סגור

מתווך תובע שני מיליארדרים שהחליפו ביניהם וילות בעסקת ברטר

המתווך גל אקוקה תובע את המיליארדרים ליאון פאליק ואלכס קאהן, שמכרו זה לזה וילות בהרצליה פיתוח, בטענה כי לא שילמו לו את מלוא התמורה וגם לא הצהירו עליה כנדרש לרשות המסים

אחת מעסקאות הנדל"ן המעניינות שבוצעו בשנה האחרונה מגיעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בעקבות תביעה שהגיש גל אקוקה, שלטענתו היה המתווך בעסקה. לפי אקוקה, שני מיליארדרים מהרצליה פיתוח החליפו ביניהם וילות בעסקת ברטר, ולדבריו השניים חייבים לו 4.2 מיליון שקל והוא אף מעלה סימני שאלה בנוגע לדיווחים לרשות המסים.
ביוני החליפו שני בעלי הווילות הסמוכות את בתיהם. אחד מבעלי הווילות הוא ליאון פאליק, בן למשפחה ששולטת באימפריית דיוטי פרי ברחבי העולם, מתגוררת בעיקר במיאמי, ותרמה כספים לנתניהו, לטראמפ וגם לארגוני ימין ולהתנחלויות. השני הוא בנימין אסטרוק קאהן, המכונה גם אלכס קאהן, שהורשע בבית משפט בצרפת במסגרת פרשת "עוקץ המאה" שבלבה הונאת מס על מכסות פחמן.
2 צפייה בגלריה
ווילה שמכר פאליק ברחוב בית אשל 75 ב הרצליה פיתוח
ווילה שמכר פאליק ברחוב בית אשל 75 ב הרצליה פיתוח
הווילה שמכר פאליק ברחוב בית אשל 75, הרצליה פיתוח
(צילום: עמית שעל)
פאליק העביר לקאהן בית ברחוב האשל 75, וקאהן העביר לפאליק בית באשל 87. הבית שהעביר קאהן לפאליק הוערך על ידי אקוקה ב־82.5 מיליון שקל, ואילו הבית שהעביר פאליק לקהאן הוערך ב־55 מיליון שקל. אקוקה מציין כי לפי הסיכום בין השניים, סכום הפער, כ־27 מיליון שקל, היה אמור לעבור בכסף.
2 צפייה בגלריה
ווילה שמכר קהאן ברחוב בית אשל 87 בהרצליה פיתוח
ווילה שמכר קהאן ברחוב בית אשל 87 בהרצליה פיתוח
הווילה שמכר קהאן ברחוב בית אשל 87, הרצליה פיתוח
(צילום: עמית שעל)
בתביעה, שהגיש באמצעות עו"ד ישי בית־און, טוען אקוקה כי היה הרוח החיה מאחורי העסקה וסיכם עם השניים שישלמו לו דמי תיווך. הוא מפקפק בדיווח של השניים בנוגע לשווי התמורות, שממנו נגזר התשלום לרשות המסים, והוא מבקש לחשוף מסמכים וחשבונות רלוונטיים. לדבריו, העסקאות דווחו לפי תמורה של 15 מיליון דולר. באתר רשות המסים אין עדיין דיווח על העסקאות הללו. לפי הערכות השווי שמציג אקוקה, על נכס ששוויו 82.5 מיליון שקל מוטל מס רכישה של 7.8 מיליון שקל. על נכס ששוויו 55 מיליון שקל נדרש מס רכישה של 5 מיליון שקל.
מבחינת החובות כלפיו טוען אקוקה כי פאליק התחייב לשלם לו 1% מהעסקה בתוספת מע"מ, ואילו קהאן התחייב לסכום של מיליון דולר אם העסקה תבוצע בשווי של יותר מ־22 מיליון דולר, ו־500 אלף דולר אם העסקה תבוצע בסכום נמוך יותר. לטענתו, פאליק שילם לו עד כה 260 אלף שקל, ונותר לו חוב של 317 אלף שקל; וקאהן, לטענתו, נותר חייב לו 3.8 מיליון שקל, מלוא סכום החוב.
ממשפחת פאליק נמסר בתגובה: “לאקוקה אין רישיון תיווך והוא לא היה מתווך בעסקה. הסכום ששולם לו הועבר אליו לפנים משורת הדין ובתמורה לכך שחתם כי קיבל את מלוא הסכום שביקש וכי אין לו טענות נוספות. תביעתו הוגשה נגד בת שרק סיימה צבא ואין לה קשר לנכס. אנו שוקלים לתבוע אותו על האשמות השווא”.
מעו”ד גיא נוף המייצג את אלכס קאהן נמסר בתגובה: “התביעה הזויה. אקוקה אינו מתווך נדל”ן, אין לו רישיון תיווך, הוא לא ערך הסכם עם הלקוח שלי. כתב התביעה רצוף טיעונים מופרכים וחסר כל יסוד”.
מגל אקוקה נמסר בתגובה: "אני עומד בראש פירמה בעלת רישיון תיווך הפועלת במשך 28 שנים. בתקופה זו ביצעתי עסקאות תיווך בהיקף של למעלה ממיליארד שקל. בעת החתימה על ההסכם, שני הנתבעים קיבלו צילום של רישיון תיווך".