סגור
פרויקט הקמת שכונת מגורים חדשה ב ראש העין של חברת ה בנייה נצבא
ירידה של 19% במכירת דירות חדשות (צילום: אוראל כהן)

הקיפאון נמשך: ירידה של 19% במכירת דירות חדשות בין פברואר לאפריל

לפי הלמ"ס, נמכרו בחודשים אלה 6,890 דירות בלבד, ירידה לעומת שלושת החודשים הקודמים. שמאי המקרקעין שמוליק כהן: "ככל שמגמת עליית הריבית תימשך, פחות אנשים ירכשו דירות. יש להוסיף לכך את תחושת חוסר הוודאות"

לפי סקירה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמה הבוקר (ד'), בשלושת החודשים פברואר-אפריל 2023 חלה ירידה של 19% במכירת דירות חדשות, וזאת בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים. לפי הנתונים נמכרו 6,890 דירות בלבד.
כרבע מהדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים היו בסבסוד ממשלתי, בהשוואה ל-19% מסך המכירות בשלושת החודשים הקודמים.
מרבית הדירות שנמכרו הן במחוז דרום (2,187), במחוז מרכז (1,383), ובמחוז ת"א (1,020). הכמות הקטנה ביותר של יח"ד שנמכרו בחודשים אלה היא ביהודה ושומרון, שם נמכרו רק 170 יח"ד. ניתן לציין ירידה משמעותית בביקושים באזור חיפה - 729 יחד לעומת 1,280 בשלושה החודשים קודם לכן.
פילוח הדירות שנמכרו לפי ישובים מעלה שנתיבות הפכה ללהיט והיא מובילה ברמה ארצית. בחודשים ינואר-אפריל נמכרו בעיר 792 דירות לעומת 106 בין החודשים נובמבר-ינואר. בנתניה לעומת זאת נמכרו בשלושה החודשים רק 170 דירות, ירידה של כ-46% לעומת שלושה החודשים שקדמו.
בסוף אפריל 2023 מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה עמד על כ-55,420 דירות. 29.6% מהן במחוז תל אביב (16,401 דירות) ו-23.9% במחוז המרכז (13,253 דירות). במחוזות חיפה, צפון ויו"ש כמות הדירות הקטנה ביותר שנותרו למכירה.
שמאי המקרקעין שמוליק כהן טוען שמעבר לעובדה שאפריל הוא חודש שרובו חג, השוק מתמודד כרגע עם תחושת אי ודאות: "מבחינת הרוכשים, אם זה רוכשי דירות חדשות או משפרי דיור, עלויות המימון עולות. אנשים חוששים להתחייב ולקנות. ככל שמגמת עליית הריבית תגדל ככה פחות אנשים ירכשו דירות. יש להוסיף לכך את תחושת אי הוודאות. אנשים לא יודעים מתי זה יעצר. העניין הוא כלכלי ופסיכולוגי". כהן טוען שהירידה בביקושים נובעת גם בגלל קצב השיווקים הנמוך של היזמים: "יש אלפי יחידות דיור, גם באזור הביקוש, שלא נבנות. היזמים משהים, בגלל עלויות מימון, את קבלת היתרי הבנייה והעלייה על הקרקע".
את הדיפרנציאציה בין אזורי הביקוש הוא מסביר בעלות הדירות המוצעות למכירה: "ככל שמחירי הדירות גבוהים יותר, כך ניתן לראות ירידה בביקוש. למה נתיבות אטרקטיבית? כי זול שם באופן יחסי ויש תחושת קהילתיות. זה קוסם להרבה אוכלוסיות".