סגור
נתן אלנתן ראש מטה התכנון הלאומי המיועד
נתן אלנתן, יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה ממליץ: דיון נוסף על תוספת נציגי ממשלה בוועדות התכנון

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה היום בשינוי הרכב וועדות התכנון. על הפרק: הצעה בעקבות ההסכמים הקואליציוניים לתוספת נציגי משרד ההתיישבות לוועדות. יו"ר המועצה הארצית ונציגי משרדי החקלאות, הרווחה והגנת הסביבה התנגדו לשינוי שלא יבטא את האינטרס החברתי והסביבתי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה כינסה היום (ה') ישיבה שלא מן המניין לדיון בשינוי הרכב וועדות התכנון. על הפרק: ההצעה לתוספת של שני נציגי משרד ההתיישבות לוועדות המחוזיות צפון ודרום, ונציג נוסף של המשרד במועצה הארצית לתכנון ובנייה - תיקונים שבאים בעקבות ההסכם הקואליציוני. במקביל, הוצאו נציגי משרד החקלאות מהחברות בוועדות.
נתן אלנתן, יו"ר המועצה הארצית, ומינויו של אריה דרעי, אמר היום בגלוי כי הוא חושב שהחלטת הממשלה אינה נכונה וכי ימליץ לה לקיים דיון נוסף בנושא. באופן מפתיע, נציגי משרד החקלאות, הרווחה והגנת הסביבה התנגדו אף הם לשינוי בהרכב המועצה הארצית וקראו לבחון שוב את הרכב הנציגים במועצה, כדי שיהיה בהרכב הוועדה יותר ביטוי לאינטרס החברתי והסביבתי.
פרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית התבטא בחריפות נגד המהלך: "זה הפרה של איזונים על פני זמן. זה לא הצעד הראשון, היו הפרות קודמות בצורה של וועדות עוקפות לטובת הממשלה (ותמ"ל) ואנחנו רואים פה את המשך. זו לא רק הפרת האיזון בין הממשלה והחברה האזרחית, אלא גם בין גופים יזמיים לבין גופים מתכללים. החטיבה להתיישבות היא אולי הגרועה שביניהם מבחינת ההטיות. מן הראוי שהמועצה הארצית תקבל החלטה בעניין ותקיים הצבעה בנושא. אני חושב שההחלטה צריכה לדרוש, בבד עם תוספת נציגי הממשלה, גם את כל האחרים. או שיקבעו ממלאי מקום. זאת צריכה להיות אמירה ברורה של המועצה הארצית. לא לקבל עכשיו את נציגי הממשלה ואז לערוך בהמשך דיונים נוספים".
דר' מרב אהרון גוטמן, מרצה בכירה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, שהיא גם חברה במועצה הארצית אמרה: "כמומחית בתחום החברה, עמדתי היא התנגדות גורפת. ראשית, בשל ההליך התקול על פיו הממשלה, בניגוד לחוק, מקבלת החלטות ללא היוועצות עם המועצה הארצית ולמעשה מייתרת את קיומה. שנית, מבחינה מהותית, החלטת הממשלה מפרה את האיזון הקיים במועצה ומגדילה את כוחה של הממשלה הגדולה ממילא. יש כאן פגיעה במהות ההליך התכנוני - שהוא שולחן עגול של מומחים שמביאים שיקולים מעולמות תוכן שונים. במציאות הקיימת עולמות שלמים מושתקים. הצעה זו היא בבחינת פגיעה דרמטית במוסדות התכנון".
מורן אביב, מנהלת תחום תכנון בעמותת סיכוי-אופוק אמרה בדיון: "שינוי ההרכב עשוי לפגוע במיוחד בחברה הערבית מאחר שהנציגים שיתווספו אליו מייצגים משרדי ממשלה שמטרתם חיזוק ההתיישבות היהודית בנגב ובגליל. הדבר בעייתי אף יותר לנוכח העובדה שאין נציגים חברתיים בוועדות ואין ייצוג מספק לחברה הערבית במוסדות התכנון. החברה הערבית, בדואית בנגב עלולה להיפגע במיוחד בשל אי הייצוג וחוסר יכולת ההשפעה של תושבי הכפרים הלא מוכרים שזכויותיהם הבסיסיות נרמסות ממילא".
"בנוסף, לא ניתנה לציבור כל הזדמנות להגיב לנושא, הוקצו יומיים בלבד לנושא רגיש, טעון וחשוב, דבר שמבטא חריגה בוטה מהוראות הדין (21 יום). המהלך, שהוא מימוש ההסכמים הקואליציוניים, מתווסף לפגיעה הרחבה בתהליכי קבלת החלטות שקול, מאוזן ודמוקרטי ומהווה הפרה בוטה של המנגנונים שאמורים להגן על האזרחים מפני החלטות שרירותיות של הממשלה".
צחי כץ, יו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ומהנדס העיר מודיעין: "על הממשלה לחזור בה מהחלטתה. לא בכדי התכנסה היום מועצת התכנון לישיבת חירום חריגה, לרבות התנגדות יו"ר המועצה ונציגי ממשלה. מדובר בנורת אזהרה בוהקת עבור הממשלה להבין את מגבלות הכוח ולאפשר לגורמים המקצועיים, לרבות נציגי הרשויות המקומיות והחברה האזרחית, לבצע את עבודתם, ללא התערבות פוליטית".