סגור
אוהלים בפרדס חנה
אוהל מחאה בפרדס חנה. "אנשים לא מאמינים שאפשר לשנות" (דותן לוי)

מחאת הדיור 2022: "הצעירים לא באים, אני מאמין שהייאוש ניצח"

מחירי הדירות עלו בחדות, השכר נשאר מאחור, אבל מחאת הדיור הנוכחית לא הצליחה להוציא אנשים לרחוב. המארגנים: "אולי לא היינו סוחפים מספיק"

כ־150 איש בלבד, על פי הערכות, הגיעו להפגנה שארגנו אנשי מחאת הדיור מול הכנסת בתחילת החודש, הרחק מהציפיות של המארגנים. "זה עצוב", אומר גיל סהר, ממארגני המחאה, שהקים מאהל מחאה בפרדס חנה, "אבל היו גם מחוות של תמיכה מהציבור כשעצרנו את התנועה ליד סינמה סיטי".
אנשי המחאה הנוכחית התארגנו בצורה מסודרת וראויה לציון עם צוותי עבודה ותחומי אחריות, וללא מאבקי שליטה, אך כל אלה לא עזרו. כשלושה חודשים לאחר תחילתה גם המארגנים מודים כי המחאה אפילו לא
התרוממה. מצב הדיור בישראל של 2022 רע פי כמה מזה שהיה בעת הפגנת ההמונים ב־2011, מחירי הדיור עלו בחדות בשנים שחלפו בעוד השכר הממוצע נותר מאחור. למרות זאת, מארגני המחאה נוכחו שקשה להוציא את הציבור אל הרחובות, לא אל האוהלים ולא אל ההפגנות.
"לא ציפיתי שהמונים יצאו אל האוהלים, המחאה הזו היתה של אנשים עובדים. הצעירים בני העשרים פלוס לא התעניינו במחאה, והחבר'ה בני ה־30 ומעלה היו יותר דומיננטיים", מסביר סהר. "אני מאמין שהייאוש ניצח. אנשים לא מאמינים שאפשר לשנות. והדבר השני, זה לא דור שיוצא לרחוב, הם מתרכזים בפייסבוק. דווקא בפרדס חנה יש עדיין מחאה פעילה של כמה אוהלים של צעירים שאין להם כסף לשכירות, אבל ביתר הארץ זה כבר לא קיים".
בר לונין, מתגוררת כעת במושב בארותיים בעמק חפר, ממובילת המחאה: "אני ובעלי עוברים בין דירות כבר שנים, את הדירה האחרונה, שבעיניי אינה ראויה למגורים, שכרנו כי היינו לחוצים כשהייתי בהיריון". לדבריה, היא מתקשה לקרוא לפעילות שהתרחשה עד כה מחאה, "לא היתה התרוממות שאני יכולה לקרוא לה מחאה, נעשו הרבה מהלכים מאחורי הקלעים, אבל לא הגענו לכנסת ולא התקדמנו לאן שרצינו. מאוד ניסינו שהמחאה לא תהיה שכפול של 2011, אבל כנראה שמסביב כן ציפו לזה וזה פגע בנו. אני חושבת שאחת הסיבות לחוסר ההצלחה היא שהציבור מיואש, חד־משמעית". אך היא גם הוסיפה: "אולי העובדה שלא היו לנו את השניים־שלושה אנשים שיובילו פגעה במאבק".

1 צפייה בגלריה
גיל סהר ו הדס מן ממארגני המחאה
גיל סהר ו הדס מן ממארגני המחאה
גיל סהר והדס מן, ממארגני המחאה
(יובל חן הדס מן)

ארתור גבאי, כלכלן מרמת גן, התמקד בעיקר בצדדים המקצועיים של המחאה, אך גם הוא התאכזב מכך שההמונים לא יצאו אל הרחובות: "הדור של היום נמצא יותר מאחורי המקלדת, ויש גם הרבה אנשים שחושבים שזה לא יעזור. אנחנו בעידן שאנשים מעדיפים לתת לייקים במקום להרים שלט".
הדס מן, גם היא מצוות מארגני המחאה, סבורה שניתן הוציא את ההמונים לרחובות: "נכון שהיה דיסוננס בין ההיענות ברשתות החברתיות לבין מה שקרה בשטח, אבל אני עוקבת אחרי מחאות בעולם ורואה שאנשים כן יוצאים אל הרחובות, אולי זה משהו שאנחנו עשינו לא נכון, אולי המסרים לא היו ברורים מספיק ולא היינו סוחפים".