סגור

המועצות האזוריות נגד אלקין ושקד: "ראש מועצה לא צריך לגלות דרך העיתון שהולכת ליפול עליו ותמ"ל"

במגזר הכפרי טוענים שהתוכניות התמ"ליות המקודמות באות על חשבון שטחים חקלאיים ומניבים של המועצות האזוריות, והדבר מנוגד לסיכומים איתם. שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים: "ניתן לכל עיר שרוצה להתפתח. אבל, יש צורך שקודם יוכיחו שהעיר מיצתה את כל היכולות שלה בתוך הקו הכחול שלה"

אתמול בצהריים התקיימה פגישת סוערת בין ראשי המועצות האזוריות, נציגי ההתיישבות הכפרית ושרת הפנים, איילת שקד, שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין. העיתוי קשור לישיבת ועדת השרים שאמורה להכריז על מתחמים מוכרזים חדשים, שתתקיים ביום א'. הכרזה זו היא שלב מקדמי להגשת תוכנית מועדפת לדיור לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). אנשי המגזר הכפרי טוענים שהתוכניות התמ"ליות המקודמות בימים אלה באות על חשבון שטחים חקלאיים ומניבים של המועצות האזוריות, וכי הדבר מנוגד לסיכומים איתם לקראת חידוש חוק הותמ"ל, שנערכו בחודש אוגוסט 2021. לכלכליסט נודע, כי בשעות אלה מתקיימים מגעים לצורך מציאת פתרונות.
שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר המועצות האזוריות, שיזם את מפגש החירום, הסביר: "מבחינתנו, ניתן לכל עיר שרוצה להתפתח על הקרקע. אבל, יש צורך שקודם יוכיחו שהעיר מיצתה את כל היכולות שלה בתוך הקו הכחול שלה. זה לא יכול להיות שכל ראש עיר מחליט שהוא רוצה לקחת שטח ממועצה אזורית, והוא מקבל את זה. בתפיסה שלי כל התוכניות הותמ"ליות האלה הן פוליטיות. אנחנו דורשים לשבת עם אנשי מקצוע, לא עם פוליטיקאים".

1 צפייה בגלריה
שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות
שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות
שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות
(צילום: ישראל יוסף)
אחת התוכניות שעוררו את ראשי המועצות האזוריות, ושעליה אמורה וועדת השרים לדון ביום ראשון הקרוב היא תמ"ל שדרות. לדברי חג'ג': "אני רוצה להוכיח שבשדרות יש מספיק שטח לבנייה למגורים בתוך העיר. בטח אחרי שלפני שנתיים נעשה הסכם על העברת 4,500 דונם משער הנגב לשדרות. זה אמור להספיק לעשר שנים קדימה. מה שהם עושים זה להקטין את ראש העיר שדרות וגם את המועצה האזורית שער הנגב".
חג'ג' אומר שאם הפגישה שתתקיים היום (ה') אחה"צ תתפוצץ, יאלצו להחריף את פעולותיהם: "אנחנו יכולים לעשות המון דברים. להשבית את המועצות האזוריות, להפגין מול משרד הפנים, הבית של איילת שקד ושל בנט, יכולים להעלות כל יום אוטובוסים ולסתום את המדינה. לא בטוח שזה מה שממשלת ישראל רוצה עכשיו. הדרישה שלנו, והיא לגיטימית, היא שידברו איתנו לפני שמקבלים החלטות. ראש המועצה לא צריך לקבל דרך העיתון את זה שהולכים לפתוח לו ותמ"ל".
עו"ד עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים מוסיף: "יצאנו לדרך עם הותמ"ל המתוקן (הכוונה לחידוש חוק הותמ"ל - ג.נ) אחרי שהגענו להסכמות עם המדינה שפריצת שטחי השירות של העיר תתקיים רק אם העיר מיצתה את עתודות הקרקע שלה. יחד עם הצורך בהגדלת יחידות הדיור אנחנו מבקשים לאזן, ולשמור על השטחים הפתוחים ולייצר לישובים החקלאיים את היכולת להתפרנס מחקלאות. בתקופה האחרונה, יש ארבע תוכניות תמ"ליות (שדרות, נתיבות, קרית מלאכי ויוקנעם) שלא מקיימות את העקרונות עליהם סיכמנו. מעבר לכך, לא היה מספיק תיאום ושמיעה לעומק של הצרכים והטענות של הרשויות שמהן לוקחים את הקרקע. הרגשנו שאנחנו מאבדים את השליטה על הדבר הזה והחלטנו לעשות צעד ולזמן את ראשי המועצות האזוריות מהצפון ועד הדרום ולעמוד בפני השרים ולהגיד להם, שבמידה ולא ניכנס לבחינה פרטנית של כל תוכנית, נפעיל את כל המנופים הפוליטיים בתוך הקואליציה השברירית הזאת".
יש להזכיר כי ע"פ חוק הותמ"ל, מספר המתחמים שיאושרו במסלול לדיור לא יעלה על 18 בשנה הראשונה, ומהשנה השנייה על 20. זה מובן שבמשרדי הבינוי והשיכון, כמו גם במשרד הפנים, שאמורים לדווח על כמות יח"ד מתוכננות, יש לחץ לעמוד ביעדים. במטה התכנון מודים שהתוכניות התמ"ליות החדשות מייצרות מצב של פגיעה תדמיתית וגם כלכלית במועצות האזוריות. כך למשל, מושב תקומה חתם על הסכם להקמת שדה וולטאי. תמ"ל נתיבות מבטלת את היוזמה. כמו כן, יש תוכניות שיביאו לביטול הסכמי חלוקת ארנונה בין הרשויות המקומיות והאזוריות, שנחתמו אך לאחרונה. מצד שני, מבינים היטב שבשונה מבנייה בתוך הערים, ניתן לבנות על שטחים חקלאיים במהירות רבה יחסית. הפתרונות שניבחנים כעת הם ייצור שלביות במימוש התוכניות, תיכנון מחודש וגם פיצוי כספי. לכלכליסט נודע שבמטה התכנון הלאומי מודעים היטב למשבר ופועלים ליישב את ההדורים.