סגור

הופקדה תוכנית להתחדשות עירונית בבאר שבע: 737 דירות ושימור קולנוע אורות

התוכנית היא על שטח של כ-60 דונם, שבו ייהרסו שני מבנים ובמקומם ייבנו 20 מבנים של עד 10 קומות. התוכנית כוללת כ-7,000 מ"ר עבור מבני ציבור, כ-6,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, שישולבו במבני המגורים ובמבנים נפרדים, וכן כ-18 דונם לטובת שטחים ירוקים פתוחים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום אישרה להפקדה תוכנית להתחדשות עירונית במתחם קולנוע אורות במרכז שכונה ג' בבאר שבע. קולנוע אורות, שנחשב למבנה אייקוני מוערך, עמד במשך שנים רבות בשיממונו והיה חשש שאף ייהרס.
התוכנית היא על שטח של כ-60 דונם וכוללת הקמת 737 יחידות דיור שייבנו בכ-20 מבנים בגובה של עד 10 קומות. כיום קיימים במתחם שני מבנים (בית רמט ומבנה ברחוב השלום 67) בני שלוש-ארבע קומות הכוללים 96 יחידות דיור ושני מבנים מסחריים בני קומה אחת.
בנוסף לכך התוכנית כוללת כ-7,000 מ"ר עבור מבני ציבור, כ-6,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, שישולבו במבני המגורים ובמבנים נפרדים, וכן כ-18 דונם לטובת שטחים ירוקים פתוחים. התוכנית קודמה על ידי עיריית באר שבע והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. על התכנון חתום משרד דרמן ורבקל אדריכלים.
קולנוע אורות בבאר שבע, שהוקם בשנת 1960, תוכנן על ידי האדריכל חתן פרס ישראל יעקב רכטר, שעיצב את הבניין במה שהיום מכונה סגנון ברוטליסטי, כולל שימוש נרחב ויצירתי בבטון מזוין. בית הקולנוע תוכנן כקופסה גדולה עם גג בטון העשוי מקפלים משולשים שיורדים לקרקע. בחזיתות המערבית והמזרחית יש חלונות קטנים בקומפוזיציה אקראית בסגנון לה קורבוזיה.

1 צפייה בגלריה
הדמיה מתחם קולנוע אורות באר שבע התחדשות עירונית
הדמיה מתחם קולנוע אורות באר שבע התחדשות עירונית
הדמיה, התחדשות עירונית במתחם קולנוע אורות באר שבע
(הדמיה: משרד דרמן ורבקל אדריכלים)

לאחר סגירתו, בשנת 1995, נמכרו זכויות החכירה לקרקע עליה נמצא בית הקולנוע לחברת י.י.ח.מ השקעות ונכסים, בבעלותו של משה ינאי. בחודש פברואר 2020 אישרה מועצת העיר את תוקפו של הסכם גישור בין העירייה לחברה שבבעלות ינאי (שמשמש כחבר מועצת עיר בבאר שבע), לפיו העירייה תפצה אותו במיליוני שקלים בשל ביטול פרויקט מגורים שתוכנן לקרקע במתחם. לפי ההסכם, העירייה וחברת ביטוח ישלמו לחברת י.י.ח.מ. השקעות ונכסים סכום של עד 14 מיליון שקל.
מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון, תומר גוטהלף: "מדובר בתוכנית המחדשת את כל המרכז של שכונה ג' בבאר שבע. השכונה היא בעלת המיקום המרכזי ביותר מבין שכונות העיר וגובלת באוניברסיטת בן-גוריון והמרכז הרפואי סורוקה. שכונה ג' משורתת על ידי שתי תחנות הרכבת של העיר. לכן שכונה ג' היא בעלת פוטנציאל אדיר, אשר חידושה יוביל למימוש פוטנציאל זה".
מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר: "זו תחילתה של תקופה חדשה לתושבי שכונת ג' הוותיקה, שעתידה לעבור מתיחת פנים באמצעות ההתחדשות העירונית שתעניק לתושביה רווחה ורמת חיים טובה. התוכנית מציעה את חידוש מבני המגורים והמרחב הציבורי לצד שימור בית הקולנוע המיתולוגי אורות השוכן בה".