווחה כי בעימותים בעקבת ג'בר נהרג מוין דאמו, אסיר משוחרר שהיה מבוקש על-ידי ישראל. לפי הדיווח, הוא נפגע מכמה קליעים בסמוך למסגד.
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר בריאיון לתוכנית "60 דקות" ב-CBS כי אין צורך שארצו תשלח חיילים למלחמה, והוסיף כי "הכוחות הישראליים הם מהטובים ביותר שיש". לדבריו, הוא "בטוח שישראל תפעל בהתאם לכללי המלחמה".
המראיין סקוט פלי ציין בפני ביידן את הקרבות שמתנהלים בגבול הצפון, ושאל אותו מה המסר שלו לחיזבאללה ולאיראן. ביידן השיב, כפי שאמר בנאום התמיכה בישראל בשבוע שעבר: "Don't. Don't, don't, don't". כשנשאל אם הכוונה שעליהן לא לחצות את הגבול ולא להחריף את המלחמה, השיב ביידן: "זה נכון". עם זאת, הנשיא האמריקני ציין כי "אין הוכחות" שאיראן הייתה מעורבת במתקפה הרצחנית, על אף שהיא "תומכת ללא הרף בחמאס ובחיזבאללה".
ביידן הוסיף כי הוא מאמין שישראל חייבת "לחסל את חמאס לחלוטין" - אבל אמר כי "חייב להשאיר פתח למדינה פלסטינית". ביידן ציין כי "אני חושב שזו תהיה טעות גדולה אם ישראל תכבוש שוב את עזה. חמאס והגורמים הקיצוניים שלו לא מייצגים את כל העם הפלסטיני".