סגור
הדמיה רחוב ואדי גוז
הדמיית הרחוב בוואדי ג'וז (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)

אושרה הפקדתה של תוכנית לאזור תעסוקה חדש בוואדי ג'וז בירושלים

כיום קיימים בשטח בעיקר מוסכים ומבני מגורים שנבנו ללא היתר, והתוכנית מציעה הקמת אזור תעסוקה חדש ובנייה חדשה לגובה במקום. לפי ראש עיריית ירושלים מדובר ב"בשורה ענקית לכלכלה הירושלמית", המתנגדים טוענים שהתוכנית מקדמת פיתוח כלכלי במזרח ירושלים ולא פיתוח למגורים

הוועדה המחוזית ירושלים דנה השבוע באישור הפקדתה של תוכנית להתחדשות ציר ואדי ג'וז במזרח העיר ירושלים. בשטח התוכנית קיימים כיום בעיקר מוסכים ומבני מגורים שנבנו ללא היתר. התוכנית מציעה הקמת אזור תעסוקה חדש ובנייה חדשה בגובה 8 קומות בחלק הדרומי של התוכנית, ו-14 קומות בחלקה הצפוני. לאורך הרחובות ואדי ג'וז ועותמאן בן עפאן תשולב חזית מסחרית בקומת הקרקע.
ואדי ג׳ֹוז היא שכונה במזרח ירושלים הגובלת בערוץ נחל קדרון וממוקמת בין הר הצופים לשכונות שיח׳ ג׳ראח והחלק הצפוני של חומת העיר העתיקה. בשכונה התגוררו, נכון ל-2015, 15 אלף תושבים. מרבית השכונה משמשת למגורים, אך ברחובות הראשיים, ואדי ג׳וז-אל מוקדסי וח׳אלד אבן אל-וואליד, יש מבנים עם שימושי מסחר בקומת הקרקע. באזור קיים ריכוז גדול של בתי מלאכה העוסקים בתיקון כלי רכב.
התוכנית להתחדשות הצירים המסחריים היא יוזמה של הרשות לפיתוח ירושלים והוכנה ע"י צוות בראשות האדריכל מיכאל וינד ממשרד ארי כהן. מטרת התוכנית היא "יצירת מסגרת תכנונית למתחם תעסוקה חדש בשכונת ואדי ג'וז, שינוי ייעודי הקרקע וקביעת היקפי בינוי". מבחינה כמותית מדובר ב-160 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ועוד 150 יח"ד. יש לציין כי מבחינה אורבנית מדובר בלא פחות ממהפך. אזור של בנייה נמוכה, שהתפתחה לאורך ציר תנועה בצורה אורגנית ולא מוסדרת, אמור להפוך לרצף בנוי אינטנסיבי וגבוה. מעבר לכך, מדובר ביצירת מרכז תעסוקה משמעותית בלב מזרח העיר.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, רואה בתוכנית "בשורה ענקית לכלכלה הירושלמית": "העירייה תדאג להביא את החברות המובילות במשק ואת האנשים האיכותיים ביותר למזרח העיר ותפעל בתיאום מלא עם כל הגורמים הרלוונטיים בתחום התכנון, התעסוקה וההכשרה, בכדי ליצור מהפכה משמעותית עם תקווה גדולה במזרח העיר". ואולם, יש על התוכנית החדשה גם ביקורת.
אביב טטרסקי, חוקר בעמותת עיר עמים, טוען ש"התוכנית היא דוגמא נוספת לכך שגם כאשר המדינה ועיריית ירושלים מקדמים פיתוח במזרח ירושלים הם מתמקדים בפיתוח כלכלי אבל ממשיכים למנוע פיתוח למגורים. זאת בניגוד לתכניות דומות שהמדינה מקדמת במערב העיר ואשר כוללות רכיב גדול של בניה למגורים". טטרסקי חושש שהבנייה החדשה כלל אינה מיועדת לתושבי ירושלים הערבים: "הכוונות לחיבור תחבורתי של המתחם בוואדי ג'וז אל מערב העיר ולא אל מזרחה עלולות ללמד על כוונה שהבניה תשרת חברות ועובדים ישראלים. אם זה מה שיתרחש הרי שבעוד עיריית ירושלים מתגאה בפיתוח כלכלי של מזרח ירושלים מה שמקודם בפועל הוא הוצאה של בתי עסק פלסטינים מאגן העיר העתיקה והחלפתם בעסקים ישראלים - מהלך של ייהוד בכסות פיתוח כלכלי."