סגור
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין על רקע בנייה
נחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. "עיכוב רב בתיקים" (צילומים: ניר שהרבני יח"צ)

בלעדי
שר המשפטים מונע יישוב מחלוקות על היטלי השבחה

כבר חודשיים שמשרד המשפטים מעכב מינוי יו"ר למועצת השמאים, שמאשר חלוקת תיקים לשמאים מכריעים. ההערכה היא שנוצר צוואר בקבוק של 500 תיקים

מאז שהושבעה הממשלה החדשה משרד המשפטים טרם מינה יו"ר למועצת שמאי המקרקעין, כך נודע ל"כלכליסט". אי מינויו של יו"ר מועצה גורם כבר כעת לעיכוב בתיקים רבים בסוגיות של היטלי השבחה והפקעות הנדרשים להכרעה של שמאים מכריעים, והמצב רק צפוי להחמיר ככל שהמשרד יתעכב עם המינוי.
מועצת שמאי המקרקעין, גוף סטטוטורי שפועל במשרד המשפטים, מנהלת את הרישום של פנקס שמאי המקרקעין, מייעצת לשר המשפטים לגבי תקנות בתחום, וכן עוסקת בתלונות בענייני אתיקה נגד שמאים. לצד זאת ליו"ר מועצת השמאים תפקיד נוסף חשוב - לאשר את חלוקת התיקים לשמאים המכריעים.
בישראל פועלים כ־30 שמאים מכריעים, שתפקידם להכריע במקרים שבהם התגלעה מחלוקת, בעיקר בסוגיות של היטל השבחה והפקעות (אלה הם מרבית התיקים) בין הרשות המקומית לבין מי שהיא מבקשת להשית עליו היטל או הפקעה. במקרים כאלה יש באפשרותו של הנישום לבחור בין ועדת ערר לבין שמאי מכריע, ורבים פונים להליך השמאי מאחר שהוא קצר משמעותית.
על פי הערכה, כ־3,000 תיקים מגיעים מידי שנה לפתחם של השמאים המכריעים. גורם במועצה ממליץ לאיזה שמאי מתוך 30 השמאים המכריעים להעביר את כל אחד מהתיקים, ויו"ר המועצה מחליט אם לאשר את ההמלצות. בימים אלה, בגלל היעדר המינוי, מדובר על איחור של למעלה מחודש בחלוקת תיקים לשמאים מכריעים, וההערכה היא כי המינוי לא יתרחש בטווח הקרוב, כלומר יגלוש לאיחור של חודשיים לפחות, שבהם צפויים להצטבר כ־500 תיקים לפחות שייצרו עומס על השמאים ויובילו לעיכובים בהכרעות. כמו כן כבר כעת משרד המשפטים לא עומד בתקנות שהוא בעצמו קבע, שלפיהן ממועד הגעתו של תיק למשרד המשפטים יש למנות שמאי מכריע בתוך 15 יום לכל היותר.
הסיבה לעיכוב במינוי טמונה בדרישות לתפקיד יו"ר המועצה. באופן מסורתי מילא את תפקיד יו"ר מועצת השמאים מנכ"ל משרד המשפטים. תפקיד המנכ"ל היה שמור לאורך השנים לאנשים שצמחו מתוך המערכת כמו אמי פלמור ומשה שילה או לכאלה שהצטרפו אליה עם רקורד משפטי כמו גיא רוטקופף, שאף שימש כשנתיים קודם לכניסתו לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים כיועץ בכיר וראש המטה המקצועי של שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן. המנכ"ל האחרון של משרד המשפטים, ערן דוידי, אשר התפטר עם כיננונה של הממשלה החדשה, אמנם לא צמח במשרד המשפטים, אך החזיק במספר תארים בתחום כולל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת קולומביה שבניו יורק, וכן שימש בעבר כעוזר משפטי של נשיא העליון דאז אהרן ברק. מאחר שאחת הדרישות למילוי תפקיד יו"ר מועצת השמאים מחייבת כי היו"ר יהיה אדם שכשיר להתמנות לתפקיד של שופט בבית משפט מחוזי, המינוי של איתמר דוננפלד, לשעבר יועצו הפוליטי של יריב לוין, לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, לא מאפשר את מינוי לתפקיד יו"ר המועצה. דוננפלד אינו עורך דין.
נחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, כתבה על כך לאחרונה לדוננפלד. "לאור היעדר זמני של יו"ר מכהן למועצת שמאי המקרקעין, לא מתמנים שמאים מכריעים לדיונים בהיטל השבחה. מצב זה גורם עיכוב רב בתיקים ומסב נזק לציבור הרחב אשר ממתין להכרעות", לשון המכתב. לפי בוגין, מי שאמור להיות השר האחראי על מועצת השמאים הוא דוד אמסלם, אך מינויו של אמסלם טרם הושלם. "אמסלם לא מונה רשמית, ואנחנו מחכים שהוא ימונה ויטפל בזה. יש כאן נזק, והפנייה שלנו נועדה לתקן אותו כמה שיותר מהר כדי שלא יהיה נזק מצטבר".
שמאי בכיר אמר בשיחה ל"כלכליסט" כי בכמה תיקים שנמצאים בטיפולו כבר יש עיכובים בשל אי מינוי יו"ר המועצה. "אמרו לי לחכות, אם לא יטפלו בזה מהר יצטברו כאן מאות תיקים ויהיה לשמאים קשה מאוד להדביק את הקצב. אני לא זוכר מצב שבו לא היה יו"ר מועצת שמאים או שחלוקת התיקים לשמאים המכריעים נעצרה. בתקופה של שרית דנה, לשעבר יו"ר מועצת השמאים, היא לא היתה מוכנה לעצירה של יום".
ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "בהתאם לחוק שמאי מקרקעין, יו"ר המועצה נדרש להיות 'אדם הכשיר להתמנות שופט בית משפט מחוזי. מנכ"ל המשרד נכנס לתפקידו רק לפני כחודש. עניין זה הוא אחד מנושאים ומינויים רבים שניצבים על סדר יומו, ובכוונתו לטפל בעניין בשבועות הקרובים".