סגור

אמות הגישה הצעה בסך 261 מיליון שקל לרכישת מפעל תעש השלום בתל אביב

המגרש בשטח של כ-3.2 דונם בדרך השלום מזוהם, והמפעל בו מיועד לשימור מחמיר. לצד המפעל ניתן להוסיף בנייה חדשה הכוללת תעסוקה, מסחר ומגורים. העירייה טרם הודיעה על זכייתה של החברה במכרז

חברת אמות השקעות הגישה את ההצעה הגבוהה ביותר בסך 261 מיליון שקל למכרז של עיריית תל אביב, לרכישת זכויות חכירה במגרש בשטח של כ-3.2 דונם בדרך השלום 15. נכון למועד הדיווח, טרם התקבלה בידי החברה הודעה מטעם העירייה על זכייתה במכרז. על המגרש המדובר ניצב מבנה מפעל מגן, שהיה חלק מקומפלקס בשטח 44 דונם של התעשייה הצבאית. מאחר שהקרקע מזוהמת מאד, ייקח עוד זמן רב עד שניתן יהיה לממש את שיקום המבנה הקיים ולבנות בנייה חדשה במגרש.
במגרש בנויים שני מבנים, האחד, בשטח של כ-3,100 מ"ר, לשימור מחמיר והשני, בשטח של כ-2,300 מ"ר, לשימור חלקי. על פי הודעת חברת אמות, על המגרש חלה תב"ע מאושרת לבניית 15,845 מ"ר, בהם 9,507 מ"ר למגורים ל-94 יח"ד, 4,754 מ"ר לתעסוקה, ו-1,584 מ"ר למסחר ושטחי שירות תת קרקעיים בשטח כולל זהה. לעירייה אפשרות לנייד למתחם זכויות בנייה נוספות ממבנים לשימור, בהיקף של כ-560 מ"ר בייעוד למגורים.
מבנה המפעל תוכנן ע"י האדריכל גרשון צפור, אז שותפו של האדריכל בנימין אידלסון. צפור, תכנן מבני ציבור רבים וביניהם, קמפוס בצלאל בהר הצופים, לונדון מיניסטור בתל אביב וביה"ח הפסיכיאטרי בבאר שבע. צפור עיצב את המפעל בסגנון ברוטליסטי, בגמר בטון חשוף. למבנה שני אגפים, האחד של שתי קומות והאחר של ארבע, וביניהם גרם מדרגות משותף. ארבע חזיתות המבנה נבדלות במספר ובצורת הפתחים, שנקבעו על פי כיווני השמש בעונות השונות. ההצללות העמוקות שתוכננו בדופן הקירות מונעות כניסת אור ישיר לתוך החלל.
1 צפייה בגלריה
דרך השלום
דרך השלום
מבנה מפעל תעש השלום בתל אביב
(צילום: דמיטרי ספקטור)
מפעל תעש מגן שעסק בייצור נשק קל פעל במתחם בין השנים 1997-1950. עד שנת 1981 הזרים שפכים לסביבה ללא טיפול מקדים, דבר שגרם לזיהום חמור של הקרקע ושל מי התהום בממסים מוכלרים, ציאניד ומתכות. לפני מספר שנים החליטה עיריית תל אביב, בשיתוף עם רמ"י, בעלי הקרקע העיקריים במתחם, לממן את עלות שיקום המקום טרם שיווק הקרקע וזאת באמצעות קדם מימון שיועמד לטובת העניין. כלומר, מימון הטיהור לא יתבצע משיווק הקרקע לאחר שיווקה.
שמעון אבודרהם, מנכ"ל אמות: "להערכתנו המתחם המתפקד היום כמע"ר תל-אביב, ייתמצב בעתיד כמרכז העסקים הראשי של ישראל. ברכישה זו אמות ממשיכה להעמיק את נוכחותה במתחם. במציאות תכנונית המיישמת ברוב הפרויקטים המשמעותיים לתעסוקה עירוב שימושים, כניסת החברה לפעילות הכוללת מרכיב מגורים הכרחית להמשך התפתחותה וצמיחתה. בכוונתנו לפעול במרץ לקידום הפיתוח, התכנון וההקמה של הפרויקט".