סגור

פרשנות
טירוף המשכנתאות: שיא של חוסר אמון בממשלה

שילוב של כסף זול וזמין, פחד לפספס הזדמנות וחשש מאינפלציה ומגזירות על משקיעים – מריצים את הישראלים לקחת משכנתאות באמוק

הממשלה מדברת, והישראלים עושים. בזמן שהשרים מבטיחים ומברברים על כך שעוד מעט יהיו גזירות על משקיעים ("שוקלים להעלות שוב את מס הרכישה"), שבקרוב יהיו הגרלות שיציעו עשרות אלפי דירות מסובסדות למחוסרי הדירות (60% מהדירות באזורי הביקוש שייבנו על קרקעות שייצאו לשיווק, ו־65% מהדירות בפריפריה), ושאם רק נמתין נראה את ההיצע עוקף את הביקוש ("נשווק קרקע ל־300 אלף דירות"; "נקים ערים חדשות"), הישראלים מפנימים את המסר, מעריכים שמה שהיה הוא שיהיה, שהשרים תמיד יהיו עסוקים בסיסמאות ובפתרונות קסם מעולים ולא בעבודה סיזיפית, והם רצים באמוק ליטול משכנתא.
12,625 ישראלים נטלו משכנתא באוגוסט, חודש שבו הם היו אמורים להיות בחופשה או סתם לרוץ אחרי ילדים. מתוכם, 1,970 היו ישראלים שקנו עוד דירה לאוסף (לא מעט משקיעים אחרים קנו דירה בלי להזדקק לעזרת הבנק), בשביל תשואה שמגרדת את ה־3% ברוטו.
הציבור איבד אמון
לא היו מעולם מספרים גבוהים כל כך, ואין הוכחה חזקה מכך לאובדן האמון שבין הציבור לבין הממשלה שיושבת למעלה. זו שהבטיחה למשל כבר לפני מספר שבועות שתציג "תוכנית דיור גדולה לשוק הדיור" מיד אחרי החגים, אבל אנחנו כבר שבוע אחרי חגי תשרי ולאף אחד אין מושג מתי זה יקרה, מתי השרים יגיעו להבנות, ומתי נראה מסיבת עיתונאים באופק.
נשארנו עם מחוסרי דירות מיואשים ועם משקיעים שחוששים שבקרוב יהיה יקר יותר לקנות דירה, אז הם רצים לקנות אותה כעת.
האשם בכסף הזול
ויחד עם זאת, אחרי שמזדרזים להאשים את הממשלה הטרייה על אוזלת יד וחוסר מעש, מוכרחים להודות שהכסף הזול הוא האשם העיקרי בטירלול הנדל"ני בכל העולם המערבי. בזמן שפה עלו מחירי הדירות ב־8% בשנה האחרונה, בארה"ב או בקנדה הם עלו ביותר מפי שניים.
1 צפייה בגלריה
שר השיכון והבינוי זאב אלקין בנייני מגורים בתל אביב
שר השיכון והבינוי זאב אלקין בנייני מגורים בתל אביב
שר השיכון והבינוי, זאב אלקין
(צילום: קובי קואנקס, אוראל כהן)
שילוב של כסף זול וזמין, פחד לפספס הזדמנות וחשש מאינפלציה שתשחק את המזומן והחלטה שמוטב להפוך אותו לנכס ריאלי.
מתישהו החגיגה תסתיים. אבל עד שזה יקרה, אפילו סימנים מדאיגים נשטפים מדי יום באופטימיות הכללית. כמו העובדה שהלוואות בהיקף של 26.7 מיליארד שקל נמצאות כרגע בסטטוס של דחייה (גרייס), כי ללווים אין כנראה איך לשלם אותן.
קל להסתכל על המספרים המבהילים פי כמה במאי 2020 – 96.5 מיליארד שקל בדחייה, 25% מתיק המשכנתא לעומת 6% בלבד היום, אבל עדיין מדובר בהיקף עצום (שגם טיפס בעוד 110 מיליון שקל באוגוסט). בימים שלפני הקורונה, היקף המשכנתאות בדחייה עמד על 12 מיליארד שקל.
משק במשבר? המון ישראלים לא מסוגלים לשלם על הדירה שקנו? אל תפריעו לגלגל הנדל"ני להמשיך להסתובב.