סגור

חריגות הבנייה ועונשן: הוועדה המחוזית הורתה לצמצם את סניף איקאה אשתאול

היזמית, חברה-בת של מגה אור, ביקשה להוסיף 12.8 אלף מ"ר לשטח הבנוי, אך הוועדה המחוזית ירושלים אישרה רק עוד 8,500 מ"ר: "רואים בחומרה את ההתנהלות במתחם"; הפרשה נחשפה ב"כלכליסט" בתחילת 2020

הוועדה המחוזית ירושלים צמצמה בכשליש את תוספת הבנייה שהתבקשה להרחבת סניף איקאה באזור התעשייה באשתאול. מדובר בתוכנית חדשה שהגישה היזמית - חברה בת של מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס. התוכנית התקפה עד עתה אפשרה בניית מתחם חנויות בגודל 17 אלף מ"ר. היזמים ביקשו להוסיף לו שטח בנוי בגודל 12,870 מ"ר, אך הוועדה המחוזית אישרה להוסיף לשטח הבנוי רק 8,500 מ"ר. בנוסף התוספת תבוטל אם החברה היזמית לא תבנה בתוך שלוש שנים מבנה ציבורי שאותו התחייבה לבנות במסגרת הסכם פשרה שנחתם בינה לבין הוועדה המחוזית.

הפרשה, שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט", החלה בינואר 2020 כאשר הוועדה המקומית מטה יהודה אישרה תוספת של 8,500 מ"ר לאיקאה על ידי הסבה למסחר של שטח שהיה מיועד במקור לתעשייה.
מתכננת הוועדה המחוזית שירה תלמי הגישה על כך ערר, ואף עתירה מנהלית בטענה שהחלטה כזו אינה בסמכות הוועדה המקומית, והיתה צריכה להיות מוגשת לוועדה המחוזית. בנוסף, במסגרת ההליכים המשפטיים, ובהתאם לדו"ח פיקוח במקום, התברר כי הבנייה מכוח אותה תוכנית שנגדה הוגשה העתירה בוצעה כבר בפועל, וכי קיימות חריגות בנייה אף מעבר למה שהתוכנית מאפשרת.
ביולי בשנה בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את העתירה וביטל את החלטת הוועדה המקומית. אחר כך התקיימו מגיעים בין הוועדה המחוזית ליזמים במטרה לגבש מתווה פשרה. סוכם כי 6,000 מ"ר שנבנו בניגוד לתוכנית ייאטמו, וכי תוגש לוועדה המחוזית תוכנית חדשה שתכלול בנייה של מבנה בגודל 700 מ"ר לצורכי ציבור.

1 צפייה בגלריה
חנות איקאה אשתאול בית שמש
חנות איקאה אשתאול בית שמש
איקאה אשתאול
(צילום: שלאגר מדיה)
בהחלטתה היום כתבה הוועדה המחוזית כי "היא רואה בחומרה את ההתנהלות במתחם, במיוחד "נוכח הפיכתו למסחרי בניגוד לעקרונות תוכנית המתאר המחוזית, ההיקף העצום של עבירות הבנייה והעובדה שהן בוצעו על ידי חברה המלווה בעורכי דין לשם הפקת רווח כלכלי".
את ההחלטה לאפשר תוספת של 8,500 מ"ר בלבד נימקה הוועדה בכך שאין הצדקה להוספת זכויות בשיעור של 75% בהשוואה למצב התכנוני המאושר וכי "נמסר על ידי נציגי בעלי הזכויות במתחם כי חלק מהתוספת אינו נדרש לצורך פעילות החנות כיום, אלא לצרכים עתידיים ככל שיהיו".