סגור
כנס מרכז הנדלן באילת - פאנל כנס מרכז הנדלן באילת - פאנל נלחמים בסבך הבירוקרטי - דיון פתוח עם הרגולטורים שבדרך להיתר
מימין לשמאל: קרן דנון, דנון פתרונות; דדי שמחי, עילית הנדסה; רועי רייכר, רמ"י; חיים גליק, נת"ע; רון רוקח, מינהל התכנון; ואייל בן דוד, מקורות (צילום: אוראל כהן)

"יש התנגשות בין האינטרס המקומי לאינטרס הלאומי, וזה תוקע את פיתוח משק המים"

בפאנל תחת הכותרת "נלחמים בסבך הבירוקרטי - דיון פתוח עם הרגולטורים שבדרך להיתר", שנערך בכנס הנדל"ן באילת, התמקד סמנכ"ל הפיתוח במקורות בצורך בקבלת אישורים מרשויות בערים שונות שמסבך את העניינים. מנהל רשות הרישוי הבטיח: "נסייע ליזמים"

יש התנגשות בין אינטרס מקומי לבין אינטרס לאומי בתחומי תשתיות ורגולציה — זה היה המסר שעלה בקרב משתתפי הפאנל בוועידת מרכז הנדלן אילת 2024 בהנחיית קרן דנון, בעלים ומנהלת, קרן דנון פתרונות פשוטים בנדל"ן בעמ.
תא"ל (מיל’) דדי שמחי, יו"ר חברת עילית הנדסה, נציב כב"ה לשעבר וראש מטה פיקוד העורף, אמר כי "עד שהתמניתי לתפקיד נציב כבאות ראשי היתה תחושה שהיזמים הם האויב של הכבאות ואני לימדתי שהם השותפים שלנו וגם הם לא רוצים שהבניין יישרף. כשהייתי נציב כבאות, אמרתי ליזמים שאני הולך לעשות סדר וקבלנים אמרו לי שהם התרגלו לדרך הישנה ו'אל תפריע לנו'. בנושא הבירוקרטיה יש שינוי אמיתי. אי אפשר לשנות תרבות של שבעים שנה בשנה־שנתיים. הצעתי לאחרונה אף להעביר זכויות רישוי למהנדס הבניין. בונים כאן מגדלים מדהימים שמהנדסים יכולים לתת להם אישור. כיום הרבה פרויקטים מחכים למומחה ומפסידים הרבה כסף".
דנון סיפרה שעיריית ירושלים הגדילה את כוח האדם לרישוי ובנייה והיא עובדת יפה מאוד בתחום, ושאלה אם זו לא דרך לפתור את הבעיה. רועי רייכר, רכז רמ"י והגנת הסביבה, אגף תקציבים, משרד האוצר, אמר כי "אושר הסכם שכר חדש שיאפשר גיוס של עובדים נוספים. אני כלכלן ומדבר בעולמות של תמריצים. מה שמניע גופים הוא מה התמריץ שלהם. כיום התמריץ של גורם מאשר הוא החשש שמא יקרה אסון שהוא חתום עליו ואין דבר שמעניש אותו על איחור בבנייה, ולכן החשש תופס את כל קבלת ההחלטות. כמו שפרשת רמדיה הכניסה את משרד הבריאות לחשש. במובן זה, תמריצים הם החשובים ביותר. עשינו שני צירי מעקפים לצד שיפור השכר: ציר רישוי עצמי הולך ומתרחב, וזה עובד בשתי רשויות וקוראים ליזמים לנצל את זה וזה פתח לקידום רישוי, והציר השני הוא רשות הרישוי הארצי".
חיים גליק, מנכל נת"ע, אמר ש"האתגר הכי גדול שלנו הוא הממשק הזה. היו בחירות לרשויות המקומיות ועוכבנו בגלל הרבה סיבות למשך שנה אבל אף ראש עיר לא רצה לפתוח את האדמה בתקופה הזו. אנחנו בהסדרה מול חברת החשמל, שיש לה צרכים שונים. כאשר לוקחים בחשבון את כל הסיכונים, אנחנו נמצאים בסיטואציה מסובכת ומתקדמים יפה מעבר לקו האדום. חייבים ליצור שיתופי פעולה".
רון רקח, מנהל רשות רישוי ארצי, מינהל התכנון, אמר כי "אנחנו אגף עם סמכויות חוקיות ומקדמים היתרים לשלושים פרויקטים. אנחנו רוצים לטפל בפרויקטים חוצי רשויות ולקדם אותם. רשות הרישוי תדע להושיב את כל השחקנים ביחד ועשינו כבר מהלכים כאלה בנעלי 'בעל התשתית', כדי ליישב את הסכסוכים. קודמה חקיקה למגורים לפיה מ־2024 פרויקט שבו מעל 80 יחידות דיור אם יתעכבו אישורים לשמונה חודשים מסיבות לא ענייניות, ניתן לבקש לעבור אלינו. היכן שרשות לא תקדם היתר אנחנו ניקח פיקוד ונסייע ליזמים".
אייל בן דוד, סמנכ"ל פיתוח ולקוחות, מקורות, אמר כי "הסיפור של לקבל אישורים מרשויות בערים שונות מביא לזה שאנו נתקלים בשיקולים מקומיים שתוקעים את היכולת לפתח את משק המים הישראלי. יש התנגשות בין אינטרס מקומי לבין אינטרס לאומי, וזה אתגר עבורנו כחברה".