סגור

בלעדי
כדי לשמור על צביון האזור: קרן ריאליטי תיתן לעיריית ת”א את בית התעשייה

הסדר יוצא דופן כחלק מתוכנית בנייה ענקית ליד בלומפילד: קרן ריאליטי ומנרב יבנו 6 מגדלי מגורים ומשרדים, שיכללו 400 דירות, ואת בית התעשייה הן ימסרו לעירייה, שתוכל להוסיף לו 10 קומות מסחריות, ולשמור על בתי המלאכה והאמנים במקום

קרן ריאליטי ומנרב ימסרו לעיריית תל אביב את בית התעשייה ביפו ללא תמורה, כך נודע ל”כלכליסט”. העירייה תוכל להוסיף למבנה, שנמצא ליד אצטדיון בלומפילד, עשר קומות שישמשו למסחר ולמשרדים, וגם הן יישארו בבעלותה. ההסדר יוצא הדופן הזה הוא חלק מתוכנית בנייה ענקית באזור בלומפילד, שתעלה מחר לאישור הוועדה המקומית, שצפויה להצביע על הפקדתה להתנגדויות. במסגרת התוכנית ריאליטי ומנרב יהרסו בניינים סמוכים לבית התעשייה, ובמקומם יבנו מגדלי משרדים ומגורים.


על פי התוכנית, בפינת הרחובות התחייה ובן צבי ייבנו שני מגדלים בני 25 קומות, האחד למגורים ומסחר בקומת הקרקע והשני למשרדים ומסחר. בנוסף לכך לאורך רחוב בן צבי ייבנו ארבעה בנייני מגורים בני 15 קומות. בסך הכל התוכנית הזו כוללת כ־400 דירות, ששטחן הממוצע 80 מ”ר. קרן ריאליטי ומנרב מקדמות עם העירייה את התוכנית שמשתרעת על פני כ־30 דונם. העירייה תקבל לידיה ללא תמורה את מלוא הבעלות על בית התעשייה, כולל חלקם של הפרטיים, שמחזיקים כיום ב־25% ממנו. אותם פרטיים יקבלו זכויות בחלקים אחרים של התוכנית.
2 צפייה בגלריה
אדריכל אבישי קימלדורף עוזב את שיכון ובינוי
אדריכל אבישי קימלדורף עוזב את שיכון ובינוי
אבישי קימלדורף, שותף בקרן ריאליטי: "הסיכוי שבתי המלאכה יישארו בלי התערבות ציבורית הוא נמוך כי אלה כוחות השוק"
(צילום: עמית שעל)
העברת בית התעשייה לעירייה תאפשר לשמר את המבנה ואת הפעילות העסקית הייחודית לו. בית התעשייה, מבנה ענקי בצורת ח' ברחוב התחייה 14 מול שער 10 של אצטדיון בלומפילד, נבנה בשנות השישים של המאה הקודמת, ושטחו הבנוי כ־10,000 מ"ר על פני שלוש קומות. במבנה פועלים כ־40 עסקים קטנים, ובהם כ־20 בתי מלאכה קטנים כגון נגריות, מתפרה, עיבוד שבבי וריהוט; כ־13 חדרי סטודיו לאמנות ותיאטרון; וכמה משרדים קטנים.
מאחר שהעירייה פועלת לאחרונה למנוע דחיקה של עסקים קטנים ולשמור על אופיים של אזורים מסוימים בדרום העיר, נפסלה האפשרות של הריסת המבנה ובניית בניינים אחרים במקומו — צעד שהיה מוביל לדחיקה החוצה של העסקים שפועלים בו, שאינם יכולים לשלם דמי שכירות גבוהים כפי שנגבה במגדלים חדשים.

בתי המלאכה נעלמים

האדריכל אבישי קימלדורף, שותף ומנהל פרויקטים ראשי בקרן ריאליטי, הסביר ל”כלכליסט”: “הסיכוי שבתי המלאכה יישארו בלי התערבות ציבורית הוא נמוך כי אלה כוחות השוק. העירייה ביקשה לשלב בבניין תכליות ציבוריות כמו בית ספר לאמנות, לימודים או מרכז פנאי. כל הדברים האלה יכולים להתאפשר רק כשהבניין ציבורי.
2 צפייה בגלריה
בית התעשייה יפו רחוב התחיה 14 תל אביב
בית התעשייה יפו רחוב התחיה 14 תל אביב
בית התעשייה ברחוב התחייה בתל אביב. במבנה פועלים כ־40 עסקים קטנים
(אוראל כהן)
"אמנם החזות החיצונית של המבנה תעשייתית מאוד, אך היא לא משקפת את עושר הפעילויות שיש בו. שימור זה לאו דווקא אסתטיקה, אלא גם איכויות פנים. בסיורים שערכנו במקום אנשים נדהמו ממה שמסתתר מאחורי הדלתות. האזור הזה עוד מחפש את האופי המיוחד שלו, ונכס כזה מסמן כיוון ויכול להיות שימשוך אוכלוסיות שיעניין אותן לחיות בסביבה תוססת”.
עיריית תל אביב מוטרדת מדחיקה של בתי המלאכה, ובתוכנית המתאר החדשה שלה שנרקמת כעת מבקשים למצוא לכך פתרון משום הם חלק מזהותה של העיר. בדיון שנערך לפני כשלושה שבועות בוועדה המקומית נמסר כי מספר בתי המלאכה הקטנים בעיר הצטמק ב־35% בתוך עשור, מכ־2,000 ל־1,350.

המזקקים יוצאים

ב־2018 רכשה קרן ריאליטי 75% מהבניין מחברת הכשרת הישוב תמורת 96 מיליון שקל, ו־25% היו בבעלות של כמה פרטיים. באותה עת הנכס הניב לה הכנסות שנתיות של כ־3 מיליון שקל. מומחי נדל”ן העריכו ל”כלכליסט” כי כיום שכר הדירה שהיא מקבלת מהנכס כפול.
במועד שבו בוצעה העסקה עם הכשרת הישוב, קרן ריאליטי היתה כבר בעלת המגרש הסמוך שבו פועלת מזקקת הוויסקי The Milk & Honey Distillery, שאותו היא רכשה ב־2017 מכונס הנכסים של אליעזר פישמן תמורת 70 מיליון שקל. כך שביחד היא חלשה על 10.5 דונם, שהיא רכשה ב־166 מיליון שקל בסך הכל.
ביולי 2021 הקרן כבר החזירה לעצמה את ההשקעה ויותר מכך, כשהשטח הכפיל את שוויו לאחר שמנרב הפכה לשותפה של הקרן. מנרב קנתה ב־187 מיליון שקל 50% מזכויות הבנייה בשני המגרשים, כלומר שווי המגרשים כבר קפץ ל־374 מיליון שקל. למסמכי התוכנית מצורפת הערכת שמאי, שלפיה שווי השטח של מנרב וריאליטי יאמיר לאחר אישור התוכנית ל־470 מיליון שקל.
כל המבנים במגרשים האלה ייהרסו, ובהם המבנה הרעוע שמשמש את המזקקה. על פי ההסכם עם קרן ריאליטי, המזקקה תשכור את המבנה עד דצמבר 2024. במקביל היא מחפשת מבנה שמתאים לפעילותה ושיאפשר לה להתרחב.